Vi får mange spørsmål om totrinns-pålogging og her finner du de vanligste.
Hva gjør jeg hvis jeg er tilknyttet en Microsoft konto gjennom annen utdannings- eller kommuneinstitusjon?
Dersom du har en annen Microsoft tilknytning gjennom jobb eller skolle vil dette ofte føre til at din primærtilknytning overstyrer påloggingsforsøk via UiA-kontoen din. For å komme rundt dette kan du åpne et Inkognito / InPrivate-vindu oppe til høyre i nettlesermenyen. Dette vinduet vil starte en helt fersk økt uten lagrede kontoer og nettleserhistorikk.
Alternativt kan du benytte en egen nettleser (Firefox, Chrome, Edge, Safari e.l) til ditt bruk som student på UiA.
Hva gjør jeg hvis jeg får ny mobil eller Microsoft Authenticator ikke lenger fungerer på min mobil?
Dersom du opplever at Microsoft Authenticator appen ikke fungerer som den skal, eller du har fått ny mobil må du sette opp Microsoft Authenticator appen på nytt.
Velg Authenticator app og velg "Legg til" - Neste - Neste helt til det kommer opp en QR kode.
Åpne så Authenticator appen på din mobil - velg legg til Jobb- eller skolekonto
Det vil da åpnes et kamera-bilde der du kan skanne en QR-kode.
Hold kameraet opp mot QR-koden som er på PC-skjermen din og vent på at kontoen registreres (grønt lys i rammen rundt kamerabildet). Trykk Neste på PC'en - det vil da komme en test på din mobiltelefon - trykk Godkjenn på mobilen - trykk Neste på PC'en og du er ferdig satt opp med Authenticator appen.
Gå på sikkerhetssiden https://aka.ms/mfasetup og sjekk (eventuelt endre til) at Microsoft Authenticator står som Standard innloggingsmetode øverst på siden.
Dersom du ikke får opp noe kamera til å scanne QR koden med når du prøver å sette opp applikasjonen Microsoft Authenticator, så gå på Innstillinger på din telefon – scroll nedover til du finner Authenticator – Gi Authenticator tilgang til Kamera.
Hva gjør jeg hvis kontaktlisten/notatene på mobilen min har blitt borte?
Når Exchange-kontoen på din mobil ikke lenger fungerer så vil noen oppleve at telefonkontaktene eller notatblokken forsvinner.
Dersom telefonkontaktene dine forsvinner gjør du følgende:
Det er kun Outlook applikasjonen på mobil/nettbrett som er supporters fra IT-avdelingen, så det første man må gjøre er å laste ned denne appen. Se hvordan det gjøres her:
Åpne appen – gå øverst i venstre hjørne (hvor ditt profilbilde eller ditt profilnavn er) og trykk på Innstillinger (tannhjulet). Der det står E-postkontoer så trykker du på pilen til høyre for Office 365 og aktiverer punktet Lagre kontakter.
Trykk «Lagre på min iPhone» og sjekk om kontaktene er tilbake igjen.
For å tilgjengeliggjøre kontaktene dine i iCloud må du gå på Innstilinger, velge Apple-ID, iCloud, iTunes og App Store, iCloud, og aktivere at Kontakter kan bruke iCloud.
Dersom notatblokken din forsvinner gjør du følgende:
Dersom notatene dine er forsvunnet på mobilen så er det sannsynligvis fordi notatene har vært knyttet opp mot Exchange kontoen som nå ikke fungerer eller har blitt fjernet.
Du må da først sette opp Exchange kontoen på nytt ved å gå på Innstillinger på mobiltelefonen (iPhone), gå på Passord og kontoer, og under Kontoer så velger du «Legg til konto».
Velg Microsoft Exchange, skriv inn epostadressen din (@uia.no) og trykk neste, velg Logg på og tast inn brukernavn og passord for uia-kontoen din og Logg på. Trykk Arkiver og Exchange kontoen din er nå på plass igjen.
Så må man gå på Innstillinger på mobiltelefonen (iPhone), velge Apple-ID, iCloud, iTunes og App Store, iCloud, og aktivere at Notater kan bruke iCloud.
Gå så inn i notater, åpne Exchange Notatene, velg rediger øverst i høyre hjørne, velg Flytt alle til iCloud.
Hva gjør jeg om jeg får spørsmål: "Vil du godkjenne pålogging?" når jeg ikke forsøker å logge inn?
Velg "Avslå" i appen.
Hvilke godkjenningsmetoder har jeg for totrinnsbekreftelse?
Det finnes flere måter å godta totrinnsbekreftelse på. Vi anbefaler å bruke appen Microsoft Authenticator på din mobiltelefon. Om du ikke har en smarttelefon kan du også installere Authenticator-appen i nettleseren på PCen din. Les mer om hvordan du gjør dette her.
Det er også mulig å få satt opp en USB-dongle og programvare på PC som man må ha tilgjengelig når totrinnsbekreftelsen skal godkjennes (man må ta kontakt med hjelp@uia.no for å få USB-dongle).
Hvis du vil endre måten du godkjenner totrinnsbekreftelsen på kan du gjøre det på siden for innstillinger:
Ved å «legge til metode» velger du å legge til godkjenningsmetoder – vi anbefaler som sagt å bruke Microsoft Authenticator.
Ved å endre «Standard påloggingsmetode» velger du hvilken metode du ønsker å bruke som standard.
Hva er totrinnsbekreftelse? Totrinnsbekreftelse er et ekstra sikkerhetsnivå rundt brukernavn og passord.
Det kan sammenlignes med en dør som har to låser, én nøkkellås og én kodelås, hvor du må ha både nøkkelen og kunne koden for å åpne døren.
Selv om nøkkelen (passord) skulle komme på avveie vil ikke uvedkommende klare å åpne døren uten også å kunne koden.
Hvorfor totrinnsbekreftelse? Totrinnsbekreftelse gjør at dataene dine er betraktelig mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.
Alle ansatte på UiA har hatt obligatorisk tofaktor-pålogging siden høsten 2019.
Hvor ofte må du logge på? Du trenger ikke logge på med totrinnsbekreftelse hver gang. Når du først har logget inn kan det være en varighet på 30 dager per tjeneste.