0
Hopp til hovedinnhold

Blogg

Studentar i forskingsprosjekt

Ved prosjektslutt skal studenten skrive eit kort blogginnlegg på UiA.no. Dersom du har skrive innlegget på eiga bloggside, kan du lenke til den her ved å opne skjemaet. Blogginnlegget skal beskrive kva oppgåver du vart involvert i, og kva læringsverdi prosjektdeltakinga har hatt.

27. november 2017

Testbed Implementation – On the performance of channel assembling in cognitive radio networks.

In a cognitive radio (CR) system, a secondary user (SU) accesses to a primary user’s (PU) radio spectrum without interfering with PU’s activity. More specifically, SU only has access to the channel when the PU is not present, and will immediately vacate the channel when the PU appears.

21. november 2017

En forskningsassistents erfaring fra miljøgiftens kulturhistorie

Gjennom det internasjonale kulturhistoriske prosjektet Deadly Dreams var temaet for min undersøkelse de Nordiske landenes miljøpolitikk. Norden har en særegen profil i krysningsfeltet mellom prinsipper og interesser, og som forskningsassistent har jeg dermed fått muligheten til å kildekartlegge et felt som gradvis inntar en større rolle i den nasjonale og internasjonale sfæren.  

21. november 2017

Forskningsassistent i sårbarhetsprosjekt

Jeg har vært heldig nok til å bli inkludert i Margareta Dancus sitt forskningsprosjekt om sårbarhet i kunst og film. Hun skal gi ut en bok om dette emnet i 2018 og har i den forbindelse spurt meg om å være hennes "forskningsassistent" i perioden oktober-november 2017. Det er to prosjekter hun er i gang med: et bokmanuskript om nordiske samtidsfilmer av og med kvinnelige filmskapere og et prosjekt om bruk av ekte (sårbare) mennesker i kunstgallerier og kunstinstallasjoner i Norden.

09. november 2017

App til "School in motion" og "From cars to bikes"

I prosjektet «School in motion» skal ungdomsskoleelever registrere hvordan de kommer seg til og fra skolen og hvor lang tid det tar, og i prosjektet «From cars to bikes» skal småbarnsforeldre registrere hvor langt de sykler og gjennomsnittshastighet.

01. november 2017

Førde Active Transport Study

Høsten 2017 blir det gjennomført en stor undersøkelse for å kartlegge transportvaner og ulike helseparametere blant offentlig ansatte i begge Agderfylkene.

17. oktober 2017

Reflections on the project “Art as Education, Education as Art”

Art as Education, Education as Art has been a multidisciplinary project around and about the question to what extend an educational practice can be seen as an art practice, and furthermore if an art practice is in itself educational. In a period of several months, a team of university teachers and students came together to initiate artistic processes and reflect upon those in reflective discussion. 

10. oktober 2017

En studie av bilder fra Hells Angels boken

Denne studien gikk ut på å analysere bildemateriell fra boken Helvetes engler til fotograf Marcel Leliënhof.

03. oktober 2017

Promoteringsvideoer for Mat til minsten

Mat til minsten er et forskningsprosjekt ved Universitetet i Agder som jobber med å gi råd og dele informasjon om gode matvaner til familier med barn mellom 12 og 18 måneder. Hjemmesiden er utviklet av studenter ved Universitet i Agder. Her ligger det filmer og tips til foreldrene som deltar på prosjektet.

08. september 2017

Leksepraksis i ungdomsskolen og videregående skole - en komparativ analyse

En komparativ analyse av leksepraksis. 

08. september 2017

“Millions of children eat too much of the wrong food, while millions have too little of the right food” Jamie Oliver (UN, 2016)

A banana project in north easth of Tanzania, aims to help children with nutrition through a simple class-room based intervention of providing one banana daily to each of the children in a sub-urban school.

08. september 2017

Om læringsstrategier i teori og praksis

"Vi hadde aldri forsket før vi startet med denne fordypningsoppgaven. Vi var derfor utrolig spente, men også litt nervøse for hvordan dette ville bli. To gode, veldig ulike venninner som sammen skulle skrive en omfattende oppgave basert på egen forskning, kunne ikke bli annet enn spennende".

09. august 2017

Om læringsstrategier i teori og praksis

Da vi startet å reflektere rundt tema til fordypningsoppgaven i SV-214 ble vi fort opphengt i det vi selv har opplevd som et manglende fokus på læringsstrategier i egen utdanning og undervisning i praksis. Vi ønsket derfor å undersøke til hvilken grad læringsstrategier integreres i undervisningen i agderskolene.

07. august 2017

"Vend i tide, det er ingen skam å snu"

«Hvordan påvirkes elevenes muntlige deltakelse i samfunnsfag av klassemiljøet? Og på hvilken måte jobber læreren for å etablere et godt klassemiljø?»

Det var slik problemstillingen i forskningsoppgaven min skulle lyde. Slik ble det ikke.

07. august 2017

Vurdering av og for læring - problematisk problemstilling

Jeg valgte å gå løs på forskningsprosjektet med fokus på vurdering i samfunnsfag, og jeg holdt meg til samme tema gjennom hele prosessen. Valget falt på nettopp vurdering ganske fort, for selv om jeg ikke har reflektert noe særlig rundt dette temaet i forkant av oppgaven, fant jeg ut av at jeg hadde mange spørsmål og tanker knyttet til vurdering.

06. juli 2017

ProDiG - profesjonsfaglig digital kompetanse for studenter og lærerutdannere i nye GLU master

Gjennom mitt arbeid i ProDiG har jeg som lærerstudent fått større innsikt i hva det vil si at lærere har profesjonsfaglig digital kompetanse. Jeg har også fått innsikt i hvor viktig denne kompetansen er i dagens skole. I tillegg har involveringen i prosjektet ført til at jeg kommer til å skrive min masteroppgave om læreres profesjonsfaglig digitale kompetanse i norskfaget.

06. juli 2017

Opplæring om, i og for demokrati

Interesse for politisk engasjement blant var utgangspunktet for valg av oppgave, og fokuset havnet til slutt på demokratiopplæringen i samfunnsfag. For å danne et reelt bilde av ungdoms forhold til politikk, ble det viktig å involvere skoleelevers egne meninger gjennom spørreundersøkelser. Noe av resultatet var som forventet, noe veldig overraskende. Alt bidro, uansett utfall, til en interessant skriveprosess!

28. juni 2017

School drop-outs and health-promotion campaigns in Tanga-region, Tanzania

In combining health-promotion campaigns to the community and empowering school drop outs, it seems that HAMA has made a win-win situation. They who are empowered are both school-children, residents in the villages, and youth that participate.

28. juni 2017

Hvilke opplevelser har elever og lærere av lekser i samfunnsfag?

Hva kan man si om lekser hvis en setter seg i lærerens og elevens posisjon? Vi har gjennom flere praksisperioder opplevd ulike tilnærminger til lekseordninger, både fra lærere og elever.

Kontakt

Webredaksjonen