Kristine Rivenes Antun på vegne av de klassiske fløytestudentene

Bachelor- og masterfløytister, klassisk
Fakultet for kunstfag
10. desember 2018

Fløytestudenter og fløytelærere i kunstnerisk utviklingsarbeid

Vi, Det norske fløyteensemble (UiA) med fløytestudenter og fløytelærere ved institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk, deltok i august 2018 med 2 konserter under International Flute Convention i regi av amerikanske National Flute Association. Forberedelsene til konsertene pågikk gjennom et halvt år med workshops, seminarer og prøver. Som en siste oppkjøring hadde vi 6 fulle prøvedager i Oslo med intens øving og egen konsert på Kulturhuset.

Nye arrangementer for fløyteensemble av den franske fløyteprofessoren Juliette Dominski sto på programmet på den ene konserten, Carl Nielsens Alladin-Suite og Petrouchka av Igor Stravinsky. På den andre konserten fremførte vi utelukkende norsk musikk, blant annet fra Holberg-suiten av Edvard Grieg, og musikk spesielt skrevet til oss av UiAs egen Terje Mathisen og av den norske komponisten Trygve Madsen.

Det Norske fløyteensemble består av UiAs fløytestudenter og fløytelærere med ulike besetninger ut fra hva som skal spilles. Vi skal utvikle og utforske nytt repertoar og stimulere til at ny musikk blir komponert og arrangert for fløyteensembler med alle fløytetyper. Vi studenter skal styrke ferdigheter i samspill, intonasjon og samklang, og vi skal lære om og erfare i praksis hva profesjonelle holdninger i forhold til samspill og utøvende arbeid innebærer.

Det at studenter og lærere gjør ting sammen er veldig inspirerende og har blitt kjennetegnet for fløyteensemblet ved større prosjekter. Arbeid og resultater dokumenteres gjennom konserter, framføringer av nyskrevet musikk og innspillinger. Orlando -prosjektet ble fulgt opp i løpet av høsten med innspilling av ny CD med deler av programmet vi spilte i USA. Når CD-innspillingen var gjennomført i slutten av september hadde prosjektet egentlig pågått over 9 måneder.

Når arbeid med krevende musikk og intense forberedelser går skikkelig bra, gir det en spesiell følelse av mestring, og konsertene i Orlando ble svært vellykket. Vi hadde et stort og entusiastisk publikum, fikk masse positive tilbakemeldinger og knyttet nye kontakter med fløytister og fløytemiljøer fra mange deler av verden. Konventet bød ellers på konserter, lectures, foredrag, workshops, utstillinger av nye instrumenttyper og masse mer. Flere tusen fløytister fra hele verden deltok som tilhørere og utøvere. Å få bidra med  egne konserter i en slik sammenheng vil vi huske lenge.

På vår «norske konsert» der flere av verkene bruker elementer fra folkemusikk,  stilte vi i bunad for å skape en spesiell ramme rundt konserten. Dette vakte stor begeistring. Jørn, som vanligvis pisker oss hardt var til og med fornøyd. Han smilte bredt, og mente at vi hadde vært gode ambassadører både for UiA og for det norske fløytemiljøet.

Fløytestudentene på klassisk.