Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Blogg

Studentar i forskingsprosjekt

Ved prosjektslutt skal studenten skrive eit kort blogginnlegg på UiA.no. Dersom du har skrive innlegget på eiga bloggside, kan du lenke til den her ved å opne skjemaet. Blogginnlegget skal beskrive kva oppgåver du vart involvert i, og kva læringsverdi prosjektdeltakinga har hatt.

01. august 2022

Produksjon av undervisningsfilm

Vi er to studenter, Jostein Nevervei (22) og Paula Brouwer (25), som nettopp har fullført andre året på bachelor i kommunikasjon med medieproduksjon som studieretning. I løpet av dette semesteret har vi produsert en undervisningsfilm til prosjektet «Intermezzo – dialogisk mellomrom i lokale planprosesser», som er støttet med midler fra Kommunal- og Distriktdepartementet og Universitet i Agder (UiA).  

 

22. juni 2022

Forskningsprosjekt - The history of musical instruments

Vi heter Nora Maria Becker (25) og Stian Hanssen Lande (25). Vi har begge en bachelor i Multimedieteknologi og -Design, og vi skal gå siste året på masteren i Multimedia og Læringsteknologi, høst 2022 og vår 2023. Vi var så heldig å bli spurt om å delta på dette prosjektet om musikkhistorie.

15. juni 2022

Kartlegging av rasismeforebyggende tiltak i Kristiansand kommune

Mitt navn er Johanne Egeland. Jeg har våren 2022 skrevet master i samfunnskunnskap som siste del av mitt studieløp ved Lektorutdanning for trinn 8 - 13.  I forbindelse med masteren fikk jeg mulighet til å ta del i et forskningsprosjekt om strukturell rasisme i Kristiansand. Jeg har gjennomført en kartlegging av ulike rasismeforebyggende tiltak i Kristiansand kommune og sett på ulike aspekter ved disse.

15. juni 2022

Ungdomsprosjekt mot utenforskap

Vi heter Elise Moland Hansen (25) og Ingrid Skudal Egede-Nissen (26), og har nettopp levert vår masteroppgave ved avdeling for grunnskolelærerutdanning 5-10. Våren 2022 fikk vi muligheten til å forske på et nyoppstartet ungdomsprosjekt, der formålet er å forebygge utenforskap gjennom demokratiopplæring. Vi ble i den forbindelse invitert til å delta i et forskningsprosjekt gjennom våre veiledere på masteroppgaven, Irene Trysnes og Katja H.W-Skjølberg. I dette blogginnlegget vil vi fortelle om gjennomføring av vårt masterprosjekt, og våre refleksjoner rundt prosessen. 

15. juni 2022

Evaluation of virtual laboratory in ENE237-G- Materials and Corrosion

In the ENE237-G - Materials and Corrosion, the class was introduced to a virtual corrosion laboratory during fall semester 2022. The lecturer had made 22 videos for five different themes, showing routines and experiments commonly done in a corrosion laboratory.

This blog is an evaluation of the concept as it is widely adaptable also to other types of laboratory work. The task was to see how it worked and propose improvements.

07. juni 2022

Konsert med artister fra Rwanda

Jeg var så heldig å bli spurt, sammen med to andre musikkstudenter, om å være med på et prosjekt sammen med de to rwandiske artistene Bruce Melodie og Massamba Intore. Dette gikk ut på å spille inn to nye låter i UiA sitt studio i Grimstad, etterfulgt av en konsert på Vega Scene i Oslo samme uka.

07. juni 2022

Digital skoleutvikling i kommuner med etablert 1:1 dekning

Mitt navn er Therese Westheim, og jeg er masterstudent på Grunnskolelærer 5-10. Våren 2021 fikk jeg mulighet til å bli forskningsassistent for FoU-teamet for Asker Kommunes digitale skoleutvikling. Helt siden jeg startet har jeg lært utrolig mye som jeg har tatt med meg videre i min utdanning. I dette blogginnlegget vil jeg fortelle om mine arbeidsoppgaver i prosjektet.

07. juni 2022

Planleggings- og forvaltningsutfordringer for myrområder

Mitt navn er Vetle Ulrichsen Flaget. Jeg er nettopp ferdig med andre semester ved masterprogrammet Global Utvikling og Samfunnsplanlegging – Spesialisering i Samfunnsplanlegging, By- og Regional Utvikling. I den forbindelse har jeg vært så heldig å fått lov til å være vitenskapelig assistent for det femårige forskningsprosjekt REPEAT (REthinking sustainable land use of PEATland). Her er mine erfaringer fra å være i rollen som vitenskapelig assistent. 

