Det er viktig at du leser all e-post som sendes til UiA e-postadressen din. Vi anbefaler at du installerer Outlook, på enten PC/Mac eller mobiltelefon, for å lese e-posten.
Skifte passord
Du må skifte passord minimum én gang i året. Du får en påminnelse på e-post når du må skifte passord. Det kan ta noe tid før det nye passordet virker overalt.
Slik skifter du passord
Denne instruksen gjelder ditt UiA-passord som du bruker til IT-tjenestene på UiA, for eksempel trådløsnett (Eduroam), Canvas, Studentweb, ESS, datamaskin på PC-lab, programkiosken (AppsAnywhere) og annet.
Logg på (eventuelt velg "Glemt eller utgått passord" dersom passordet faktisk har utløpt).
Velg nytt passord i henhold til passordkravene.
Husk å aldri fortelle, låne bort eller på annen måte røpe passordet ditt. Mistenker du at passordet ditt er på avveie, bytt passordet ditt umiddelbart.
Glemt passord?
Har du glemt passordet ditt, og er registrert med mobilnummeret, kan du selv bestille nytt passord på passord.uia.no.
Hvis du ellers har glemt passordet ditt, eller hvis kontoen din er sperret, ta kontakt med UiA Hjelp.
Totrinnsbekreftelse
Studenter, såvel som ansatte, må sette opp en tofaktorautentisering, som er en sikkerhetsmetode som kommer i tillegg til passordet ditt.
Du kan lese mer om hvordan du setter opp din tofaktor, samt tilbakestille på vår kunnskapsartikkel.
Hva skjer med filer og e-post hvis jeg slutter ved UiA eller tar en pause fra studiene?
Tilgangen til UiAs IT-tjenester er begrenset til den tiden du studerer eller jobber her. Vi anbefaler at du overfører alle aktuelle filer og viktig e-post til din egen datamaskin før du slutter, enten via egen skyløsning eller ekstern harddisk.