Generell studiekompetanse etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-11-27-1387) eller realkompetanse etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder §20 (https://lovdata.no/LTI/forskrift/2013-11-27-1387/%C2%A720).
Søkere må i søknad om studieplass, foreta en rangering av hvilket regionalt utdanningssted de ønsker.
Studiet bygger på Nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012, med hjemmel i lov om universiteter og høyskoler av 1. april 2005 nr. 15 § 3-2 annet ledd.
Universitetet i Agder tilbyr studentene ved Distriktsvennlig barnehagelærerutdanning en fleksibel, forskningsbasert utdanning der de kan utvikle solide kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelsen av yrket. Undervisning og praksis vil i hovedsak gjennomføres i 3 ulike regioner, Lister, Østre Agder og Setesdal. Utdanningen er en fireårig profesjonsutdanning med 180 studiepoeng på bachelornivå.
Studentene inngår i en danningsprosess der de arbeider med etiske og historiske perspektiver på egen profesjonsrolle og med kritiske perspektiv på barns oppvekst og samfunnsrollen til barnehagelærerprofesjonen. Pedagogisk ledelse er til stede gjennom hele studieforløpet som både teori og praksis, og det skal være en tydelig progresjon fra første til siste studieår. Et overordnet mål for utdanningen er at studentene skal utvikle seg fra å være student til å bli en profesjonsutøver med god barnehagefaglig handlingskompetanse og evne til analytisk refleksjon. Utdanningen legger globale, internasjonale og nasjonale perspektiver til grunn, herunder urfolksperspektivet og samisk kultur. Utdanningen skal fremme forståelse for menneskeverd, respekt og medvirkning.
Det legges vekt på forståelsen av økt mangfold i barnehagen og nødvendigheten av samarbeid og dialog med barns foresatte. Studentene skal utvikle forståelse for hvordan en kan stimulere det enkelte barns evner og ta hensyn til ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Både gjennom praksis og teori skal studentene utvikle forståelse for verdien av barns helhetlige læring, og for barns deltakelse i kreative prosesser, og i kultur- og naturopplevelser. Et av barnehagetradisjonens særtrekk er dens flerfaglighet.
Det faglige innholdet i barnehagelærerutdanningen er organisert i seks kunnskapsområder, samt fordypning og bacheloroppgave. Innenfor kunnskapsområdene er fagemner, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis koplet sammen, både innholdsmessig og organisatorisk. Organiseringen i kunnskapsområder bidrar til en integrert og profesjonsrettet utdanning.
Barnehagelærerutdanningen bygger på kunnskapsbaser fra pedagogikk, norsk, samfunnsfag, matematikk, drama, forming, musikk, naturfag, fysisk fostring og religion, livssyn og etikk. Pedagogikk er et sentralt og sammenbindende fag, og har et særlig ansvar for helhet, progresjon og profesjonsinnretting av utdanningen. Alle kunnskapsområder legger lik vekt på de yngste og de eldste barna i barnehagen.
Gjennomgående tema
Utdanningen skal gjennomgående ta hensyn til barnehagens rolle for barns danning. Studiet vil vektlegge bærekraft, mangfold og likeverd, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging og barns livsmestring og helse. Betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem og andre instanser med ansvar for barns oppvekst, vil være gjennomgående tema i utdanningen.
