Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Lars Kristian Lia

Lars Kristian Lia
Rytmisk musikk, master m/elektronisk musikk
Fakultet for kunstfag
10. desember 2019

Timelines, studioarbeid

Timelines, studioarbeid er en fortsettelse av Rolf Kristensens Timelines-prosjekt.

Etter komposisjonene basert på Kristensens lydlige materiale var klare for neste steg, ble de tatt med til studio der vi skulle ta opp nytt materiale som skulle ha en rolle som supplementer til komposisjonene. Det nye materialet skulle fremføres av musikere vi valgte. Musikerne ble valgt ettersom de var godt egnet til å bidra til musikken. Samtidig som vi hadde våre idéer og tanker om hva musikerne skulle spille, ønsket vi også at musikernes egen estetikk skulle komme fram. Med det nye materialet fikk komposisjonene gitt noe eget som bare tilhørte dem. I forkant av innspillingene kom Kristensen og meg selv med tanker rundt hva som ville passet av nye elementer, og vi kom fram til at vi ønsket å legge følgende instrumenter:

Trommer, spilt av Andreas Skorpe Sjøen. Vi kom frem til at vi ønsket å spille inn trommer da vi hadde ønske om mer progresjon og driv i begge komposisjonene, i tillegg til å gjøre de allerede eksisterende tromme-delene enda mer levende. Grunnen til at det landet nettopp på trommer, var ettersom komposisjonene var mye bestående av klangflater og lange toner. Trommer ville være en kontrast til det, og derfor en naturlig ting for oss å ønske å legge til.

Kontrabass og el-bass, spilt av Håvard Henriksen, hadde som funksjon å bytte ut bass-linjer jeg selv hadde manipulert frem med samples tatt fra Kristensens musikk. Nye opptak var for å gjøre selve lyden av instrumentet tydeligere, og for å bidra til at musikken blir mer organisk. Per nå er det usikkert om sample-bassen vil bli byttet ut helt, eller om jeg vil ende opp med å gjøre en blanding av sample-bass og innspillingen av Henriksen.

Vokal, som ble arrangert og fremført av Mette Leira, var valgt da det var ønske om noe mer organisk i komposisjonen som også naturlig vil oppleves som en hoved-stemme. Bortsett fra at Kristensen ville hun skulle fremføre en tekst som «spoken word», fikk Leira frie tøyler. Dette resulterte i veldig fine klanger, som passet godt til komposisjonen.

Selve innspillingene ble ledet av Eric Pettersen, som ble valgt som studio-tekniker da han har god erfaring og er veldig dyktig på det han gjør. Rolf Kristensen og meg selv deltok også på innspillingene, slik at vi kunne komme med kommentarer og innspill underveis om det var behov. Etter alt var spilt inn mikset Pettersen det innspilte materiale, før jeg fikk det slik at jeg kunne legge det til i komposisjonene. I perioden fremover skal jeg bruke tid på å implementere det nye materiale i komposisjonene. Jeg kommer til å klippe bort deler om de er unødvendige å ha med, eksperimentere med effekter på vokal, og generelt ferdigstille musikken slik at den blir klar for utgivelse.

Gjennom min deltakelse i prosjektet har jeg fått nyttige erfaringer, og jeg ble blant annet minnet på at andre musikeres egne estetiske valg ofte bidrar svært positivt til egen musikk som komponist og produsent. Erfaringene jeg har gjort kommer jeg til å ta med videre i fremtidig arbeid.

 

Lars Kristian lia