Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Blogg

Studentar i forskingsprosjekt

Ved prosjektslutt skal studenten skrive eit kort blogginnlegg på UiA.no. Dersom du har skrive innlegget på eiga bloggside, kan du lenke til den her ved å opne skjemaet. Blogginnlegget skal beskrive kva oppgåver du vart involvert i, og kva læringsverdi prosjektdeltakinga har hatt.

12. desember 2022

Working as Research Assistants at the Department of Political Science and Management; Project Regions in Flux

The project, formally known as “Regions in Flux: Differentiated Disintegration and Reintegration in Regional Organisations”, is a collaboration between researchers at UiA and a partner from Aston University in Birmingham. This is in its starting phase, and it aims to increase our understanding of regional integration processes in the world. The UK’s withdrawal from the European Union has sparked interest in “voluntary exits” from regional organisations, but as it turns out it is far from the first of its kind. The project has a database of 76 regional organisations, wherein 21 of these organisations have experienced a voluntary withdrawal - totalling 49 exits. 

12. desember 2022

Investor’s risk preferences and implied volatility smiles

From March to November, I had the honor to participate in a research project on implied volatility surfaces led by Professor Valeriy Zakamulin. As a student research assistant, my role was to review the numerical results of this project, which was related to my previous courses on ”Investments”, ”Derivatives” and the operational statistical programming language R.

08. desember 2022

Sosial læringsløype med førsteårsstudenter i biologi: digital natursti med Actionbound!

5-6. Desember deltok vi på årskonferansen til Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning i Trondheim. Vi deltok for å fortelle om et prosjekt vi har hatt gående på biologistudiet de siste to årene, og som vi håper kan bli fast inventar for studiestarten til både biologistudenter, og andre studenter ved UiA!

08. desember 2022

Uro og fellesskap gjennom teater prosjektet Gatelangs

I tre måneder i høst, har studenter fra kunstfag på UiA, Maggi Asbjørnsen, Kristin Stokka Troxel, (begge master kunstfag, 2år) og Gabriela Melo Larsen (bachelor samtidsteater 3 år) vært involvert i Scenekompaniet Gatelangs gjennom støtte fra Studenter i innovasjons- og forskningsprosjekt på UiA. Gatelangs forestillingen “Det er fint å slippe å bære alt” ble vist på Aladdin scene 23-25 november 2022.

08. desember 2022

Nyttige erfaringer fra arbeidet som vitenskapelig assistent for forskergruppa Environmental humanities

Jeg heter Åse Marie Søisdal og er masterstudent i samfunnskommunikasjon. Siden sommeren 2021 har jeg vært vitenskapelig assistent for professor May-Brith Ohman Nielsen og forskergruppa Environmental humanities. Dette er min andre periode som student i forskning og en fortsettelse av arbeidet jeg begynte på i første periode, som du kan lese mer om her. Kort fortalt har arbeidet gått ut på å samle inn, registrere og analysere primærkildemateriale om skuddpremier på rovvilt i Sør-Norge i perioden 1846-1972. I tillegg har jeg har jeg fått ta del i flere andre spennende oppgaver.

08. desember 2022

Ishmael-papyruset: Hvor kommer det fra?

Jeg heter Lasko Sherko Tagarani (22) og er masterstudent ved Institutt for religion, filosofi og historie gjennom lektorutdanningen for 8–13 trinn. Prosjektet om Ishmael-papyruset som denne bloggposten handler om, ble gjennomført i samarbeid med forskningsgruppen for hellige og autoritative tekster.

I begynnelsen av september 2022 annonserte oldsaksmyndighetene i Israel (Israel Antiquities Authorities, heretter IAA) at de hadde «repatriert» et papyrusfragment fra 7.–6. århundre før Kristus. Nyhetene spredte seg raskt, og fragmentet ble snart omtalt av både Newsweek og CNN.

08. desember 2022

Dialekttileigning i Valle

Eg er Kristian Thaule, og er masterstudent i norsk på grunnskulelærarutdanninga 5.-10. klasse. Eg har vore med i forskingsprosjektet "Dialekttileigning i Valle" med Magnhild Selås.

08. desember 2022

Navigating the discourse: The role of abstracts in corpus-based research

Over the summer, I assisted Professor Luis Pérez-González by producing abstracts of blog posts published by DeSmog, the Union of Concerned Scientists, and Australian Climate Madness. My work has contributed to Genealogies of Knowledge corpus, which includes a subcorpus of texts in which "engaged online actors challenge and redefine key cultural concepts pertaining to the body politic, whether along populist or prefigurative lines" (Pérez-González, 2020). The abstracts that I created will help researchers study the growing polarization in climate change discourses, and how these debates influence public perceptions of the climate emergency.

