Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Får du ikke logget deg på din UiA-konto?

Hver tirsdags morgen er det en ny runde med passordkarantener som rulles ut. Hvis du ikke har byttet passord innen fristen som er varslet via din UiA-mail (som du kan nå via Outlook eller Innsia) vil du bli låst ute fra våre systemer. 

UiA benytter Microsoft sin påloggingstjeneste. Hvis du skriver inn eller autofyller samme passord som du har benyttet det siste året vil du få beskjed om at passordet er feil. Hvis du følger teksten som tilbyr deg å tilbakestille ser det slik ut: 

Eksempel

Dette betyr sjeldent at du må kontakte oss for å få tilgang, men at karantenen din må oppheves gjennom vår passordtjeneste: passord.uia.no

Trykk her på "Glemt eller utgått" passord. Velg å få tilsendt en engangskode på SMS, eller via ID-porten dersom dette ikke fungerer. 
I løpet av én time vil du ha tilgang til alle våre systemer igjen. Husk å fjern nettverket eduroam på dine enheter og koble til dette på nytt med ditt nye passord.

Andre forklaringer på innloggingsfeil

Annen jobb- eller skolekonto

Hvis du har en jobb-PC eller Microsoft365 konto kan det hende du må åpne et inkognito-vindu. Det henvises til nettvett.no sin guide som gjelder for de vanligste nettleserne.

Dette er fordi din nettleser foretrekker å ha én primærkonto til M365. Et inkognito-vindu starter en fersk økt uten lagrede informasjonskapsler. Benytt eventuelt én nettleser per konto. 

Dersom du tar opp emner etter endt grad/studium

Hvis du tar opp emner etter du har fullført din grad, kan det hende du må kontakte oss dersom du ikke får logget på. Dette vil du merke dersom du ei heller får byttet ditt passord gjennom våre passordtjenester.

Du kan lese mer om dette via våre ofte stilte spørsmål.