Sander Gurrik

Idrettsvitenskap
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
15. februar 2021

Kraft-hastighet profilering for elite ishockey- og fotballutøvere

November 2020 fikk jeg en forespørsel om å delta som vitenskapelig assistent i et forskningsprosjekt, som gikk ut på å gjennomføre fysiske tester med ishockeyspillere. Som masterstudent på siste året så jeg på dette som en verdifull mulighet til å skaffe meg erfaring i et område som interesserer meg, nemlig feltbasert lab-arbeid, samt det å kunne jobbe tett på idrettsutøvere.

Som vitenskapelig assistent i forskningsprosjektet har min oppgave vært å teste spenstferdigheter hos unge ishockeyspillere i form av countermovement jump (CMJ), eller svikthopp på norsk. Dette er en øvelse som baserer seg på beinmuskulaturens evne til å utføre eksplosive kraftutviklinger. Den foregår uten bruk av moment der armene plasseres på hofta og innledes med en rask svikt i kneleddet, for så å ekstendere hofte- og kneleddet så eksplosivt som mulig, og derav gjennomføre et hopp.

Testingen foregikk inne i Vikinghallen i Stavanger ved bruk av en kraftplattform fra Musclelab koblet opp mot software på nettbrett. Én og én testdeltaker gjennomførte 2 serier på 3-4 hopp med maksimal innsats. Dessverre er det ikke alltid teknologien spiller på lag da softwaren som ble benyttet hang seg opp og lukket programmet 2-3 ganger under testingen. Dette ble det derimot raskt funnet en løsning på og hadde ingen betydning på resultatene. Etter datainnsamlingen var det også min oppgave å gjennomgå resultatene og videre føre dette inn i Excel for lettere oversiktlighet og analysering.

Det å delta i et slikt forskningsprosjekt har gitt meg muligheten til å anvende teoretiske kunnskaper som er tilegnet gjennom snart 5 år som idrettsstudent i praksis. Jeg har gjennom dette opparbeidet meg noe erfaring med feltbasert lab-arbeid og testing av idrettsutøvere. Det å få muligheten til å jobbe i praksis med arbeidsoppgaver knyttet til studieretningen gjør også at læringsutbyttet av studiet blir større.