25. mai 2022

Business and Art Innovation Lab- BAIL

Erasmus+

Business and Art Innovation Lab (BAIL)

We are four students from the Department of Classical Music and Music Pedagogy that recently took part in the Erasmus+ Mobility Project Business and Art Innovation Lab in Brussels, Belgium. Randi Margrethe Eidsaa represented the UiA teacher staff.

18. mai 2022

Punkt@Banlieues Bleues, Paris

Punkt Concert

11-12 April 2022, Banlieues Bleues Festival

Paris, France

18. mai 2022

Forskende verksted Oslo

Forskningsprosjekt med fokus på medvirkning. Samarbeid mellom UiA, ByKuben Oslo (Oslo Kommune) og Paaby Prosess.

18. mai 2022

A Rwandan night in Oslo

The famous Norwegian music journalist, musician and music producer Sigbjørn Nedland started Rwanda Music Heritage Digitization Project a while ago for digitizing and archiving old tape recordings from 1950's-1960's Rwanda, which are the main sources of recorded music in the country from that period. I was invited by Sigbjørn to join two Rwandan artists, Massamba Intore and Bruce Melodie, in a recording session at UiA studios in Grimstad, as well as a concert in Oslo the same week. Sadly, the recording sessions could not happen due to the cancelled and delayed flights from Rwanda; but we rehearsed for and played the concert, which hosted Rwandans from all over Norway.

18. mai 2022

Rwandisk konsert i Oslo

Konsert med Bruce Melodie og Masamba Intore

7. mai 2022

Vega Scene, Oslo

04. mai 2022

Punkt in Paris

Punkt Concert

11-12 April, Banlieues Bleues Festival

Paris, France

18. mars 2022

Banani Debnath: Researching "student well-being" in COVID Times

Learning during the COVID-19 period from “lock-down” in March 2020 and two years forward, has transformed higher education, and it has done so worldwide. This new sense of emergent change led universities around the world and their stakeholders to seek transformation into a “new normal” – which in one sense is a different word for “blended learning”. As a result, this blending of face-to-face and online learning interactions resulted in trials and errors during this extraordinary period, representing also a future challenge: How much do we know about the student perspective on this transformative challenge and change? What challenges are we facing after COVID-19 concerning student well-being in a blended learning environment?  

10. mars 2022

Kompetanseøkning innenfor høyere utdanning i Tanzania, Rwanda og Uganda

Mitt navn er Ida Kjølsø. Jeg går førsteåret på master i sosiologi og har en bachelor i utviklingsstudier med fordypning i likestilling fra UiA. Jeg har vært så heldig at jeg har fått muligheten til å opptre som forskningsassistent ved det seksårige RESILIENT- prosjektet her ved universitetet, og jeg skal i dette blogginnlegget gi et innblikk i hvordan det har vært å ta del i prosjektets oppstartsfase sammen med forskningsteamet her ved instituttet for sosiologi- og sosialt arbeid.

15. februar 2022

Religion, seksualitet og samliv

Mitt navn er Charlotte Husomanović (26) og jeg jobber fulltid som veileder ved Nav Kristiansand og studerer fulltid master i sosialt arbeid ved Universitet i Agder. I tillegg dømmer jeg eliteserien i håndball og er tillitsvalgt for masterprogrammet i sosiologi og sosialt arbeid. Det er kun noen måneder igjen til jeg skal levere min masteroppgave om Digitalisering og relasjoner i Nav. Ettersom jeg snart er ferdig med min studie, har jeg fått muligheten til å være forskningsassistent for Sivert Skålvoll Urstad i et prosjekt som omhandler temaet "Religion, seksualitet og samliv".

25. januar 2022

Forskende verksted medvirkningsprosesser, Bergen, Åsane.

Forskningsprosjekt med fokus på medvirkning. Samarbeid mellom UiA, Bergen Kommune, Paaby og Fremtenkt.

I samarbeid med Fremtenkt og Bergen kommune inviterte aksjonsforskerne Kirsten Paaby og Mikaela Vasstrøm til forskende verksted for alle interesserte. Jeg fikk som student ved masterprogrammet Samfunnsplanlegging og kommunikasjon muligheten til å være med som forskningsassistent der mine oppgaver var blant annet å skrive rapporten.

Kontakt

Webredaksjonen