Martin Andre Jakobsen

Kraft/hastighetsprofil
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
06. oktober 2021

Kraft/hastighetsprofil - Testdager i Fredrikstad med Halden Topphåndball

Mitt navn er Martin Andre Jakobsen, og jeg studerer master idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle litt om hvordan det var på min første tur med Universitetet. I forbindelse med masterprosjektet var Halden Topphåndball med, og både pre,- og post-test sto for tur i Fredrikstad.

Denne turens hensikt kommer av masterprosjektet mitt, og doktorgradsprosjektet til Kolbjørn Lindberg. Prosjektet er en randomisert kontrollert studie (RCT), men en klassisk pre,- og post-test, og en intervensjonsperiode i mellom. Dette prosjektet gikk ut på at hver og en utøver, i dette tilfellet Halden Topphåndball, skulle testes i diverse øvelser. Øvelsene vi testet var 20m sprint, counter movement jump (CMJ), Keiser Beinpress, 1RM knebøy og benkpress. Etter første turen vår i Juni ble det lagd en kraft/hastighetsprofil på hver enkelt utøver, som kan indikere om utøveren er hastighetsdominant, eller kraftdominant. Ut i fra pre testene og utøverens profil, ble hver enkelt satt på et individualisert treningsprogram som fikk utøveren til å trene på sin svakhet av enten kraft eller hastighet. Tanken bak dette er å skape en mer balansert kraft/hastighetsprofil hos utøverne.

Første turen var altså i Juni, mer konkret 20-22 Juni 2021. Søndagen ble først brukt til å lasse bilen med masse treningsutstyr, slik at vi skulle ha nok i Fredrikstad. Resten av søndagen ble en "kjøredag" hvor jeg og min veileder Kolbjørn kjørte sammen. Når vi ankom Fredrikstad på ettermiddagen jobbet vi et parr timer for å lesse inn alt av utstår, og rigge ting klart til morgendagen. Labben som vi brukte lå på Høgskolen i Østfold (Fredrikstad). Labben var helt ny, og ikke brukt til testdager før. Dette var veldig gøy, da alt av deres utstyr var nytt, og planløsningen på Labben var noe helt annet enn vi hadde hos oss på UiA/Spicheren. På mandags morgenen begynte vi arbeidet klokken 8, og både mandag og tirsdag gikk virkelig i ett. Spilleren kom på løpende bånd, og man rakk nesten ikke å ta en eneste matbit før arbeidsdagen var over. Utrolig gøy, og veldig lærerikt!

Etter tur nummer 1 analyserte og kalkulerte Kolbjørn testresultatene til utøverne, og fikk satt laget på treningsprogrammet allerede fra et parr dager etter vi var der. Dette gjorde at vi allerede var tilbake i Fredrikstad den 17 til 18 August. Prosedyren var helt lik som forrige gang, akkurat samme tester og akkurat samme utøvere. Tur nummer 2 i August gikk litt mer effektivt enn tur nummer 1 i Juni da vi visste hva vi gikk til, og allerede var kjent med utstyret fra forrige gang.

Alt i alt må jeg si denne turen var utrolig gøy å være en del av! Veldig lærerikt, jobbe med toppidrettsutøvere i hele landet, komme i kontakt med andre skoler/arbeidsplasser, osv. Veldig artig å få være med, og satser på dette ikke var siste gang.