0
Hopp til hovedinnhold

Blogg

Studentar i forskingsprosjekt

Ved prosjektslutt skal studenten skrive eit kort blogginnlegg på UiA.no. Dersom du har skrive innlegget på eiga bloggside, kan du lenke til den her ved å opne skjemaet. Blogginnlegget skal beskrive kva oppgåver du vart involvert i, og kva læringsverdi prosjektdeltakinga har hatt.

02. november 2018

Spennende mulighet i prosjekt mellom UIA og Olympiatoppen

Høsten 2018 var jeg så heldig å få være med på bearbeiding av data til et samarbeidsprosjekt mellom Universitet i Agder og Olympiatoppen. Dette prosjektet er ledet av professor Monica Klungland Torstveit, stipendiat Thomas Birkedal Stenqvist samt sentrale aktører i Olympiatoppen Sentralt, og ser blant annet på energitilgjengelighet og konsekvenser av for lavt energiinntak hos noen av Norges elite-idrettsutøvere.

02. november 2018

Analyser av muskelsvelling etter okklusjonstrening

Min deltagelse i forskningsprosjektet har vært å analysere ultralydbilder av musklene til forsøkspersoner som har gjennomført en periode med okklusjonstrening.

30. oktober 2018

"Questing" hos flått - evolusjonært betinget?

Flått lever et ganske kjedelig liv. Den tilbringer i hovedsak all sin (aktive) tid sittende på et gresstrå og venter på et vertsdyr som skal sveipe innom nært nok til den kan klamre seg fast til det. På flåttspråket kalles denne oppførselen "questing" - flåtten er på en måte ute på oppdrag der den sitter. 

30. oktober 2018

Investigating new algorithms in "Learning Automaton" at Carleton University

This autumn I went to Carleton University in Canada to investigate and bring back some exiting newly evolved algorithms in "Learning Automaton" to our university. These techniques are powerful and much better than other solutions in this research field, and can be applied to problems of databases, health care and mobile radio communications. 

08. oktober 2018

Å tenke komposisjon i en skapende prosess

Våren 2018 var jeg så heldig at jeg fikk lov til å delta på et forskningsprosjekt i regi av Ida Fugli, førstelektor i teater ved Fakultet for Kunstfag ved Universitetet i Agder. Formålet med forskningsprosjektet var å analysere de grunnleggende inngangene metodene tilbyr i prosessen mot å skape scenisk materiale.

28. august 2018

Bearbeiding av innsamlede data

Forskningsprosjektet ESIT (Elevspråk i transitt), under ledelse av Kristine Hasund ved Institutt for fremmedspråk og oversetting, er kort fortalt et prosjekt som ser på norske elevers skriftlige språkutvikling i engelsk, spansk, tysk, og fransk.

28. august 2018

Være Sammen

Vi har hatt spennende timer med hodetelefoner på øret og hørt på Heidi Omdal og Pål Roland intervjue om “Være sammen”. “Være sammen” er et kompetanseløft for tidlig endringsarbeid i barnehagen.

12. juni 2018

Religiøse symboler og plagg

Symboler kan være svært verdiladde. Hva er det egentlig greit at lærere og medelever bruker av verdiladde symboler. Kan læreren bruke hijab, korssmykke eller hijab? Debatten er fortsatt aktuell. Men i debatten kommer sjeldent elevenes egne stemmer frem. Derfor har det vært av interesse å høre hvilket syn 9. og 10. klassinger selv har på symboler/plagg som kan knyttes til religion og livssyn.

12. juni 2018

Forebygging av diskriminering og ekstremisme i skolen

Hvordan bidrar skolen som sosialiseringsarena til forebygging av diskriminerende og ekstremistiske holdninger hos ungdom?

Deltagelse i forskningsprosjektet samfunnsfagsundervisning i ungdoms- og videregående skole.

12. juni 2018

Demokrati og medborgerundervisning

I starten var jeg veldig usikker på hva oppgaven skulle handle om, men i prosessen vokste det frem en klar og tydelig problemstilling. Fokuset på demokrati og medborgerskap er viktig for samfunnet, og skolen har en stor rolle i denne opplæringen.

12. februar 2018

SPSS - hva, hvordan og hvorfor

Det første spørsmål som faller meg inn er ”hvordan havnet jeg her?”... Er man i stand til å se det store bilde, vil man forstå hvor stor en tillitserklæring det er fra en forsker, å ”gi vekk” hele undersøkelsen sin..

19. januar 2018

Julehandel og Privatøkonomi

Kjøper man gaver fordi det gir en selv glede, fordi det gleder andre, eller fordi man rett og slett føler seg forpliktet til det?

19. januar 2018

Innsamling av samtykkeskjemaer, spørreskjemaer og elevtekster fra skoler i Vest-Agder

Etter dette vårsemesteret føler vi at vi har fått en god innføring i hvordan en som forsker samler og håndterer data.

03. januar 2018

The Use of Drama as a Didactic Tool in the Upper Secondary Classroom

The practical part of this project was to bring Marlowe’s play into today’s upper secondary classroom and use it as a part of their second language-learning curriculum. Because drama has played an educational role in society for as long as the genre has existed, from Classical drama up to Theatre of the Absurd, the project enabled a good way to implement the dramatic genre to cover the literary requirements of the teaching plan. 

03. januar 2018

Transkribering av "School In"

Vi har vært så heldig å få transkribere til prosjektet «school in». School In er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Agder og fem Agder-kommuner. Prosjektet administreres av kommunalsjefen for oppvekst i Vennesla kommune, Steinar Harbo, og ledes av professor Jorunn H. Midtsundstad ved UIA.

03. januar 2018

The Role of the ECOWAS Commission in Regional Integration

There is a research gap around the Regional Economic Communities in Africa, despite these having achieved a range of policy objectives.

03. januar 2018

Forskningsassistent for School-In – prosjektet

Høsten 2017 deltok jeg i Forskningsprosjektet School-In, som er en innovasjon i offentlig sektor for utvikling av inkluderende læringsmiljø – forventningers betydning for endring av skolekultur.

03. januar 2018

Forskningsprosjekt, Folkehelsepolitikk

Folkehelseutfordringer og folkehelsepolitikk i Norge, Singapore og Cuba.

Kontakt

Webredaksjonen

Send studiet på mail