Kolbjørn Lindberg

Master i Idrettsvitenskap
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
02. november 2018

Analyser av muskelsvelling etter okklusjonstrening

Min deltagelse i forskningsprosjektet har vært å analysere ultralydbilder av musklene til forsøkspersoner som har gjennomført en periode med okklusjonstrening.

Okklusjonstrening er en form for trening hvor man reduserer blodtilførselen til den arbeidende muskulaturen.  Denne type trening har vist seg å være effektiv for å øke både muskelstyrke og muskelstørrelse selv ved lav belastning. Dette er av interesse for blant annet mennesker som ikke kan trene med tung belastning, for eksempel eldre personer eller mennesker i rehabilitering etter skader.

Jeg jobbet med å analysere ultralydbilder hvor dette ble gjort i et bildebehandlingsprogram for å kvantifisere svelling i muskelaturen.

Ettersom min masteroppgave handler om okklusjonstrening har det vært midt i blinken å delta i et slikt prosjekt. Det har bidratt til dypere forståelse av teori rundt okklusjonstrening og innsikt i hvordan analysearbeid fungerer i praksis. Ved å kunne jobbe med arbeidsoppgaver knyttet til studieretningen jeg går, gjør dette at læringsutbyttet av studiet blir vesentlig større.