Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Eirik Lindtner

Eirik Lindtner
Faglærer i Rytmisk Musikk
Fakultet for kunstfag
29. september 2020

Gitarens funksjon i elektronisk singer/songwriter

Å finne en meningsfull og effektiv rolle for gitar i synthesizerbaserte låtskriverband.

Det er alltid en spennende utfordring å bli spurt om å delta i synthpop-prosjekter som gitarist, hvor store deler av låtas fundament ofte er mer eller mindre sementert allerede før tanken "Strengeinstrument!" oppstår. I prosjektet Låtskriveraften Spesial ble utfordringen videre spisset, da min deltakelse var som husband - hyret inn av arrangør og ikke artist - og tanken "Gitar!" kanskje aldri var en del av skriveprosessen til låtskriverne. Da jeg fikk låtene kort tid før den første og eneste øvelsen før generalprøven - og disse låtene allerede var fullmettet av tangenter - var det ikke stort annet å gjøre enn å bli trygg på de allerede eksisterende elementene i musikken og håpe artistene hadde en plan for meg når vi møttes. I noen tilfeller var det en enkel sak, mens andre låter var mer åpne og krevde at jeg fant noe som gav låten driv og retning, og samtidig komplimenterte tangentene. Grunnet den knappe tiden vi hadde til rådighet ble det ikke aktuelt å arrangere ut låtene no særlig nøysommelig, så tangenter og jeg satte tidlig konkrete roller for de ulike låtene (Da ofte rytmisk mellomregister i piano og flytende slide i toppregisteret på gitar). Denne tilnærmingen var effektiv og fungerte godt på de stykkene hvor låtskriverne hadde en tydelig visjon for hvor låten skulle, men ga ikke grobunn for stort annet enn flat dynamikk i de tilfellene hvor verkene ikke hadde en tydelig, planlagt retning.