Studentenes egne tips til nye studenter

Vi spurte studentene våre om de har noen tips til deg som er ny som student. Det hadde de.

Hva er de største forskjellene på videregående og universitetet? Hvor selvstendig må man være? Hvordan skal man klare å balansere studier og fritid når det er så mye gøy å være med på?

Se filmen over.

Her er andre råd og erfaringer vi har fått fra studenter:

• "Utnytt de første dagene til å ta kontakt med folk. Husk at veldig mange er i samme situasjon som deg, og ønsker å bli kjent med andre i starten.”
  • "Bli kjent med nye folk! Du mister ikke vennene du har – du får bare flere.”
  • "Kjøp brukte bøker. Det kan du spare mye på."
  • "Nyt studietiden! Det er mye å gjøre - men også mye frihet."
  • "Start på pensum tidlig. Da får du en bedre eksamenstid, og mulighet til å nyte førjulstiden og deilige vårdager også."
  • "Takk ja til nye utfordringer! Som student er det lov å prøve og feile."
  • "Strukturer tiden. Lag en oversiktlig plan. Følg den. Ingen er egentlig gode på å gjøre mange ting på én gang."