Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Blogg

Studentar i forskingsprosjekt

Ved prosjektslutt skal studenten skrive eit kort blogginnlegg på UiA.no. Dersom du har skrive innlegget på eiga bloggside, kan du lenke til den her ved å opne skjemaet. Blogginnlegget skal beskrive kva oppgåver du vart involvert i, og kva læringsverdi prosjektdeltakinga har hatt.

19. desember 2023

Monitoring the small marine plankton in the fjords

Investigating the presence of fish eggs and larvae in an effort to recover cod populations in Sørlandet fjords

15. desember 2023

Vår deltakelse i evaluering av empirisk ChatGPT forskning.

Empirisk chatGPT forskning

14. desember 2023

SLX til Python

I dette innlegget ønsker jeg å dele min erfaring med å assistere Andreas Prinz i overføringen av et rommodelleringsprosjekt fra SLX til Python. Andreas hadde et ønske om å implementere prosjektet i Python, og mitt bidrag var å hjelpe med å navigere denne overgangen, et utfordrende men utrolig gøy oppdrag.

12. desember 2023

Ontosympati i møte med andre værensformer – arbeid for forskningsgruppen Kunst og Sosiale Relasjoner

Dette blogginnlegget beskriver mine erfaringer gjennom arbeid for forskningsgruppen Kunst og Sosiale Relasjoner i 2023. En gjennomgående tematikk har vært begrepet ontosympati, og på et av informasjonskortene vi delte ut til deltakerne i en workshop, ga vi denne beskrivelsen på begrepet: "We are living within a living world, sharing life with many other life-forms. Jane Bennett’s concept “onto-sympathy” is an invitation to become open to, and aware of affections between human bodies and more-than-human bodies. By exploring these bodily affections, these onto-sympathies, we may become more life-friendly". 

12. desember 2023

Vitenskapelig assistent for prosjektet "Estimation of basin boundaries by support vector machines"

Hei,

Jeg heter Julian Gjestvang og jeg studerer for tiden fysikk ved fakultetet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder. Tidligere har jeg en mastergrad i Statistikk og anvendt sannsynlighet fra The University of Nottingham. Ved siden av studiene mine har jeg vært så heldig å få lov til å jobbe som vitenskapelig assistent ved Institutt for økonomi ved Handelshøyskolen UiA.

12. desember 2023

Hvordan kan vi tilrettelegge for aktiv lek hos unge barn

Barn i ung alder er avhengige av fysisk aktivitet og lek for optimal fysisk og psykososial utvikling. Hvordan kan vi voksne legge best mulig til rette for aktiv lek hos barn? Dette er det vi ønsker å finne ut av gjennom PLAY-prosjektet, der jeg har bidratt som forskningsassistent denne høsten. 

11. desember 2023

Revolutionizing Bridge Health Monitoring with Decentralized IoT-Based Structure Health Monitoring (SHM)

I had the opportunity to contribute to the project, "Decentralized networked IoT based structure health monitoring SHM of bridge" proposed by Associate Prof. Ajit Jha.

In the realm of civil engineering, the health and integrity of bridges are of paramount importance. To revolutionize the monitoring of bridge structures, a cutting-edge approach is being employed: Decentralized IoT-Based Structure Health Monitoring (SHM). The objective is to design a 3D model, print out parts for setting up a robust system, and analyse the dynamic response of a bridge under different load conditions. In this blog post, we'll explore into the intricacies of this innovative project, exploring its setup, goals, and the fascinating intersection of IoT, 3D printing, and machine learning.

11. desember 2023

Unges holdninger til religion i offentligheten

Hva er trendene i det religionssosiologiske landskapet i Norge? Hva er egentlig de unges holdninger til religion i dag? I forbindelse med et prosjekt om nettopp unges holdninger til religion har jeg fått muligheten til å bidra som forskningsassistent denne høsten. 

11. desember 2023

Vitenskapelig assistent i The Lying Pen of Scribes

Mitt navn er Andreas og jeg er i skrivende stund i mitt andre år av lektorstudiet. Gjennom det siste året har jeg hatt gleden av å arbedie som vitenskapelig assistent i The Lying Pen of Scribes. Dette prosjektet har som mål å lage en omfattende database for å hjelpe videre forskning rundt Dødehavsrullene. Jeg har gjennom prosjektet hatt en rekke oppgaver der jeg har hatt gleden av å få se nærmere på flere antikke tekster. 

