Velkommen til studiestart for HR i norsk arbeidsliv
Gratulerer med studieplass! Takk for din interesse i årsstudiet i HR ved Handelshøyskolen ved UiA!
Vi har opprettet en Facebook gruppe hvor vi vil legge ut mer informasjon etter hvert som spørsmål blir avklart. Facebook gruppa forbeholdes dette studieprogrammet. Gruppa heter: HR UiA 2023/24
Husk at du må møte opp og registrere deg ved studiestart mandag 14. august kl. 1215 i rom H2 021. Dersom du ønsker å starte studiet, men ikke kan møte fysisk, MÅ du gi beskjed til opptakskontoret i forkant.
Etter registreringen 14. august, fortsetter vi med obligatorisk oppstartsseminar frem til kl. 1500 (samme rom). Oppstartsseminaret fortsetter tirsdag 15. august kl. 0915-1500 i H2 021.
Er det noe mer du lurer på, må du gjerne ta kontakt med oss:
NB! Det er ikke obligatorisk for studenter på dette studiet å delta på åpningsseremonien 14. august.
Fadderordning
Vi vil at hver og én skal trives, og finne sammen med noen, fra første stund som ny student på UiA!
Alle nye studenter får fadder, og som ny UiA-student blir du kontaktet av fadderen din allerede uka før studiestart i august. Dermed vet du at du blir en del av en gruppe, og har en kontaktperson, og en plan om hvor og når dere skal møtes.
Tirsdag 15. augustkl. 09.15-15.00 rom H2-021, Campus Grimstad. Det vil bli servert lunsj.
Undervisning høsten 2023
Når semesteret starter i august, legger vi opp til kun fysisk undervisning. HR-studiet er svært interaktivt med mange diskusjoner, gruppearbeid og øvinger/rollespill. Det vil si at digital fjernundervisning ikke tilbys i dette studiet.
Du vil få informasjon om høstens undervisning ved oppstart av studiet.
For å få tilgang til Canvas der du finner oppdatert informasjon om alt du trenger i studiet, må du være semesterregistrert. Vi anbefaler derfor at du semesterregistrerer deg så snart du mottar brukernavn og passord - gjerne før studiestart. Du mottar brukernavn og passord på sms senest uka før studiestart.
Hva skal du lære?
Årsstudiet har endret navn til HR i norsk arbeidsliv for å signalisere at studiet retter seg inn mot det norske arbeidsmarkedet. I tillegg har vi revidert studieplanen ved at enkelte emner er tatt ut og nye har kommet til: ORG228-G Introduksjon til HR er et nytt høstemne, mens på våren tilbys tre nye emner, nemlig ORG229-G Det kollektive arbeidslivet, ORG230-G Kompetanseutvikling og læring, samt ORG231-G Praksis i HR. I sistnevnte emne vil du bli utplassert i en virksomhet på gruppebasis en dag i uken i ca. 8 uker i perioden februar-april. Dette praksisoppholdet er obligatorisk for alle årsstudiestudentene.
Studieplanen gir deg alle detaljer om hva du skal lære i hvert av emnene (fagene), hva du kan forvente og hva som forventes av deg. Det er viktig at du er kjent med studieplanen.
Det er ikke etablert en egen linjeforening for HR i norsk arbeidsliv. Studentene i HR-studiet er imidlertid velkomne til å være med i linjeforeningen for masterstudiet i Innovasjon og kunnskapsutvikling, NOVUS.
Linjeforeninger er studentforeninger knyttet til et bestemt studieprogram. Linjeforeningen arrangerer både faglige og sosiale aktiviteter, og samler studenter som går samme «linje», på tvers av årskull.
Studentforeninger, aktiviteter og studentengasjement
Som student på UiA kan du være med i en rekke studentaktiviteter uavhengig av studiet ditt. Gjennom studietiden kan du ta på deg verv både i disse foreningene, og i ulike råd, styrer og utvalg.
Vi oppfordrer til å utforske disse mulighetene, og utnytte studietiden til å lære og få erfaringer også utenom pensum og forelesninger. Engasjer deg og få med deg hva som skjer utenom studiene. Det vil du få mye igjen for.
På nettsiden Ny student finner du også gode tips, råd og informasjon.
Har du tidligere utdanning?
Det er mulig å søke om godkjenning og innpassing av tidligere utdanning fra UiA eller andre institusjoner. Er du ny student så kan du ikke sende inn søknaden før du er registrert som student på ditt studieprogram og du har fått en utdanningsplan i StudentWeb, 2. august.
Informasjon om søknadsprosessen og lenke til søknadsskjemaet finner du her: