Studiet er delt inn i to semestre: NO-141Innføring i norsk som andrespråk og kulturkunnskap (høstsemester) og NO-142 Andrespråksopplæring og kulturkunnskap (vårsemester).
Undervisningen er samlingsbasert, 5 samlinger per semester. Hver samling går over to dager og består av fire 3-timers økter.
Samlingene holdes torsdager og fredager.
Timeplan torsdag:
kl. 12.15 – 15.00 (første økt)
kl. 15.00 – 15.45 (pause)
kl. 15.45 – 18.30 (andre økt)
Timeplan fredag:
kl. 09.15 – 12.00 (første økt)
kl. 12.00 – 12.45 (pause)
kl. 12.45 – 15.30 (andre økt)
Oppstart for NO-141 er torsdag, 24. august, og de fem samlingene holdes i uke 34, 37, 41, 43 og 47.
For dette studiet er det ikke opprop eller informasjonsmøte. Informasjon om studiet gis på første samling.
Oppmøte, arbeidskrav og eksamen
Oppmøte er ikke obligatorisk, men sterkt anbefalt.
Eksamenskrav: 4 obligatoriske arbeidskrav (to per emne) på ca. 1500 ord hvert må være bestått før man kan gå opp til eksamen.
Vurderingsformer: 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn, gradert karakter (NO-141) og individuell muntlig eksamen, gradert karakter (NO-142)
Eksamen i NO-141 må være bestått før man kan gå videre til NO-142.
Canvas
UiA bruker læringsplattformen Canvas. Der vil du finne pensumlisten samt artiklene og tekstutdragene i de digitale kompendiene, power point presentasjoner, støtteark og annet relevant stoff. Vi prøver å legge ut power pointene i forkant av forelesningene.
For å få tilgang til Canvas der du finner oppdatert informasjon om alt du trenger i studiet, må du være semesterregistrert. Vi anbefaler derfor at du semesterregistrerer deg så snart du mottar brukernavn og passord - gjerne før studiestart. Du mottar brukernavn og passord på sms senest uka før studiestart.
Hva skal du lære?
Dette studiet dekker et vidt spekter av faglige temaer innenfor norsk språk i et kontrastivt perspektiv, undervisning av norsk som andrespråk, flerspråklighet og literacy, flerkulturell litteratur på norsk, flerkulturell pedagogikk og andrespråksdidaktikk.
Vårt undervisningsteam består av dyktige forelesere med høy kompetanse i lingvistikk, språkundervisning, litteratur og pedagogikk. Gjennom forelesninger og faglige diskusjoner håper vi å skape en bedre forståelse av norsklærerens rolle i et samfunn preget av flerspråklighet og kulturmøter.
Faglig innhold
NO-141
Språk, didaktikk og flerkulturell pedagogikk
Flerspråklighet og andrespråkslæring
Språk, ideologi og identitet
Norsk fonetikk og fonologi i et kontrastivt perspektiv og uttaleopplæring
Grunnleggende norsk morfologi og syntaks i et andrespråksperspektiv
Språktypologi og språktypologisk markerte trekk i norsk
Lesing og skriving på norsk som andrespråk
Mellomspråk og elevtekstanalyse
Mangfold og inkludering i skolen
Samarbeidet mellom skole og hjem i den flerkulturelle skolen
Litteratur og kulturkunnskap
Flerkulturell litteratur
Den flerkulturelle oppvekstromanen
Kulturmøte og representasjon
Litteraturdidaktikk i flerkulturelle klasserom
Identitet og sted i flerkulturell skjønnlitteratur
Migrasjon som litterært tema
NO-142
Språk og didaktikk
Transspråking og flerspråklige praksiser i skolen.
Ordforråd: begreper og ord, beskrivelser av ordbetydning og ordforståelse
Ordlæring og ordundervisning
Syntaktiske strukturer og grammatiske kategorier – form og funksjon i et kontrastivt perspektiv
Morsmål vs. målspråk: norsk, arabisk og polsk
Grammatikkundervisning i det flerspråklige klasserommet
Typer skriftsystemer og skriftens historie
Alfabetisk lesing og skriving
Grunnopplæring i skriving og lesing for voksne
Vurdering av språkferdigheter, språktesting og kartlegging
Litteratur og kulturkunnskap
Fortellinger om flukt
Fortellinger om innvandring
Litterær samtaler
Eventyr og muntlig fortelling
Språkbytte, flerspråklighet og identitet
Studieplanen gir deg alle detaljer om hva du skal lære i hvert av emnene (fagene), hva du kan forvente og hva som forventes av deg. Det er viktig at du er kjent med studieplanen.