Kolbjørn Lindberg

Master i Idrettsvitenskap
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
13. desember 2017

Analyser av Heat shock proteiner etter styrketrening med redusert blodtilførsel

Min deltagelse i forskningsprosjektet har vært å analysere vevsprøver av musklene til forsøkspersoner som har gjennomført en periode med okklusjonstrening.

Okklusjonstrening er en form for trening hvor man reduserer blodtilførselen til den arbeidende muskulaturen.  Denne type trening har vist seg å være effektiv for å øke både muskelstyrke og muskelstørrelse selv ved lav belastning. Dette er av interesse for blant annet mennesker som ikke kan trene med tung belastning, for eksempel eldre personer eller mennesker i rehabilitering etter skader.

Heat shock proteiner (HSP) blir dannet som respons etter ulike stressfaktorer, blant annet hypoksi, varme, iskemi og frie radikaler hvor okklusjonstrening er assosiert med flere av disse stressorene. HSP-respons er foreslått som en mulig mekanisme bak muskelvekst ved okklusjonstrening.

Bilder fra muskel-biopsier er blitt analysert i et bildebehandlingsprogram for å kvantifisere intensiteten til forskjellige HSP.

Ettersom min masteroppgave handler om okklusjonstrening har det vært midt i blinken å delta i et slikt prosjekt. Det har bidratt til dypere forståelse av teori rundt okklusjonstrening og innsikt i hvordan analysearbeid fungerer i praksis. Ved å kunne jobbe med arbeidsoppgaver knyttet til studieretningen jeg går, gjør dette at læringsutbyttet av studiet blir vesentlig større.