Mange studenter er usikre på hvilke regler som gjelder på eksamen, og vet ikke at dette kan få store konsekvenser for den enkelte student.
Dette regnes som fusk
å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen
å presentere arbeid andre har gjort, som sitt eget
å sitere eller på annen måte benytte kilder i skriftlige arbeid uten tilstrekkelige kildehenvisninger
å sitere eller på annen måte benytte egne tidligere eksamensarbeid uten tilstrekkelige kildehenvisninger
å ha skaffet seg tilgang til eksamen ved å ha fuska ved prøve og liknende som er vilkår for å gå opp til eksamen, eller ved på urett grunnlag å ha fått godkjenning for deltaking ved obligatorisk undervisning eller andre obligatoriske aktiviteter
ureglementert samarbeid mellom eksamenskandidater eller grupper
å handle i strid med denne forskriften eller retningslinjer for hver eksamen
Skriveroboter som ChatGPT vil være lovlig hjelpemiddel ved eksamener der alle hjelpemidler er tillatt. Hvis du derimot leverer inn tekst, utregninger mm som er direkte kopiert fra en skriverobot uten å henvise til kilden, vil det bli ansett som å presentere andres arbeid som sitt eget, og dermed fusk.
Hva skjer hvis du blir tatt for fusk?
UiA ser alvorlig på fusk. Dersom du fusker, kan det medføre at
eksamen blir annullert
du blir utestengt fra universitetet i inntil to semestre
du mister retten til å gå opp til eksamen ved alle norske universitet og høgskoler i utestengingsperioden.
Behandling av fuskesaker
Det er klagenemnda ved universitetet som behandlar fuskesaker. Normalt har klagenemnda vedtatt annullering av eksamen/prøve og utestenging i eitt semester i saker der det ligg føre grov uaktsemd. I saker der det ligg føre forsettleg fusk, har klagenemnda normalt vedtatt annullering av eksamen/prøve og utestenging i to semester.
Plagiat er direkte avskrift eller lettere omskrivinger av andres tekster (litteratur, artikler eller internett i en skriftlig hjemmeeksamen eller en obligatorisk innleveringsoppgave) uten at hele eller deler av teksten er markert som sitat (anførselstegn) og med kildereferanser (fotnoter eller parentes i tekst). I eksamensbesvarelser skal du skrive med egne ord. Direkte bruk av andre tekster skal altså markeres som sitat og med kildereferanser. Lettere omskrivinger av andres tekster kan også bli oppfattet som fusk. Ved lettere omskrivinger bør du markere dette ved å markere deler av teksten som sitat, og ved å bruke fotnoter eller parentesreferanser. I tillegg kan du direkte opplyse om kilden i din løpende tekst.
Hva er ulovlig samarbeid?
Dersom du sender din egen besvarelse til en medstudent, for å bidra til medstudentenes besvarelse, vil dette bli betraktet som medvirkning til fusk og kan resultere i utestenging i inntil to semestre.
Det er lov til å diskutere og samarbeide i eksamensforberedelsene. Men når du får utdelt individuell eksamen, da er du alene og må gjøre alt selv. Samarbeid under eksamen ansees som fusk. Om du er usikker på hva som gjelder for din eksamen, ta kontakt med emeansvarlig.
Hva er ulovlige hjelpemidler?
Du som student har selv et ansvar for å sette deg inn i hvilke hjelpemiddel som er tillatte under eksamen, og at bruk av ulovlige hjelpemidler kan resultere i utestenging. Husk å les eksamensinformasjonen nøye, og er du fortsatt usikker ta kontakt med din faglærer.
Eksempler på juks:
Eksempel 1: Direkte oversettelse uten kildehenvisning
I denne saken var en lenger passasje oversatt fra engelsk til norsk, og det var ikke kildehenvist. Det var en ukes hjemmeeksamen og studenten anførte at hun ikke hadde hatt tid til å sette inn kilder på en riktig måte.
Informasjonen studentene har fått i forkant av eksamen:
«Bruk minst to primærkilder utover pensumlitteraturen (gjerne en av artiklene dere har fått i forbindelse med forelesningene) og følg akademisk referansesystem (Norsk APA). Diskuter gjerne valget av bevegelse/periode, vinkling, kilder og litteratur med meg på forhånd.»
Med en gang hun gikk, onkel Charlie reiser seg, drikker whiskey og sint kaste det tomme glasset inn i bassenget i det tilhørende badet, knuser det. Så går han til vinduet, åpner persiennene, og ser ut på gata der to menn står. I en indre monolog hvor vi hører tankene, Charlie utfordrer mennene til å bevise at han har gjort noe galt, forklarer at de ikke har noe på ham.
