Bachelorprogrammet i markedsføring og ledelse er et treårig integrert program som har et sterkt fokus på markedsføring og organisasjon og ledelse. I tillegg gis studentene en innføring i ulike økonomisk-administrative emner samt samfunnsvitenskapelig metode. De første to årene av programmet består av obligatoriske emner. I tredje studieår kan studentene enten velge «HR og organisasjonsutvikling» på 60 studiepoeng i Grimstad eller ta det tredje året i Kristiansand hvor det inngår valg-/fordypningsemner i høstsemesteret og obligatoriske emner og bacheloroppgave i vårsemesteret.
Studenter som ønsker å reise på utveksling, kan gjøre dette i 5. semester og deretter ta 6. semester i Kristiansand.
1. sem | BE-111-1 Finansregnskap 1 7.5 sp | TFL126-1 Etikk og bedrifters samfunnsansvar 7.5 sp | SE-112-1 Grunnleggende samfunnsøkonomi 7.5 sp | ORG109-1 Organisasjonsteori 7.5 sp | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | BE-110-1 Økonomisk styring 1 7.5 sp | ME-112-1 Samfunnsvitenskapelig metode 7.5 sp | JU-105-1 Rettslære for markedsførere 7.5 sp | MF-102-1 Markedsføring 7.5 sp | ||||||||
3. sem | MF-205-1 Forbrukeratferd 7.5 sp | MF-302-1 Brand Management and Advertising 7.5 sp | ME-113-1 Market Research 7.5 sp | ORG207-1 Entrepreneurship and Innovation 7.5 sp | ||||||||
4. sem | MF-203-1 Industrial Marketing and Purchasing 7.5 sp | MF-206-1 Multimedia Marketing and Communications 7.5 sp | MF-207-1 Tjenestemarkedsføring 7.5 sp | ORG209-1 Strategisk ledelse 7.5 sp | ||||||||
5. sem | Tredjeårsenhet, 5. og 6. semester Markedsføring HR-studiet for bachelorstudenter | |||||||||||
5. sem | Valgemner eller utveksling 5. semester
| |||||||||||
5. sem | JU-207-G Individuell arbeidsrett 7.5 sp | ORG222-G Arbeidslivskunnskap og ledelse 7.5 sp | ORG213-G Arbeidsmiljø og HMS 7.5 sp | ORG221-G Medarbeiderutvikling og læring 7.5 sp | ||||||||
6. sem | ||||||||||||
6. sem | MF-202-1 Customer Relationship Management (CRM) 7.5 sp | ORG208-1 International Business 7.5 sp | MF-301-1 Bacheloroppgave for markedsføringsstudenter 15 sp | |||||||||
6. sem | ORG314-G Bacheloroppgave 15 sp | Valgemner 2. semester |
I femte semester kan studentene som ikke er på utveksling velge emner fra ulike fagområder. I tillegg til de valgemner som tilbys ved Handelshøyskolen, er det også mulig å søke om å få godkjent bacheloremner fra andre program ved UiA. For nærmere informasjon om dette, kontakt en studiekonsulent på Handelshøyskolen ved UiA. Tilbud av valgemner kan variere mellom år. Det vil bli gitt mer detaljert informasjon om det gjeldende tilbudet i vårsemesteret i andre studieår. Det kan forekomme timeplankollisjoner mellom valgemner.
Valgemner høsten 2020 (for 3. års studenter)
Liten IS-pakke:
IS-108-1 E-handel for entreprenører 7,5 sp og IS-115-1 Web programmering 7,5 sp
MERK: Endringer kan oppstå og valgemner tilbys under forutsetning av at det er tilstrekkelig antall påmeldte studenter og tilgjengelige ressurser.
En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskap og ferdigheter:
GENERELL KOMPETANSE (Programmål)
Kandidaten skal:
KUNNSKAP
Kandidaten skal ha:
FERDIGHETER
Kandidaten skal:
Undervisningsformene varierer mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Gjennom programmet blir studentene utfordret til å delta i faglige diskusjoner med en kritisk innfallsvinkel. Noen emner undervises på engelsk.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d
Studentene eksponeres for internasjonale dimensjoner og problemstillinger i undervisningen og i pensumlitteraturen. Mange av foreleserne har internasjonal bakgrunn og er aktive i internasjonale forskernettverk. En rekke emner undervises på engelsk, og internasjonale studenter kommer også til Handelshøyskolen UiA for å ta deler av sin grad som innvekslingsstudent. Dette bidrar til et internasjonalt studiemiljø hvor de fleste kommer i kontakt med utenlandske studenter og bruker engelsk aktivt i løpet av studietiden.
Det er lagt til rette for utveksling i femte semester i programmet, og studenter anbefales å dra på utveksling ved en av UiAs mange samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Et opphold ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon gir mulighet til å fordype seg i tema og fag utover emnetilbudet ved Handelshøyskolen UiA. Utenlandsopphold gir også en tilleggsdimensjon i form av møter med andre språk og kulturer i en faglig sammenheng. Mange arbeidsgivere verdsetter slike erfaringer.
Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB (the Association to Advance Collegiate Schools of Business), og akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over. For ytterlig informasjon om utvekslingsmuligheter, se Internasjonalt kontors nettsider
Bachelorprogrammet er en yrkesrettet og tverrfaglig utdanning. På grunn av det store innslaget av bedriftsrettede fag vil kandidater fra dette programmet være attraktive for en rekke stillinger i privat næringsliv, spesielt innenfor markedsføring, salg og ledelse. Studiet gir også et godt utgangspunkt for å drive egen virksomhet.
Studiet gir grunnlag for å søke opptak til en rekke masterprogram på UiA. For mer informasjon, se https://www.uia.no/studier/markedsfoering-og-ledelse. I tillegg gir det grunnlag for videre studier både nasjonalt og internasjonalt. Vær oppmerksom på at det kan være tilleggskrav for opptak til videre studier.
Vi gjør spesielt oppmerksom på at fullført studium alene ikke gir grunnlag for å søke opptak til masterprogrammet i økonomi og administrasjon - siviløkonom - ved UiA. Kandidater som ønsker dette, må ta flere emner i tillegg. Ta kontakt med Handelshøyskolen for mer informasjon.
180
Heltid
Kristiansand
Handelshøyskolen ved UiA