0
Hopp til hovedinnhold

Den ultimate LinkedIn-profilen

LinkedIn er viktig for mange som ønsker å bygge nettverk og dele sin kompetanse. Studenter bør bruke plattformen mer enn de gjør i dag dersom de er interessert i å få seg jobb etter studiene, mener headhunter Frank Amundlien.

Frank Amundlien er lederrekrutterer og headhunter i SelectionPartner. LinkedIn gir tilgang til 1.2 millioner nordmenn, i tillegg til 500 millioner fra resten av verden. På grunn av dette er LinkedIn uvurderlig for headhunteren.

– For min del handler det om å lete etter kandidater og profilere stillinger. For andre kan det for eksempel handle om å få seg jobb, bygge nettverk, utveksle faglige erfaringer, salg/markedsføring eller karriereplanlegging, sier Amundlien. 

En digital CV

Headhunteren er klar på hva han ser etter i en LinkedIn-profil.

– Selve profilen er på mange måter en konsentrert digital CV, og derfor gjelder mange av de samme elementene begge steder. Pass på at din ordinære CV samsvarer med LinkedIn-profilen. Motstridende opplysninger gir ikke et godt inntrykk, sier Amundlien. 

Fokuser på hva du har gjort, hva slags resultater du oppnådde, omstendighetene rundt (for eksempel markedsfaktorer) og hva du gjorde for å oppnå resultatene.

– Ikke stå med lua i hånda! Flere bør markedsføre seg med enda større kraft og tydelighet, mens andre bør skrinlegge sine overdrivelser og uttrykke seg mer ydmykt. Det kan være lurt å se på profesjonelle menneskers profiler for inspirasjon, sier Amundlien.

LinkedIn som en del av jobbsøkerprosessen

Det å ikke ha profil er bedre enn å ha en dårlig profil, mener headhunteren. LinkedIn-profiler kommer høyt i google-søk og kan bidra til et godt elektronisk omdømme.

Sannsynligheten for å få jobb via LinkedIn-nettverket øker med aktivitet og kvaliteten på profilen din. Derfor bør du gjøre en innsats for å få den god. En kort og konsis oppsummering av din kompetanse og ambisjoner bør alltid stå øverst i LinkedIn-profilen din.

– Kontaktdetaljer bør stå som tekst i oppsummeringen dersom du er jobbsøker. Da vil den som ser profilen din lett kunne få tak i deg selv om dere ikke har knyttet kontakt, sier Amundlien.

Skap et profesjonelt nettverk

Hovedformålet med å ha en profil på LinkedIn er å skape og pleie et profesjonelt nettverk på en håndfast måte. Et nettverk har en pyramideeffekt – mengden sekundærkontakter mangedobles for hver primærkontakt du har. Dette gjør at du kan komme lettere i kontakt med relevante mennesker. 

For å skape en levende profil er det viktig at du er aktiv. Et tips fra Amundlien er å laste ned LinkedIn-appen for å tvinge seg selv til å være litt mer aktiv. Legg til medstudenter og andre du møter i studietiden.

– Klikk på LinkedIn-ikonet litt oftere. Meld deg inn i grupper, følg aktuelle firmaer og knytt kontakt med personer, oppfordrer headhunteren.  

Han legger til at det er viktig å huske på at LinkedIn er en arena for profesjonalitet og seriøsitet. Innlegg om sosialt liv hører ikke hjemme her. Derfor er det også viktig å tenke igjennom hvem du knytter kontakt med.

– Det er en god regel å google de som sender deg forespørsel. Du bør være sikker på at det er en seriøs kontakt og ikke svindel eller spam, mener Amundlien. 

Frykten for å feile

Mange er redd for å gjøre noe feil på LinkedIn, men den frykten bør man legge vekk. Det er en trygg kanal så lenge man opptrer seriøst, og har sikker pålogging. Amundlien oppfordrer studenter til å prøve seg frem for å lære. At man kan se hvem som er inne på profilen kan gjøre noen skeptiske for å «snoke» i andres profiler.

– De fleste oppfatter det som positivt dersom de ser at du har kikket på profilen deres, men ikke gå inn på samme profilen flere ganger uten å ta kontakt. Da begynner det å bli litt rart, avslutter Amundlien. 

Headhunterens beste tips

  • Tenk gjennom hva målet er med din bruk av LinkedIn.
  • Ha et godt profilbilde, med god teknisk kvalitet og et profesjonelt uttrykk. 
  • Ha en treffende tittel, i tråd med ditt mål.
  • Tenk gjerne at profilen er som en komprimert CV, med digitalt uttrykk.
    • Den skal være lettlest med hovedpunkter og lite tekst.
    • Bilder og video er bra, hvis uttrykket er profesjonelt.
  • Unngå:
    • Feil i skriving/grammatikk og innhold.
    • Avvik mellom LinkedIn-profil og CV.
  • Tenk på ditt omdømme, og vær seriøs – uansett mål.
  • Bruken er nesten like viktig som innholdet
    • Bruk LinkedIn så ofte du kan
    • Meld deg inn i grupper, følg aktuelle firma og knytt kontakt med personer
  • Skriv på norsk dersom det er morsmålet ditt, med mindre du ønsker å jobbe internasjonalt. LinkedIn muliggjør å ha en engelsk versjon også, men sørg da for at språket er bra.
  • Henvis til din LinkedIn-profil på CV’en og skreddersy URL-adressen slik at profilen er lett å søke opp.

 

Send studiet på mail