0
Hopp til hovedinnhold

Tuva Amalie Svelland

Tuva Amalie Svelland
Markedsføring
Handelshøyskolen ved UiA
19. januar 2018

Julehandel og Privatøkonomi

Kjøper man gaver fordi det gir en selv glede, fordi det gleder andre, eller fordi man rett og slett føler seg forpliktet til det?

Desember 2017 fikk jeg muligheten til å delta i et forskningsprosjekt om julehandel og privatøkonomi.  Målet med forskningen var å få en bedre forståelse for hvilke faktorer som påvirker hvordan mennesker bruker og låner penger i julen. Min arbeidsoppgave som professor Ellen Katrine Nyhus' forskningsassistent var hovedsakelig å samle inn informasjon fra handleglade mennesker i førjulstiden.

Hvor villige er nordmenn til å bruke ekstra penger i julen? Er det verdt å låne ekstra penger for å kunne kjøpe de flotteste gavene, eller er det kun tanken som teller?

Mennesker har forskjellige assosiasjoner forbundet med julehandel og bruk av penger. Noen kan lett føle seg presset til å legge ut mer enn de egentlig har, og opplever ikke julehandel som noe fornøyelig, mens andre ser frem til å handle og finner glede i "førjulsstresset".

Men hvemhar hvilke assosiasjoner til julehandel, hvem bruker mest penger og hvem gleder seg over å handle inn til jul? Unge, eldre, menn, kvinner? Det var disse spørsmålene forskingsprosjektet hadde til hensikt å gi oss svar på. 

Å delta i dette forskningsprosjektet har gitt meg mer enn jeg forventet. Jeg har lært mer om forbrukeratferd og hvordan forskjellige grupper mennesker forholder seg til julehandel. Dette er noe jeg kan ta med meg videre i min utdanning. Det blir spennende å analysere informasjonen vi samlet inn og jeg ser frem til å lære enda mer om disse temaene.

Tusen takk for muligheten til å bidra i dette prosjektet!
Tuva Amalie Svelland