Øk jobbsjansene med sosiale medier

Ved bevisst bruk av sosiale medier kan du skape deg et fortrinn som jobbsøker. Bruk aktivt kanaler der du tror du vil finne beslutningstagere, mener leder for marked og kommunikasjon i Adecco, Silje Valseth.

Silje Valseth, leder for marked og kommunikasjon i Adecco

– For at de sosiale mediene skal bli et konstruktivt verktøy i jakten på drømmejobben, må du først definere hva du egentlig vil og hvem som er din drømmearbeidsgiver. Først da kan du lage gode strategier for hva du bør formidle og hvem du bør prøve å nå, mener Valseth.

Hun er kommunikasjonssjef i Adecco og holder blant annet kurs i hvordan man kan bruke sosiale medier i jobbsøkerprosessen.

– Vurder en blogg eller en YouTube-kanal for å fronte det du kan, og del og vær aktiv i sosiale medier. Tørr du å utfordre blir du ofte husket, forteller Silje Valseth.

Dette er de vanligste kanalene

Facebook = hovedsakelig brukt til privat formål, med mindre man har en rendyrket faglig profil. Hvis du bruker Facebook privat, bør du ha en lukket profil. Gjør gjerne research om aktuelle arbeidsgivere og ansatte her.

Blogg = kan være nyttig for den som skriver godt eller driver med design o.l. Kan med fordel suppleres med Twitter og/eller LinkedIn, for å spre innleggene. Er du flink til å prate vurder videoblogg.

Twitter = mye brukt av medie- og kommunikasjonsbransjen og av politikere. Lav terskel for å ta kontakt med selv innflytelsesrike personer, kan gi gode muligheter for å gjøre seg bemerket.

Snapchat = der «alle» er om dagen, men lite egnet til jobbsøk. Hold det privat.

LinkedIn = dette er stedet å være! Nyttig uansett hvem man er og hvilke bransje man representerer. Dette er kanalen du får vist frem ditt profesjonelle uttrykk og derfor helt essensielt i jobbsøk-sammenheng.

LinkedIn – den beste kanalen for jobbsøk

– Altfor mange studenter undervurderer LinkedIn og tenker det ikke er viktig fordi de ikke har mye arbeidserfaring. Dette er en kjempeviktig kanal også for studenter. Har du ikke en profil, lag den nå! Den sikrer et profesjonelt og godt inntrykk når potensielle arbeidsgivere googler deg, forteller Valseth.

Kommunikasjonssjefen har mange tips til hvordan du lager en god LinkedIn-profil.

LES OGSÅ: Den ultimate LinkedIn-profilen

Den gode profilen

– Tenk på LinkedIn-profilen på samme måten som når du leser en artikkel. Bildet er det første du ser og det må være tillitsfullt, de fleste liker mennesker som smiler. Overskriften vekker oppmerksomheten, den må treffe. Ikke bruk tittelen din her, få heller frem hva du kan, råder Valseth.

«Summary» er ingressen til profilen din. Der skal du sørge for at leseren vil  lese videre ved å kort fortelle nøkkelkvalifikasjonene dine, hva som er spesielt med deg. Deretter bygger du opp profilen din med å legge inn mest mulig informasjon.

Har du for eksempel jobbet som konsulent i 1 år er det ikke gitt hva du har gjort i jobben.

– Skriv litt om hva slags arbeidsoppgaver du hadde, og viktigst hva du oppnådde. Skriv også litt utfyllende informasjon om utdanningen din, så du er sikker på at det er forstått hva du faktisk har studert, oppfordrer kommunikasjonssjefen.

Tenk over hvordan du profilerer deg

Det er viktig at du har tenkt gjennom hvem du ønsker å profilere deg mot. Sørg for at profilen din vil komme opp i søk ved å bruke relevante ord. Er du aktiv jobbsøker gjør litt research på hvilke ord som stadig går igjen i jobbsøknadene.  Prøv å få de med i profilen din. Dette gjør at du kommer høyere opp i søk når en hodejeger søker etter aktuelle kandidater.

– Har du ikke så mye jobberfaring har du kanskje frivillige verv? Har du relevante kurs eller fått en pris for noe? Få frem alt du har gjort som kan være relevant for fremtidig arbeidsgivere, sier Valseth.

– Husk også å legge ved link til LinkedIn-profilen din når du søker jobb, legger hun til.

Bygg nettverk

Har du en god profil kan du begynne å få effekt. Neste steg er da å bygge nettverk.

– Inviter inn alle du kjenner og møter i forskjellige settinger. Følg selskaper du kunne tenkt deg å jobbe, og sjekk hvem som jobber der. Kanskje kjenner du noen som kan introdusere deg til riktige personer? Søk opp relevante grupper og meld deg inn, råder Valseth.

Hun oppfordrer studenter som skal søke jobb til å være aktive på plattformen.

– Mitt beste tips er å sørge for at de som er i ditt nettverk ser på deg som en som kan faget ditt ved å dele relevante og gode oppdateringer og delta i diskusjoner. Da kan du skille deg ut og bli sett, sier kommunikasjonssjefen.

Ledig stillinger

Vit at enkelte jobbannonser kun legges ut på LinkedIn. Ikke sjekk kun finn.no og Kompetansetorget, men sjekk også hva som ligger på LinkedIn.

– Hele 4 av 10 jobbannonser blir aldri utlyst. Ikke gå glipp av mulighetene LinkedIn og sosiale medier gir deg til å bli oppdaget av potensielle arbeidsgivere. Vis hva du kan og vær aktiv, oppfordrer Valseth.

Vil du få flere tips fra Silje? Besøk bloggen https://blogg.adecco.no/