Marthe Løvik Markussen

30. oktober 2019

«What the Hell» - Meteor 2019

Internasjonal teaterfestival i Bergen

«What the hell» er en performance hvor konseptet er å gå ut i det offentlige rom og gjøre handlinger utenom det vanlige. Disse handlingene fant sted i Bergen sentrum og førtes i en sirkel gjennom Bergens mest kjente områder. Konseptet bak performansen og regien kommer fra Michikazu Matsune, og dramaturgien og kunstnerisk rådgivning fra André Eiermann.

Utøverne i denne absurde performansen var oss fra Master i Kunstfag. Vi hadde nok ikke på forhånd kunne forberede oss på hvor mye oppmerksomhet vi skulle få gjennom å løpe rundt i Bergen By med «Helvete» skrive på et stort skilt med svarte bokstaver. Reaksjonene kom i mange varianter: noen sa direkte ut at de skammet seg over oss, andre så den humoristiske siden med ordet.

Et ord kunne ha mye innvirkning på de som gjekk rundt oss, og det var svært spennende å observere hvordan folk tolket meningen bak skiltene. De fleste var sikre på at vi demonstrerte mot eller for noe, og var ikke helt fornøyd med svarene våre om vi sa at det ikke var en spesifikk mening bak det. Alle utøverne hadde tillatelse til å forklare seg på hvilken som helst måte. Noen sa at det var et sosialt eksperiment, noen valgte å løpe vekk for å slippe å svare, mens andre hadde svært kreative svar på spørsmålene vi fikk fra «publikum.»

Det var mange som lette etter en mening bak ordet, og ble forvirret når det ikke var en spesifikk mening bak det. En slags frykt for å ikke vite grunnen for hvorfor vi velger å bære et slikt ord.

Etter en dag med testing av å bære rundt på skiltene lærte vi fort at det var viktig å diskutere hvordan å håndtere ulike spørsmål som kommer og hvem som stiller dem. Det var blant annet mange barn som kom bort til oss, og da hadde vi på forhånd diskutert og øvd på hvordan å imøtekomme akkurat dem.

Måten vi valgte å bære skiltene på kunne og ha en påvirkning på dem som så på. Vi observerte at når vi bar dem høyt over hodet kunne det fort virke som en demonstrasjon, så vi prøvde oss litt frem på ulike måter å bære skiltet for å se om dette hadde en betydning. «Publikum» ble mer komfortable når de så oss smile og plutselig bære skiltene på en mer humoristisk måte. Da forsvant den seriøse tonen litt og de kunne tolke det med mer åpenhet.

Å kunne være med å delta på den internasjonale teater festivalen i Bergen var svært lærerikt og skapte mange gode minner. Jeg har lært mye om meg selv og hvordan jeg selv reagerer når folk kommer opp til meg og kjefter på meg, eller når en stor barneklasse kommer opp til meg og jeg må forklare dette skiltet. Det har vært mange gode observasjoner av "publikum" og mye refleksjoner og diskusjoner i ettertid. Det åpnet virkelig for mye tenkning.