1. sem | BUL100-D (1/2) Barns utvikling, lek og læring 15 sp | STM100-D (1/3) Språk, tekst og matematikk 7,5 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PRA090-D (1/2) Praksis 1. og 2. semester 0 sp | ||||||||||||
2. sem | BUL100-D (2/2) Barns utvikling, lek og læring 5 sp | STM100-D (2/3) Språk, tekst og matematikk 17,5 sp | ||||||||||
PRA090-D (2/2) Praksis 1. og 2. semester 0 sp | ||||||||||||
3. sem | SRE100-D (1/2) Samfunn, religion, livssyn og etikk 7,5 sp | NHB100-D (1/2) Natur, helse og bevegelse 10 sp | STM100-D (3/3) Språk, tekst og matematikk 5 sp | |||||||||
PRA091-D Praksis 3. semester 0 sp | ||||||||||||
4. sem | SRE100-D (2/2) Samfunn, religion, livssyn og etikk 12,5 sp | NHB100-D (2/2) Natur, helse og bevegelse 10 sp | ||||||||||
PRA092-D Praksis 4. semester 0 sp | ||||||||||||
5. sem | KKK100-D (1/2) Kunst, kultur og kreativitet 22,5 sp | |||||||||||
PRA093-D Praksis 5. semester 0 sp | ||||||||||||
6. sem | LSU300-D Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 sp | KKK100-D (2/2) Kunst, kultur og kreativitet 7,5 sp | ||||||||||
PRA094-D Praksis 6. semester 0 sp | ||||||||||||
7. sem | Fordypning eller internasjonalt semester (22,5 sp) | |||||||||||
8. sem | Fordypning og bacheloroppgave (22,5 sp) |
Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere kandidaten til å utøve barnehagelæreryrket i et samfunn som preges av mangfold og endring. Læringsutbyttet er formulert med utgangspunkt i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, bachelorgradsnivå.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
Ferdigheter
Kandidaten
Generell kompetanse
Kandidaten
I hvert kunnskapsområde vil studenten møte varierte arbeidsformer. Undervisningen omfatter ulike former for digital undervisning, veiledet praksis og samlinger i både regionen og på campus. Samlingene kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner. Studenten får god trening i å arbeide selvstendig, sammen med andre i gruppe og i vurdering av eget og andres arbeid. Digitale verktøy tas også i bruk i utdanningen for å fremme studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Det stilles krav til at studentene kan jobbe sammen med andre medstudenter uavhengig av bakgrunn (kjønn, etnisitet, religion, alder og liknende).
Forventet studieinnsats - læringsmiljø
Arbeidsomfanget i et studieår er 1200 timer. En stor del av studiet er organiserte læringsaktiviteter og foregår på samlinger i distriktene. Det forventes at studentene er engasjerte og deltar aktivt i slike læringsaktiviteter. Gjennom øvinger, dialog og samhandling med faglærere, praksislærere og medstudenter, utvikles profesjonskompetansen. Aktiv deltakelse er avgjørende for et godt læringsmiljø mellom studentene, noe som er eksemplarisk for yrket de kvalifiserer seg for. Studiet legger også i stor grad opp til at studentene må arbeide selvstendig med ulike typer oppgaver og forberedelser, noe som kjennetegner den profesjonelle barnehagelærer. Gjennom studiet vil det bli fokusert på studieinnsats, læringsmiljø og egen profesjonell utvikling. Obligatorisk oppmøte og nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt ved studiestart.
Det er forventet at studentene deltar aktivt gjennom hele semesteret i ukentlig undervisning. Undervisning foregår onsdag, torsdag og fredag ved fysiske samlinger både i regionene og ved campus. Digital undervisning foregår torsdag og fredag.
Vitenskapelig arbeid
I 8. semester skal studentene utarbeide en selvstendig bacheloroppgave der de viser innsikt i forskning og vitenskapelig metode, samt ferdigheter i akademisk skriving.
Praksis
Praksis er en integrert del av utdanningen og er forankret i alle kunnskapsområder og fordypninger. Praksis skal bidra til kontinuitet, sammenheng og progresjon. Pedagogikkfagets ulike grunntema blir reflektert i praksis gjennom utdanningsløpet som en støtte for studentenes egenutvikling som profesjonsutøvere.
Studentene vil få erfaring med ulike sider av barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet. Studentene vil få anledning til å være både deltakende, utforskende og observerende i pedagogisk arbeid i barnehagen. De vil få erfaring med arbeid med barn med ulike forutsetninger og behov og ulike aldersgrupper. Gjennom praksis skal det bli tydelig for studentene hva pedagogisk lederansvar innebærer. Progresjon knyttet til profesjonsfaglig kompetanse og pedagogisk ledelse er integrert i praksis.
