En god CV skal på en effektiv måte overbevise arbeidsgiver om at du er kvalifisert for jobben du søker. Din oppgave er å innfri arbeidsgivers forventinger til innholdet i CV-en. Denne artikkelen gir svar på hva som skal med og vurderinger du må gjøre, når du skriver din CV.
Synes du det er vanskelig å skrive en søknad? Da er du ikke alene. UiA Karriere gir deg oppskriften på hvordan du kan skrive en søknad som fanger arbeidsgivers interesse og får deg til å skille deg ut i bunken.
Har du blitt innkalt til intervju? Gratulerer! Å bli innkalt til jobbintervju betyr at du er kvalifisert for stillingen. Nå er du et skritt nærmere å lande en jobb! I denne artikkelen får du tips til hvordan du på best mulig måte kan forberede deg til intervjudagen.
Gjennom studietiden er det mange studenter som lurer på hva de kan jobbe med etter studiene. Hva vil arbeidsgiver ha? Hva kan jeg bidra med? Hvor kan jeg søke jobb med min utdannelse? Dette er spørsmål mange stiller seg.
Er du på jakt etter en jobb til sommeren? Virksomhetene har allerede begynt letingen etter de rette kandidatene. UiA Karriere råder studentene til å være tidlig ute.
En CV skal gi arbeidsgiveren et førsteinntrykk av jobbsøkeren. Etter 30 sekunder kan den ha havnet i ja- eller nei-bunken. Silje Holteberg ved UiA Karriere har holdt kurs i å skrive en god CV og søknad.
I enhver jobbsøkerprosess må en være forberedt på å bli utfordret og analysert av arbeidsgiver. En metode som hyppigere brukes i dag er testverktøy, der potensielle kandidater blir bedt om å utføre ulike digitale tester på egenhånd. Slik kan arbeidsgiverne matche resultatene med stillingen og personligheten de søker. Denne artikkelen vil gi et bedre innblikk i hvorfor og hvordan testverktøy brukes, samt gi råd og tips til utførelsen.
Her får du UiA Karrieres beste råd for å gjøre et godt jobbintervju.
– Studentene må tørre å by mer på seg selv, sier UiA sine karriereveiledere.
Ved bevisst bruk av sosiale medier kan du skape deg et fortrinn som jobbsøker. Bruk aktivt kanaler der du tror du vil finne beslutningstagere, mener leder for marked og kommunikasjon i Adecco, Silje Valseth.