Hvordan er studentmiljøet i Grimstad?

Hvorfor har UiA noen av landets mest fornøyde studenter? Les, lytt til podkast eller spør studentene selv i vår student-chat!

Studenter i Grimstad

Studentmiljøet i Grimstad - kort oppsummert:

• Lett å bli kjent med studenter på tvers av trinn og studieretninger
  • Miljø der studentene ønsker å bygge hverandre opp og hjelpe hverandre
  • Mange bra studentforeninger, mye som skjer
  • Rimelig hybelmarked=mindre behov for deltidsjobb. Påvirker både det sosiale og faglige positivt.
  • Nært og tett studentmiljø, som er veldig tilrettelagt for å få venner og nettverk
  • En liten by der studentene spiller en stor rolle
  • Mange spennende satsinger som har betydning både faglig og sosialt
  • UiAs fokus på samarbeid påvirker studentmiljøet positivt

Heidi Haga, ingeniørstudent:

- Det jeg synes er absolutt best med å studere på UiA og i Grimstad, er at det er så lett å bli kjent med folk på tvers av trinn og studieretninger. Jeg tror ikke jeg går én dag på skolen uten å møte noen jeg kjenner eller som sier hei og vil slå av en prat. Dette er noe jeg tror kanskje er litt unikt for Grimstad, og er ikke en selvfølge i andre byer der andre venner hjemmefra studerer.

Heidi flyttet til Grimstad fra Stavanger, og har gjennomført bachelor i mekatronikk, før hun nå tar master i industriell økonomi og teknologiledelse. Hun trekker fram hvor viktig et godt og positivt studentmiljø er.

- Jeg tror ikke jeg hadde kommet meg gjennom studiene uten gode studiekamerater som gladelig setter av timer til å forklare ulike temaer som jeg ikke forstår. Det er et miljø der studentene er veldig opptatt av å bygge hverandre opp, og hjelpe hverandre.

- Også er studentforeningene fantastiske her, men det har vel alle universiteter da, sier Heidi som selv har vært engasjert i linjeforeningen Indøk Sør, fadderstyret, Grimstad Color Festival og den internasjonale ingeniørorganisasjonen IAESTE.

Hun mener også at billige studenthybler påvirker studiehverdagen positivt.

- Det å kunne leie en stor leilighet til en rimelig pris har mange fordeler. Jeg bor med to andre studenter i et kollektiv der vi får plass til 40 sittende gjester! Da er det enkelt å invitere mange hjem til seg, og finne på gøye ting sammen som ikke koster noe. En annen fordel med at det er billig å bo, er at man ikke har behov for deltidsjobb for å ha råd til å bli med på aktiviteter.

Stian Westbye, studerer innovasjon og kunnskapsutvikling

- For meg handler studentmiljøet om få et nettverk av venner, som man har både i studiet og livet ut. Det å ha studievenner man jobber tett med, og også er sammen med på fritida, gjør at studiehverdagen blir veldig bra. Og det har jeg fått veldig mye av på UiA, sier Stian som først flyttet fra Moss til Kristiansand for å ta bachelor i øk.adm, og som nå tar master i Grimstad.

- Grimstad er en koselig, liten sørlandsby som man får et veldig nært forhold til som student. Jeg føler det er en ideell studentby, der studentene på mange måter "utgjør byen". Grimstad er en helt annen by enn Kristiansand, mye mindre og med færre utesteder for eksempel - men da blir det faste steder der man alltid treffer mange kjente. I tillegg er Bluebox på campus et skikkelig "studentsted" som studentene bruker, og der det skjer mye.

Stian brenner for innovasjon og nyskaping både i og utenfor studiet. Han har tidligere engasjert seg i Start UiA, og er nå med i Align Racing og er student-mentor i UiA Nyskaping.

- Det er veldig fokus på utvikling og innovasjon i regionen, og satses på teknologi med for eksempel MIL-lab'en, i4Helse og CAIR (forskningssenter for kunstig intelligens). Jeg tror mange studenter vil ha mye glede av det i framtiden.

- Når man begynner som student møter man en haug med muligheter, og de mulighetene bør man gripe - helst fra dag én! Du får så sinnsykt mye igjen for det.

- Det er såpass mange muligheter på UiA at hvis studenter sier de "kjeder seg", så mener jeg de ikke har åpnet øynene og fått med seg hvilke tilbud som finnes.

Audun Faaberg, sykepleiestudent

- Jeg merka med en gang jeg kom hit at det var veldig bra å være sykepleiestudent her. Det er bra miljø, gode forelesere og vi har en av landets fineste klinikk-laboratorier på campus.

Audun tror UiAs fokus på samarbeid er viktig for miljøet.

- UiA legger veldig opp til at vi skal studere med hverandre, og lære av hverandre. Alle jobber mot et felles mål; å bli helsepersonell og jobbe med mennesker. Vi jobber mye i grupper og med caseoppgaver, og blir godt kjent.

- Grimstad er også en liten by, så man blir lett kjent med både klassekamerater og folk fra andre studier. En solskinnsby med koselig miljø.

At det fortsatt er overvekt av kvinner på studiet, ser han ikke på som negativt.

- Nå er andelen på vei opp da, men selv om menn fortsatt er i mindretall på sykepleiestudiet, vil man aldri føle seg alene. Tvert imot: Alle gutta på studiet kommer godt overens, og samholdet oss imellom er veldig bra. Faktisk bor jeg med tre klassekamerater i kollektiv nå. Så det er bare å anbefale både UiA og sykepleie for alle kjønn!