11. desember 2023

"Implementering av familieråd i Kristiansand kommune" – min erfaring som studentassistent i forskningsprosjektet

I løpet av mitt siste år på masterstudiet i barnevern har jeg fått muligheten til å delta som studentassistent i forskningsprosjektet "Implementering av familieråd i Kristiansand kommune". Forskningsprosjektet er svært relevant for min oppkommende masteroppgave, og jeg føler meg heldig som fikk mulighet til å delta i en liten del av prosjektet.

11. desember 2023

studX: Aktivering av studentekspertise i elektronisk musikkutdanning

Mitt navn er Johannes Birkedal Austenå, og jeg studerer for tiden til master i rytmisk musikk med spesialisering i elektronisk musikk ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA. I 2023 har jeg vært med å assistere studX-prosjektet som skal fremme studentenes involvering i undervisningen på bachelorprogrammet for elektronisk musikk.

11. desember 2023

Erfaringar frå transkribering av ustrukturerte intervjuar om klimatiltak og verdiar

Me er Johanne, ein masterstudent i Innovasjon og kunnskapsutvikling med ein bachelorgrad i sosiologi, og Karen, som alt har ein samfunnsvitskapleg mastergrad og no studerer tysk og pedagogikk. Saman har me vore engasjerte i noko som verkeleg har vore ei tankevekkjande reise – transkribering av intervju for forskingsprosjektet: "Kva snakkar vi eigentleg om når vi diskuterer klimapolitikk?” 

11. desember 2023

Virus i tarm

Jeg ble spurt av førsteamanuensis Camilla Stormo om jeg ville hjelpe henne med ekstraksjon av nukleinsyrer RNA/DNA fra tarmbiopsier for et forskningsprosjekt på Sørlandet Sykehus for å undersøke virusforekomst i tarm. Viruset som er i hovedfokus er SARS Cov-2.

11. desember 2023

Vitenskapelig assistent i prosjektet “Birthplace effects in Norway”

Studier har vist at stedet der en person blir født og oppvokst, kan påvirke sannsynligheten for å bli profesjonell i idrett. Dette fenomenet kalles «birthplace effects» på Engelsk, og forklares gjerne med tilgangen barn og unge har til et godt treningstilbud, kvaliteten på trenere og tilgang til idrettsanlegg. Det finnes imidlertid få studier som har undersøkt opplevelser av idrettslige utviklingsmuligheter i mindre byer/steder. I forskningsprosjektet «Birthplace effects in Norway» har jeg derfor intervjuet spillere, trenere og idrettsledere om hvordan de opplever utviklingsmulighetene for fotballspillere fra mindre byer og tettsteder.

11. desember 2023

Exploring the memory of witches in Kristiansand: behind the spotlight of witchcraft trials

 

This following story is a research history project proposed by Dr Camilla Mørk Røstvik and the Faculty of humanities and pedagogy in the University of Agder.

The research was done via articles, books and a few trips to the not so mythical location, of where everything took place. A few pictures to help us analyse the elapse of events and respect. A lot of  respect and care towards the lost souls.

08. desember 2023

Våre inntrykk og erfaringer som vitenskapelige assistenter - forskningsprosjekt på styrketrening under sesong for håndballspillere på høyt nivå

Vi heter Mathias Guddal, Andreas Lund, Sigurd Kristiansen, Mats van Ruiven og Solfrid Aarrestad og studerer master idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder (UiA), hvor vi i skrivende stund er på femte året. Vi har fått være med å bidra på ett av UiA sine forskningsprosjekt, et multisenter studie. I dette blogginnlegget ønsker vi å dele våre inntrykk og erfaringer som vitenskapelige assistenter for dette prosjektet.

08. desember 2023

Deltakelse i forskning på studievaner

Forskningsprosjektet vi har vært med på tar sikte på å kartlegge studenters forhold til egne studievaner. Hva slags vaner har studenter? Vet studentene hvorfor de studerer slik de gjør? Eller er deres organisering av hverdagen som student preget av deres vaner i livet generelt?

07. desember 2023

UiAbot Mini: mobile robot kit for education and research on autonomous robotics

During the summer of 2022 five autonomous mobile robot platforms (UiAbots) were successfully built by the BSc student Martin Sauer Wad. The robots were used in the courses MAS514 and MAS513 during the fall semester (2022).  However, there is a need for more mobile robots for next semester. The new mobile robots concept must be a cheaper and smaller version of the UiAbot with a focus on how to program this more intuitively using MATLAB/Simulink for industrial mechatronics students not motivated for Python or C++ programming.

Kontakt

Webredaksjonen