Hvordan er studentmiljøet i Kristiansand?

Hvorfor har UiA noen av landets mest fornøyde studenter? Les, lytt til podkast eller spør studentene selv i vår student-chat!

Studenter i UiA-kantina, foto

Studentmiljøet i Kristiansand - kort oppsummert:

• Nærhet og samhold mellom folk på campus. Lett å bli kjent med andre.
  • God start med trygge rammer.
  • Stor bredde i både studier og aktiviteter utenom studiene. Noe for alle. Mangfold.
  • Mange aktive studenter, studentaktiviteter og tilbud å bli med på
  • Kompakt campus etter "amerikansk campusmodell" legger til rette for et godt miljø
  • Kristiansand er en akkurat passe stor by som har det meste, og er nær det meste: Uteliv, kultur, natur, sportsmuligheter, Bystranda

Cassandra Wolfgramm, sosiologi-student

- Å bli student er en stor overgang, så for meg var trygghet viktig i starten. Jeg er veldig takknemlig for at jeg valgte UiA, der jeg fikk en så god start, og alt falt på plass. Cassandra sier hun følte seg hjemme på UiA nærmest umiddelbart.

- Allerede fra dag én fikk jeg et sosialt miljø gjennom fadderordningen. Den amerikanske campusmodellen med alt samlet på et så kompakt område gjør terskelen lav for å treffe andre og få den hjelpen man trenger både i studiet og utenom.

- Campus Kristiansand ligger også så nære bykjernen at det ikke bare er selve universitetet som blir en møteplass for studenter. Det synes jeg er veldig positivt for miljøet. Hun mener studiehverdagen er preget av at "byen rett og slett er en forlengelse av campus".

- Samholdet som skapes mellom studenter på tvers av studieretninger, både gjennom aktiviteter som er tilrettelagt av UiA og ikke, tror jeg er noe helt unikt for studentene på Sørlandet. For meg handler UiA-miljøet om mangfold, bredde og samhold. Jeg tror virkelig UiA har noe for alle som ønsker å studere her.

Thomas Bugge, økonomistudent

Thomas Bugge (portrettfoto)

- Campus er tilrettelagt for et godt studentmiljø. Det er amerikansk-inspirert med alle fakultetene samlet på en plass, med en stor plen i midten. Dette samler studentene mye mer enn ved universiteter der fakultetene er spredt over hele byen.

Thomas har engasjert seg spesielt i økonomistudentenes linjeforening, Mercurius.

- Det starter allerede i studiestarten, der der man virkelig får bli kjent med medstudentene og fadderne. Gjennom året arrangerer Mercurius bedriftspresentasjoner, faglige arrangementer som casekvelder og masse sosialt som turer til Danmark og Hovden, fester, triatlon, fotballturnering og volleyballturnering. Gjennom dette har jeg også blitt kjent med mange studenter på tvers av kullene, ikke bare studenter som jeg studerer sammen med.

Han mener Mercurius gjør enormt mye for økonomistudentene, og anbefaler alle å engasjere seg i linjeforeningen på sitt studium.

Tayiba Haji Hassan, historiestudent

- Det viktigste for meg har vært den amerikanske campusmodellen som har gjort studentmiljøet til en fryd her på UiA. Campus er på mange måter en liten by i seg selv, noe man merker ekstra godt om en bor på campus. Her har vi tilgang til alt vi trenger, inkludert treningssenter og fine uteområder.

- For meg er campus et varmt og familiært sted hvor en treffer venner og bekjente - også studenter som ikke en gang studerer det samme som meg! At studentmiljøet er så bra har vært veldig viktig for meg som flyttet til Kristiansand fra Stavanger uten å kjenne noen her fra før.

Tayiba forteller om mange aktive studenter og studentforeninger, og har selv engasjert seg i ESN og Amnesty-studentene.

- ESN er veldig kjekt om man vil engasjere seg internasjonalt, eller bli en del av et internasjonalt miljø før man tenker å reise på utveksling. Her møtes norske og internasjonale studenter på ukentlig Coffee Hour og internasjonal pub, og blir kjent med folk på sosiale arrangement der man for eksempel får smake på ulike lands matretter.

Tobias Rysstad, lærerstudent

– Jeg setter stor pris på at selve campus er samlet på ett sted, siden dette skaper tilhørighet og gjør det lettere å bli kjent med folk. Kristiansand har det meste; bra uteliv, kultur, natur, sportsmuligheter og ikke minst; Bystranda. Vi har nærhet til det aller meste, så jeg bruker vanligvis sykkelen som fremkomstmiddel.

Tobias kommer fra Oslo, og flyttet til Kristiansand for å ta grunnskolelærerutdanning 1-7. Han trekker fram at det er en veldig god kantine, moderne bygninger, flotte uteområder og godt samhold mellom studentene.

– Det arrangeres stadig ting man kan delta på, og studentidretten har et kjempegodt og mangfoldig tilbud. Jeg føler meg sikker på at dette er et studiested der de aller fleste vil trives godt.