Mens det i artikkelen står:
Once she has left, Uncle Charlie rises, drinks the whiskey, and angrily throws the empty glass into the basin in the adjoining bathroom, smashing it. Then he walks to the window, raises the blinds, and looks out onto the street where the two men stand. In an internal monologue in which we hear his thoughts, Charlie challenges the men to prove that he has done anything wrong, declaring that they have nothing on him.
Totalt 18 linjer i studentens besvarelse er hentet fra artikkelen og direkte oversatt.
Resultatet i saken
Studenten fikk annullering av eksamen og ble utestengt to semestre.
Eksempel 1: Utelatte kilder
Informasjonen studentene har fått i forkant av eksamen:
I den løpende teksten må du henvise til kilder på vanlig måte, både ved direkte sitat og når du skriver om teksten med egne ord (parafrasering).
Direkte sitat: «Det er noe du skriver direkte av fra kilden» (Öhman, 2007, s. 9).
Indirekte sitat: Det er en gjengivelse av meningsinnholdet i et utsagn eller et kildeutsnitt formulert med dine egne ord (Öhman, 2007).
Et resymé: I følge Öhman (2011) dette er når du skriver et kort sammendrag av en tekst som du former med dine egne ord.
Du trenger ikke å ha med litteraturliste.
I teksten til studenten har han henvist til noen kilder, og utelatt andre. Han har også feil i kildehenvisningene.
Studenten har skrevet:
Å bli barnehagelærer er mer enn å utdannes til et yrke, det innebærer også å bli dannes til en profesjon. Barnehagelærere har et stort ansvar i sitt arbeid, og selv om det i mange deler av arbeidet kan sees på som rutinearbeid ligger det pedagogiske prinsipper bak handlingene.
Dette avsnittet stod uten noen kildehenvisning, selv om første linje er direkte avskrift fra pensumbok.
Det riktige ville vært:
«Å bli barnehagelærer er mer enn å utdannes til et yrke, det innebærer også å bli dannes til en profesjon.» (Hennum og Østrem, 2016 s. 9) Barnehagelærere har et stort ansvar i sitt arbeid, og selv om det i mange deler av arbeidet kan sees på som rutinearbeid ligger det en pedagogiske prinsipper bak.
I ett annet tilfelle har studenten skrevet:
Omsorg i barnehagen møtet vi i alle situasjoner. Fra morgenens start til barna går hjem om ettermiddagen. Omsorg er å ta vare på og bry seg om noen. Når vi viser omsorg, bryr vi oss om hvordan vedkommende har det og vi prøver å gjøre det beste for ham eller henne.
De to siste setningene her er en omskriving fra en nettside, som det er 65% likhet til.
Det riktige ville vært:
Omsorg i barnehagen møtet vi i alle situasjoner. Fra morgenens start til barna går hjem om ettermiddagen. Omsorg er å ta vare på og bry seg om noen. Når vi viser omsorg, bryr vi oss om hvordan vedkommende har det og vi prøver å gjøre det beste for ham eller henne. (www.Utdanningsnytt.no/omsorg)
Studenten anfører at han har glemt å vise til noen kilder på grunn av tidspress og fordi han ikke var klar over kildereglene.
Resultatet i saken
Studentene har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i kilderegler, studenten fikk annullert eksamen og ble utestengt to semester.
Det er viktig å presisere at dette kun er et par eksempler fra studentens besvarelse, klagenemnda går ikke videre med saker hvor feil i kildehenvisningen er av bagatellmessig karakter i besvarelsen.
Eksempel 2: For mye likhet til tidligere eksamensoppgaver
Studenten skal ha eksamen og har i forkant en vanskelig periode da hennes bestemor har fått korona og blitt syk. Hun er stresset og føler seg ikke klar til hjemmeeksamen. I faget hun skal ha ligger det ute to eksamensbesvarelser fra tidligere hvor temaet er ganske likt på temaet på denne eksamen.
Studenten har gjennom besvarelsen 6 avsnitt på ca. 3-5 linjer hver som har 70-100 % likhet med de tidligere oppgavene.
Når hun blir presentert med mistanken sier hun at dette er en forglemmelse, og at hun ikke har vært tilstrekkelig til stede da hun har hatt mye annet å tenke på.
Resultatet i saken
Studenten fikk annullering av eksamen og ble utestengt i to semester. Klagenemnda viser til at studenten kunne fått sykemelding og utsatt eksamen dersom hun var i en vanskelig periode. Dette anses ikke som en formildende omstendighet.