Alle UiA-studenter har tilgang til å opprette digitale møter i Zoom. Kun møteleder (du som er fadder) trenger å logge inn. Resten trenger kun link til møtet for å delta (og ha lastet ned Zoom-appen).
Den viktigste fordelen med Zoom er at alle kan delta i møtet (krever ikke konto på facebook/snap e.l.). Som fadder er du ansvarlig for at ingen holdes utenfor, f eks fordi noen ikke har tilgang til en gitt plattform.
Logg inn med UiA-brukernavn (ikke epost-adresse, men brukernavn@uia.no) og -passord. Takk ja til å laste ned Zoom dersom du får spørsmål om dette (se evt nedlastingsside for Zoom).
Velg "Schedule a meeting" oppe til høyre
Steg for steg når du skal opprette selve møtet:
Du har nå valgt "Schedule a meeting".
Gi møtet et navn, og evt beskrivelse
Velg dato, klokkeslett og varighet (det gjør ikke noe om møtet varer lengre enn det som settes opp)
Recurring meeting (gjentakende)? Ikke huk av for dette.
Registration required? Ikke huk av for dette.
Meeting-ID: Huk av for "Generate Automatically". Ikke bruk og del personlige møte-ID
Require password: Ja, huk av for dette. Møtedeltakerne må i utgangspunktet ikke forholde seg til passordet, så lenge de deltar i møtet ved å klikke på linken til møtet (passordet er integrert i lenka). Du kan endre passordet om ønskelig, og ta vare på som backup.
Video: "On" for både host og participants.
Audio: Velg "both" (telephone and computer audio)
Meeting options:
Velg om du vil at deltakerne skal være mute't når de kommer inn i møtet ("mute participants upon entry"). Ikke nødvendig i dette tilfellet.
"Enable waiting room": Ikke huk av; ikke nødvendig i disse møtene.
Fjern evt alle andre avhukinger under dette punktet.
Alternative hosts: Ikke nødvendig i dette tilfellet.
Lagre.
Husk å kopiere "Invite link", legg denne i din egen kalender og send til alle på faddergruppa.