0
Hopp til hovedinnhold

Andreas Vidhammer

Utøvende musikk - rytmisk
Fakultet for kunstfag
17. september 2019

Heavy Listening

Jeg har hatt gleden av å få delta i et forskningsprosjekt i regi av Bjørn Charles Dreyer, knyttet til elektronisk samtidsmusikk.

Stilte som lydtekniker for en studio-session med Dreyer og to medmusikanter våren 2019. I løpet av denne økten lydfestet vi et improvisert verk som endte opp med å vare i ca. 45 sammenhengende minutter, bestående av gitarspill, diverse elektronikk og effektpedaler, perkusjon, samt live-remixing. For meg ble dette en ny erfaring – jeg hadde verken jobbet med denne typen musikk eller denne typen ensemble i studio tidligere.

Hovedproblemstillingen ble for min del å finne ut hvordan jeg ville fremstille lydbildet. På den ene siden er det vanskelig å fange et slikt ensemble «slik det hørtes ut i rommet», da en sentral del av musikken kommer fra ikke-akustiske kilder. På den andre siden ville jeg unngå et lydbilde som virket gjennomprodusert og «sminket». Til syvende og sist er elektronisk kunstmusikk en sjanger uten særlig mye fastgrodde regler, normer og estetiske ideal - den røde tråden her er først og fremst nyskaping.

Alt i alt en lærerik og inspirerende økt, der jeg fikk se musikere jobbe på måter jeg ikke hadde sett på nært hold tidligere.