Av Lars Gunnar Lingås & Knut-Rune Olsen (redaktører); Gyldendal akademisk, 2013, 232 sider
Dette er en antologi om pedagogisk veiledning. Det enkelte kapittel er fagfellevurdert, noe som borger for en akademisk kvalitetssikring. Forfatterne har sin bakgrunn enten i høgskole/universitetsmiljøer tilhørende områdende rundt Oslofjorden, eller aktuelle veieldningsmiljøer nasjonalt. Boka henvender seg i første rekke til lærerutdannere, særlig de som har ansvar for veiledning innenfor feltet.
Innhold
Boka består av 14 kapitler som er skrevet av i alt 15 forfattere. Redaktørene har ansvar for fire kapitler. Bortsett fra introduksjonskapitlet, er boka inndelt i tre hoveddeler: (1) Pedagogisk veiledning i teori og praksis – noen grunnlagsperspektiver – fire kapitler, bl.a. om praksislærerrollen, danning og refleksjon, etikk og karriereveiledning i ulike historiske epoker; (2) Veiledning og lærerutdanning – seks kapitler, bl.a.om temaer som profesjonell dannelse, gjensidig studentveiledning, pedagogisk utviklingsarbeid som redskap i veiledning, oppgaveveiledning, veiledning av nyutdannede lærere, og møter med det spesielle og uventede som pådriver i utvikling av profesjonelt skjønn: (3) Veiledning og lærerarbeid, med temaer som veiledet deltakelse, veiledning og vurdering, og hverdagslivets pedagogikk perspektivert gjennom konstruksjonen «mellom realisme og utopisk idealisme».
Vurderinger
Bokas styrke er dens mangfold. Det betyr at leseren kan finne gjennomarbeidede resonnementer innenfor mange temaer, og at den kan tjene som en meny å hente inn aktuelt stoff fra. Således kan den utmerket fungere som en ressursbok for veiledere som møtes i støttegrupper med veiledning på veiledning som fokus. Der kan kapitlene være gode kunnskapskilder for kompetansevekst og veiledningsfaglig utvikling. Sånn sett kan støttegruppa godt følge punktene i Helskogs kapittel: Eksempel 1, arbeid med praksiserfaringer; eksempel 2, arbeid med teoristoff – her konkretisert med bokas kapitler; og eksempel 3, arbeid med pedagogiske grunnbegreper, som gjerne kan influeres av bokas del 1 og kunnskap om pedagogisk grunnretninger.
Bokas andre pre er redaktørenes bevissthet om (a) veiledning er både et fagfelt i endring og samtidig med en kjerne; (b) at faget har en historikk, jf. kapitlet til Kjærgård; og (c) at det er kontekstavhenging, jf. Olsens utsagn: «Mot en kontekstuelt betinget veilederrolle». Et tredje punkt jeg vil poengtere er at bokas siste kapittel tar opp «minefeltet» veiledning og vurdering. Få som skriver om veiledning, har sagt noe om det. Lauvås og Handal, Pettersen og Løkke begynner å bli gamle kilder. Så det var på tide med noe nytt. Honnør skal gis til den konkrete tilnærmingen. Selv om eksemplet er fra skolehverdagen, bør dette være forståelig for praksisveiledere for studenter innen helse-/sosialsettingen.
Boka har minussider også. Innledningsvis savner jeg en grundigere redegjørelse for veiledningsbegrepet. Likeledes savnes en refleksjon over hvorfor «pedagogisk veiledning» er titteluttrykk og ikke «veiledningspedagogikk for øvingslærere», - både av informative grunner (hvem er målgruppa?) og av prinsipiell teoretisk årsak (er det det samme faget, varianter av det, eventuelt forskjellige fag?). Det hadde også vært teoretisk interessant om boka hadde hatt en overbygning hvor kapitlene tydeligere hadde vært holdt om mot kjente pedagogiske retninger og veiledningstradisjoner.
Boka er litt vanskelig å finne fram i da den ikke har kapittelnummer, sammendrag og nøkkelord innledningsvis til hvert kapittel, og ingen stikkordsliste eller fullstendig oversiktlig litteraturliste. I forhold til å bruke boka i støttegrupper for øvingslærere og praksisveiledere savnes også anbefaling til videre lesing, og innspill til videre diskusjoner. Men da hadde vel boka blitt stemplet som fagbok – og forfatterne hadde ikke fått tellekantuttelling og vitenskapelige poeng. Synd at slike systemer ødelegger for en bedret pedagogisk bruk av ei bok med budskap til leserkretser utenfor akademia. Resultatet blir fort at mens DBH-poeng går opp, går leserskaren ned og dermed den faglige «impact» på praksis.