Digital skoleutvikling i kommuner med etablert 1:1 dekning
Mitt navn er Therese Westheim, og jeg er masterstudent på Grunnskolelærer 5-10. Våren 2021 fikk jeg mulighet til å bli forskningsassistent for FoU-teamet for Asker Kommunes digitale skoleutvikling. Helt siden jeg startet har jeg lært utrolig mye som jeg har tatt med meg videre i min utdanning. I dette blogginnlegget vil jeg fortelle om mine arbeidsoppgaver i prosjektet.
Denne våren har jeg fortsatt med produsering av blogginnlegg til Asker kommune sin nettside om læringsløyper; Digital skoleutvikling med 1:1. «I bloggen får man innblikk i de ulike aktivitetene som gjennomføres i prosjektperioden, og blir bedre kjent med modellen for læringsløyper». Blogginnleggene har jeg produsert ut fra artikler skrevet av forskerne til prosjektet, fra konferanser som har omhandlet læringsløypene og fra erfaringer fra skoler som har deltatt på årets læringsløyper. Blogginnleggene har jeg skrevet i tett samarbeid med Marie Ydstie Olafsen.
Ved siden av arbeidet med nettsiden, har jeg transkribert intervjuer tilhørende forskningsprosjektet. Dette var en tidkrevende, men utrolig spennende prosess. Intervjuene var interessante og veldige lærerike å få høre på. For øyeblikket skriver jeg ferdig blogginnlegg om erfaringer fra skolene som har deltatt på årets læringsløyper. Flere av skolene har arbeidet med digital underveisvurdering og nye digitale verktøy. Det har vært interessant å lese om deres erfaringer, og hvordan man kan variere undervisningen sin ved hjelp av digitale verktøy. Deltakelsen i forskningsprosjektet har åpnet øynene mine for nye måter å drive undervisning, hvor digitale ressurser kan skape god variasjon og faglig utvikling hos elevene.
Skolenes erfaringer og mer informasjon om læringsløyper kan du finne på nettsiden; Digital skoleutvikling med 1:1