Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Geir Audun Trellvik

Geir Audun Trellvik
Fornybat Energi
Fakultet for teknologi og realfag
10. januar 2023

Visualisering av batteridata for el-båt

Elbåter er på full fart inn i norske farvann, og med det også elbåtbatteriene. Hvordan styrer vi disse batteriene slik at de varer lengst mulig og båteierne er best mulig informert om batteriene tilstand?

Ettersom verden står overfor klimaendringer og behovet for å redusere bruken av fossilt brensel, er behovet for renere og fornybar energi har steget. Per i dag er det begrensninger for å lagre fornybar energi på en effektiv måte. Litium-ion batterier er en måte å lagre fornybar energi til elektrokjemisk energi lagret for senere bruk. Batterier egner seg også veldig godt som erstatning for fossile drivstoff innen transportsektoren. I norge står nå elbiler for nesten 90% av nybilsalget, men også innen andre segmenter begynner teknologien å bli så bra og kostnadseffektiv, som for eksempel innen maritim bransje og sjøtransport. Det finnes omtrent en halv million mindre båter i norge, hvor en stor del av disse er fritidsbåter. Nå begynner det også å komme et tilbud av fritidsbåter med helelektrisk fremdrift ved bruk av batterier. Et av selskapene som jobber med dette er Greenwaves med base i Tvedestrand. Greenwaves er interessert i å lage bedre produkter til sine kunder, og i denne oppgaven har vi sett nærmere på ett av elementene som er viktige for å forbedre brukeropplevelsen og dermed bidra til å øke farten på elektrifiseringen også av fritidsbåtmarkedet.

Batteriet er avhengig av et støttende system for å fungere trygt, uten å sette batteriet i fare samtidig som du maksimerer levetiden. En del av systemet er et batteristyringssystem (Battery Management System eller BMS). Batteriet styringssystem har et sett med parametere som batteriet får lov til å fungere etter som sikrer sikker og optimal dirft.

I denne oppgaven jobbet vi med å visualisere data fra et batterisystem designet for elektrifisering av fritidsbåter. Optimaliseringen var konsentrert til BMS og arbeid med å beviser batterienes sanntidsdata, spesielt ladetilstanden,da den opprinnelige BMS hadde sine mangler. Det ble endret med en EMUS BMS og en skjerm for å vise ladetilstanden i sanntid som vist i bildet. Dette vil gjøre at en bruker av båten mye lettere får se status på batteriet og kan planlegge bruk og lading. Det vil også gjøre det lettere å se om det er feil på batterier slik at de kan reprareres eller fikses om det er nødvendig. På lang sikt vil dette føre til en mer effektiv utnyttelse av batterikapasiteten og forlenget levetid. Greenwaves planlegger å jobbe videre basert på systemet utviklet i denne oppgaven og se på implementering i sine nye produkter.