Studentenes erfaringer og problemstillinger fra praksis i barnehagen integreres med teoretiske og faglige perspektiv i det enkelte kunnskapsområde. Dette skal bidra til å gi studentene både et erfarings- og et forskningsbasert grunnlag for yrkesutøvelsen. Helhet og sammenheng i utdanningen forutsetter at alle parter samarbeider om utvikling, gjennomføring og vurdering av praksis.
Praksisopplæringen har et omfang på 100 dager. 95 dager gjennomføres ved UiA sine partnerbarnehager i Agder. 5 dager gjennomføres i grunnskolen med fokus på overgangen barnehage-skole.
Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i emneplaner for praksis, og på
https://uia.no/studier/distriktsvennlig-barnehagelaererutdanning.
Studentene skal gjennom studiet møte varierte og eksemplariske vurderingsformer, både i form av underveis- og sluttvurdering. Vurderingsformene skal være tilpasset læringsutbytte og arbeidsformer i studiet. For å kunne framstille seg til eksamen må studentene ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav i studiet slik det er fastsatt i den enkelte emnebeskrivelse.
Fagene vurderes etter karakterskalaen A-F. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Praksis må være bestått for å gå opp til eksamen i det enkelte kunnskapsområde/fordypning.
Lærerutdanningene ved Universitetet i Agder har etablert et godt samarbeid med flere institusjoner i utlandet. Studenter ved barnehagelærerutdanningen kan i 7. semester utveksle til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet. Studentene kan ta valgfrie emner rettet mot barn i barnehagealder, inkludert 2 ukers praksis.
Retningslinjer for å søke om delstudium i utlandet:
Informasjon om partnerinstitusjoner og søknadsfrister, se http://www.uia.no/omuia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering.
For å kunne starte på 2. studieår må praksis i 1.studieår være bestått. For å kunne starte på 3. studieår må praksis fra 2. studieår være bestått. For å kunne starte på 4. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de tre første studieårene. Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse. I tillegg må praksis fra 3. studieår være bestått.
Praksisperiodene må være fullført og bestått for å kunne delta i påfølgende praksisperiode.
Etter å ha fullført denne utdanningen kan man jobbe som barnehagelærer, pedagogisk leder eller styrer/leder i barnehagen. Som barnehagelærer har man også mulighet for å jobbe innenfor andre virksomheter rettet inn mot arbeid med barn.
Utdanningen kvalifiserer for opptak til master i barnehagekunnskap og master i pedagogikk. Med to år relevant praksis kvalifiserer utdanningen for opptak til master i ledelse med spesialisering i barnehageledelse.
Skikkethetsvurdering
Et vitnemål om barnehagelærerutdanning sertifiserer for å utøve barnehagelæreryrket. Denne sertifiseringen ivaretas gjennom skikkethetsvurdering basert på forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006, med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 sjette ledd.
Universitetet skal vurdere om barnehagelærerstudenten er skikket for barnehagelæreryrket. Vurderingen foregår gjennom hele studiet og omfatter både faglig, pedagogisk og personlige forutsetninger.
Alle aktører i barnehagelærerutdanningen, både medstudenter, ansatte i praksisbarnehager og ansatte ved UiA har et ansvar i denne sammenheng. Studenter som viser liten egnethet til yrket, må så tidlig som mulig i utdanningen få informasjon om dette. Alle involverte parter er forpliktet til å melde fra dersom de er bekymret for studenters skikkethet.
Politiattest
I henhold til forskrift om politiattest ved opptak til høyere utdanning fastsatt 16. mars 2001, skal alle studenter ved barnehagelærerutdanningen levere politiattest ved studiestart. Studenter som ikke har levert politiattest får ikke delta i praksis.
Politiattesten er gyldig i tre år.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
180
Deltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning