1. sem | KJ-115-1 Kjemi - grunnlag for biokjemisk analyse 10 sp | ML-113-1 Bioingeniørprofesjonen i teori og praksis 10 sp | ML-114-1 Fysiologi, anatomi, histologi 10 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ORG001-1 HMS-kurs 0 sp | ||||||||||||
2. sem | MA-143-1 Biostatistikk 10 sp | ML-115-1 Cellebiologi med biokjemi 10 sp | ML-210-1 Hematologi og immunologi 10 sp | |||||||||
3. sem | ML-306-1 Patologi 10 sp | ML-208-1 Molekylærbiologi 10 sp | ML-211-1 Bioingeniøren og samfunnet 10 sp | |||||||||
4. sem | ML-316-1 Transfusjonsmedisin og klinisk immunologi 10 sp | ML-313-1 Medisinsk biokjemi 15 sp | ML-213-1 Medisinsk mikrobiologi 1 5 sp | |||||||||
5. sem | ML-318-1 Medisinsk mikrobiologi 2 10 sp | ML-310-1 Bioingeniørfaglig praksis 1 5 sp | ML-317-1 Molekylær diagnostikk og bioinformatikk 10 sp | ML-212-1 Medisinsk teknologi 5 sp | ||||||||
6. sem | ML-311-1 Bioingeniørfaglig praksis 2 15 sp | ML-312-1 Bacheloroppgave 15 sp |
*Utveksling vil først og fremst foregå i 6. semester.
Ved studiestart inngår det obligatorisk deltakelse i:
Studieprogrammets læringsutbytte, slik dette fremgår av det totale læringsutbyttet angitt nedenfor og av læringsutbyttene angitt i emnebeskrivelsene, er utformet i tråd med forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger og forskrift om nasjonal retningslinje for bioingeniørutdanning. Studiets totale læringsutbytte er videre utformet i tråd med samlet nivåbeskrivelse for nivå 6 (bachelor) i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Kandidaten har etter fullført bachelorstudium i bioingeniørfag følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
▪ har bred kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder, laboratorieteknikker og analyseprosesser som benyttes i bioingeniørfaglig arbeid
▪ har kunnskap om laboratorieutstyr, avanserte analyseinstrumenter, informasjonsteknologi og automasjonssystemer
▪ har bred kunnskap om laboratoriemetoders begrensninger og feilkilder og systemer for å sikre pålitelige analysesvar, herunder interne kvalitetskontrollprogram og analyseovervåkning
▪ har kunnskap om analysenes anvendelse og betydningen av prøveresultater både i relasjon til kroppens normale funksjon og til sykdom
▪ kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsaktivitet innenfor bioingeniørfaget
▪ kan oppdatere sin kunnskap gjennom informasjonsinnhenting og i kontakt med fagmiljøet og yrkesfeltet
▪ kjenner til laboratoriemedisinens plass i helsetjenesten og bioingeniørfagets egenart, historie og utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
▪ har innsikt i praktiske og teoretiske bioingeniørfaglige problemstillinger og kan ta begrunnede valg ved å anvende faglig kunnskap og resultater fra relevant forsknings- og utviklingsarbeid
▪ kan anvende medisinsk, statistisk og laboratorieteknisk kunnskap til å kvalitetssikre eget arbeid og vurdere laboratoriemetodenes muligheter, begrensninger og feilkilder
▪ kan anvende faglig kunnskap for å sikre trygge blodprodukter og tappe blodgivere under veiledning
▪ kan reflektere over egen faglig utøvelse, søke og ta imot veiledning
▪ kan tilegne seg ny kunnskap, forholde seg kritisk til fagstoff fra ulike kilder og bruke kilder på en korrekt måte
▪ behersker analyseteknikker og kan anvende metoder, laboratorieutstyr og analyseinstrumenter som benyttes i medisinske laboratorier
▪ behersker kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift, og kan bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen
▪ behersker faglige uttrykksformer, og kan innhente, dokumentere og formidle relevant fagstoff skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Kandidaten
▪ kan følge yrkesetiske retningslinjer og reflektere over etiske problemstillinger i sin yrkesutøvelse og i møte med pasienter
▪ kan planlegge og gjennomføre varierte bioingeniørfaglige arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, i tråd med etiske krav og gjeldende retningslinjer
▪ kan arbeide selvstendig, systematisk og nøyaktig etter gjeldende prosedyrer, lover og forskrifter
▪ kan dokumentere og formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk
▪ kan arbeide tverrfaglig og samhandle med andre yrkesgrupper til beste for pasienten, respektere individuelle ulikheter og kulturelle forskjeller og bidra til å sikre likeverdige helsetjenester for alle grupper i samfunnet
▪ kan aktivt bidra i utvikling av bioingeniørfaget og bioingeniørens rolle i samfunnet
▪ kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser og kan bidra til systematiske, kvalitetsforbedrende og bærekraftige arbeidsprosesser
Følgende progresjonskrav gjelder i studiet:
• 40 sp fra første studieår må være bestått for å kunne påbegynne andre studieår.
• Første studieår og minst 40 sp fra andre studieår må være bestått for å kunne påbegynne tredje
studieår.
• Se ellers forkunnskapskrav i emnebeskrivelsene.
180
Heltid
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag