Handlingsplan for digital og fysisk universell utforming og tilrettelegging 2021-2024
Innledning
Dette er Universitetets handlingsplan for digital og fysisk universell utforming og tilrettelegging for perioden 2021-2024. Den er hovedsakelig rettet mot studenter ved UiA, og skal bidra til å nå målet om et samskapende, åpent og inkluderende universitet som tilrettelegger for mangfoldet.
Universitetet skal være enkelt å bevege seg i fysisk, og det digitale læringsmiljøet skal ta hensyn til mangfoldet. Handlingsplanen bygger på foregående planer for tilrettelegging og universell utforming ved UiA. Fysisk og digital tilgjengelighet er prioritert i planen med bakgrunn i skjerpede krav til universell utforming de siste årene på disse områdene.
Universell utforming bør ha forrang i universitetets hovedløsninger, men individuell tilrettelegging skal gis når behovet tilsier det. Det bør være et mål at universitetets alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig studenter på en likestilt måte, og bidra til færre spesialløsninger.
Det vises til øvrig planverk ved UiA i samme strategiperiode som berører universell utforming og tilrettelegging i læringsmiljøspørsmål, likestilling, inkludering og mangfold og kommunikasjon.
Tiltakene i planen bør være gjennomført i løpet av planperioden. Det er av stor betydning at universell utforming og tilrettelegging er noe hele universitetet tar ansvar for.
Universell utforming
Universell utforming betyr at produkter, omgivelser, programmer og tjenester utformes slik at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming. Universell utforming skal ikke utelukke hjelpemidler for personer med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det.
UiA skal så langt det er mulig og rimelig sørge for at læringsmiljøet er utformet etter prinsippet om universell utforming
Tilrettelegging
Med tilrettelegging menes nødvendig og hensiktsmessig endring og justering når det i bestemte tilfeller er behov for det, for å sikre at personer med nedsatt funksjonsevne kan nyte godt av eller utøve alle menneskerettigheter og grunnleggende friheter på lik linje med andre.
UiA skal sikre likeverdige utdanningsmuligheter for alle, og så langt det er mulig og rimelig legge studiesituasjonen til rette for studenter med særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles ved det enkelte studium.
Brukbarhetspyramiden
Brukbarhetspyramiden illustrerer forskjell mellom universell utforming og tilrettelegging i 4 nivåer hvor «Generell», nivå 1 representerer løsninger som gagner flertallet. Toppen av pyramiden viser nivå 4, «Spesiell», hvor behovet for personlig assistanse er til stede.
Nivå 4 – Personlig assistanse
Nivå 3 – Individuell tilrettelegging
Nivå 2 – Sammenfallende behov
Nivå 1 – Universell utforming for flertallet
Digital universell tilgjengelighet
Universell utforming av det digitale miljøet ved UiA bidrar til økt inkludering og minsker behovet for særløsninger. De fleste vil ha nytte av universelt utformede digitale løsninger.
I Norge er det fastsatt detaljerte regler om universell utforming av IKT. Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger bygger på internasjonale retningslinjer for tilgjengelig webinnhold, Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Mål
UiAs nettsider, læringsplattformer, pensumlitteratur, eksamensløsninger, kommunikasjons- og samarbeidsplattformer, apper og selvbetjeningsløsninger skal være universelt utformet.
Tiltak
DIG 1 UiAs nettsider skal så langt det er mulig ha universelt utformet tekst, bilder, video eller lyd i henhold til WCAG-standard. Verktøy for automatisk testing av nettsider benyttes. Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen. Innholdsansvarlige for UiAs nettsider.
DIG 2 Apper UiA benytter skal være universelt utformet for bruk på skjermleser Ansvar: IT-avdelingen, Kommunikasjonsavdelingen, Utdanningsavdelingen
DIG 3 Publisert innhold i Canvas skal være universelt utformet. Ansvar: Fakulteter og Avdeling for lærerutdanning, Utdanningsavdelingen.
DIG 4 Tilgjengelighetsverktøy som identifiserer elementer som ikke er universelt utformet i læringsmateriell bør anvendes. Ansvar: Fakulteter og Avdeling for lærerutdanning.
DIG 5 Digital undervisning og samhandling på ulike kommunikasjonsplattformer skal ta hensyn til mangfoldet så langt som mulig, og unngå at nye barrierer skapes. Ansvar: Fakulteter og Avdeling for lærerutdanning, Utdanningsavdelingen, IT-avdelingen.
DIG 6 Det bør tilbys digitalt pensum i studier dersom dette er tilgjengelig. Skanning for digitalisering av kompendier skal tilbys når det er hensiktsmessig. Ansvar: Fakulteter og Avdeling for lærerutdanning. Utdanningsavdelingen.
DIG 7 Digitale eksamener skal ha universelt utformet formattering, overskrifter som gir oversikt, beskrivelse av tabeller og tekstet bildemateriale og videoer. Ansvar: Fakulteter og Avdeling for lærerutdanning, Utdanningsavdelingen.
DIG 8 Digitale selvbetjeningsløsninger for nødvendige bestillinger og tjenester for studenter skal være universelt utformet. Ansvar: IT-avdelingen, Kommunikasjonsavdelingen.
DIG 9 Kurs i digital universell utforming utformes og bør tilbys etter behov. Ansvar: Utdanningsavdelingen.
Fysiske omgivelser
UiAs fysiske omgivelser skal være utformet slik at de ivaretar alle studenters helse og sikkerhet. Lokaler, adkomstveier, trapper, heiser, toaletter, lysforhold, lydforhold, skilt og tekniske innretninger utformes etter prinsippet om universell utforming.
Byggeierne har ansvar for uteområder og teknisk vedlikehold innvendig. UiA har ansvar for tilrettelegging av det fysiske innemiljøet i byggene. Avvik skal håndteres gjennom UiAs Si ifra-system.
Mål
UiAs fysiske omgivelser skal være utformet slik at de legger til rette for gode og inkluderende læringsprosesser for alle. Både ute- og inneområder skal være tilgjengelig for alle studenter uten hinder for ferdsel.
Tiltak
FYS 1 Stolper og rekkverk bør ha synlig kontrast til omgivelsene. Ansvar: Driftsavdelingen i samarbeid med byggeiere.
FYS 2 Utendørs og innendørs nivåforskjell skal merkes visuelt og taktilt. Ansvar: Driftsavdelingen i samarbeid med byggeiere.
FYS 3 Det bør være plass for rullestol der det anlegges sitteplasser. Ansvar: Driftsavdelingen i samarbeid med byggeiere.
FYS 4 Gjenstander ute og inne skal plasseres slik at de ikke hindrer fri ferdsel. Ansvar: Driftsavdelingen.
FYS 5 Alle bygg og enheter skal skiltes tydelig. Skiltene skal være lette å lese og oppfatte med god kontrast mellom tekst og bakgrunn. Ansvar: Driftsavdelingen, Kommunikasjonsavdelingen.
FYS 6 Utvalgte undervisningslokaler bør oppgraderes teknisk for å imøtekomme krav om universell utforming. Ansvar: IT-avdelingen, Driftsavdelingen, Utdanningsavdelingen.
Lovverk
I Norge er det en overordnet målsetting om å utvikle et likeverdig samfunn, fremme likestilling og sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle. Universiteter og høyskoler har plikt til tilrettelegging. Nasjonale rettslige rammer legger føringer for universitetets politikk. De siste årene er likestilling for personer med nedsatt funksjonsevne styrket i norsk lovverk.
Universitets- og høyskoleloven Universitets- og høyskolelovens gir rammer for institusjonenes arbeid med tilrettelegging, universell utforming og læringsmiljø.
Likestillings- og diskrimineringsloven Likestillings- og diskrimineringsloven pålegger utdanningsinstitusjonene å arbeide aktivt for å fremme universell utforming, tilrettelegging og likestilling.
Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger har krav om at alle IKT-løsninger skal være universelt utformet.
Plan- og bygningsloven Plan- og bygningsloven krever at prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planleggingen og i hvert enkelt byggetiltak.
Ressurser
Universell utforming UiAs koordinator for universell utforming følger opp tiltak i henhold til Handlingsplan for universell utforming og tilrettelegging. Koordinator kan rådspørres og engasjeres på områder som vedrører universell utforming av det digitale, fysiske, organisatoriske, pedagogiske og psykososiale miljøet, og påser at gjeldende lovverk og forskrifter følges. Koordinator tar også opp spørsmål på eget initiativ og etter anmodning fra studenter, ansatte og samarbeidspartnere.
Tilrettelegging Veiledere i Utdanningsavdelingen ved UiA følger opp studenter med funksjonsnedsettelse og særskilte behov som har rett til egnet individuell tilrettelegging. De har en koordinerende rolle for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter ved universitetet.
Referanser
Universells fagområde for universell utforming
Universells fagområde for tilrettelegging
Digitaliseringsdirektoratet
Statsbyggs handlingsplan for universell utforming 2017-2021
Et samfunn for alle. Regjeringens strategi for likestilling av mennesker med funksjonsnedsettelse for perioden 2020–2030