08. desember 2022

Dei buddhistiske dødehavsrullane

«Dei buddhistiske dødehavsrullane» er kanskje eit ukjent namn for mange. Det var det også for meg, før professor Årstein Justnes gjorde meg merksam på dei. Eg heiter Thor Eivind Forberg, og tek ein master i Religion, Filosofi og Samfunn (spesialiserer meg i filosofi). Her vil eg kort introdusere lesaren for det som har vore mitt forskingsprosjekt i haust

08. desember 2022

Intervju om Bjørneboe

Hva vet folk på gata i dag om Jens Bjørneboe?

08. desember 2022

Forskerassistent i et prosjekt om vulvodyni, smertebehandling og hypnoseterapi

I dette prosjektet er målet å finne kunnskap om og indikasjon på effekten av hypnoseterapi ved behandling av vulvodyni. Min rolle i forskningsprosjektet har innebært littertursøk og kunnskapsinnhensing, samt samarbeid med forskningsansvarlig og medarbeidere. 

08. desember 2022

Å kommunisere rettigheter i politiavhør

Mitt navn er Marthe Hurvenes Hansen, og jeg er deltidsstudent på en masterstudiet i samfunnskommunikasjon. Mitt bidrag i forskningsprosjektet har vært å transkribere autentiske politiavhør. Forskning på hvordan rettigheter blir lagt frem i politiavhør har samfunnsverdi i form av å ivareta rettighetene til den siktede, og sikre muligheten for benyttelse av dem.

08. desember 2022

The FAB Project (Fitness, Ageing and Bilingualism)

Hei, jeg heter Ali Kalib Ali og tar Lektorutdanning 8-13 på Universitet i Agder. Masterfaget er Engelsk. Dette blogginnlegget skal handle om min tid som vitenskapelig assistent i forskergruppen "FAB" (Fitness, Ageing and Bilingualism) med Professor Linda Wheeldon og Professor Allison Wetterlin som prosjektledere. 

 

06. desember 2022

Voksenskolen for personer med demens

Mitt navn er Marthe Losnedahl og er på siste året av min mastergrad i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder. I dette blogginnlegget vil jeg fortelle om forskningsprosjektet jeg deltar i, og hvordan det er som student å få være med på et større prosjekt innen omsorgsforskning.

06. desember 2022

Student Coordinator at the Norwegian Association for Development Research

Networking and learning more about the development field as a student coordinator

06. desember 2022

pARTiciPED II

Vi er Johna Buttedal og Katrine Sirnes Nesheim, og er begge masterstudenter i kunst og håndverk på Grunnskolelærerutdanningen 5-10. Dette er vårt andre år i forskningsprosjektet pARTiciPED som handler om å utforske samarbeidet mellom skole og eksterne aktører i grunnskolelærerutdanningen, med fokus på Den kulturelle skolesekken (DKS).

29. november 2022

Prosjektsamarbeid Folkemusikkmaskinen

Vi er to studenter som går siste året på en master i kunstig intelligens og jobber som utviklere for konsultering og agetech-selskapet AIVEO (https://aiveo.no/). Siden Mai i 2022 har vi jobbet sammen med Idunn Sem på forskningsprosjektet Folkemusikkmaskinen. Prosjektet vårt bygger videre på dataen samlet inn under prosjektet FERD, også kjent som “Music without borders”, som ble gjennomført av Bjørn Ole Rasch [1]. I prosjektet FERD ble det samlet inn slåtter fra Setesdalen, som vi har anvendt til bruk i å lære opp kunstig intelligens algoritmer til å klassifisere og generere ny folkemusikk.
[1] https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-kunstfag/flere-nyheter-fra-kunstfag/en-unik-ferd

29. november 2022

How is mental illness understood and treated in Tanga Tanzania?

My name is Neema Napeya Kininga (25), and I am in the final year of a master's in clinical health science. In connection with the master's, I had the opportunity to write about how mental health is understood and treated in Tanga, Tanzania. Mental health is a topic that is constantly developing within research. Several studies claim that Tanzania has in recent years developed into this topic, but more research is needed which is not only a wish of the population, but also of the authorities. 

Kontakt

Webredaksjonen