Denne siden oppdateres jevnlig. Spørsmål knyttet til ordningen kan rettes til Martin Gaustad (se info til høyre på siden)
Universitetsstyret ved UiA vedtok 13.03.2019 (sak 31/19):
Styret vedtar å etablere en felles ordning for merittering av undervisere ved UiA.
Styret slutter seg til prinsipper for UiAs meritteringsordning i tråd med
universitetsdirektørens saksframlegg.
Styret ber universitetsdirektøren arbeide for at prinsipper for lønnsopprykk for meritterte
undervisere innarbeides i UiAs lønnspolitikk.
Styret ber om at meritteringsordningen evalueres etter to utlysninger.
Utdrag fra saksunderlaget som styrevedtaket 13.03.2019 viser til:
«... Hensikten med å innføre en meritteringsordning ved UiA er å fokusere sterkere på undervisningskompetanse og øke status knyttet til utdannings- og undervisningsarbeidet i organisasjonen som helhet. Dette skjer gjennom å gi anerkjennelse og belønning til undervisere som systematisk og over tid har arbeidet med å utvikle sin undervisning, som har dokumentert sine aktiviteter og har gjort sine erfaringer tilgjengelig for andre. En meritteringsordning for fremragende undervisere skal positivt synliggjøre og belønne vitenskapelig ansatte som gjør positive bidrag og utviklingsarbeid som en del av det pedagogiske fellesskap ved sine respektive fakulteter/ institutter/ fagmiljøer ...»
Etter gjennomføring av ordningen i 2019-20 ble det foreslått endringer i prinsipper for ordningen. UiA PULS utarbeidet forslag til reviderte prinsipper for meritteringsordningen ved UiA, og det ble gjennomført høring på endringsforslagene hos fakultetene, Avdeling for lærerutdanning og Studentorganisasjonen i Agder (STA). Forslaget ble behandlet i universitetsstyrets utdanningsutvalg 26.10.21 i sak 46/21 og i møte i universitetsstyret 24.11.21 i sak 148/21.
Universitetsstyret ved UiA vedtok 24.11.2021 (sak 148/21):
Styret vedtar reviderte prinsipper for UiAs meritteringsordning i tråd med framlagt forslag og de endringer som kom fram i møtet.
Styret ber om at meritteringsordningen evalueres etter to utlysninger med de reviderte prinsippene.
Prinsipper for merittering
Prinsippene for meritteringsordningen ved UiA skal evalueres/revideres av Universitetsstyret våren 2023. Informasjonen nedenfor gjelder for meritteringsordningen ved UiA 2022.
Prinsipper for meritteringsordningen ved UiA 2022.
Vedtatt av Universitetsstyret 24.11.2021
1) Prinsipper
1.1 Hvem kan søke?
Fast ansatte i vitenskapelig stilling i alle stillingskategorier med minst fem års undervisningserfaring fra universitet eller høyskole. Søker må også ha pedagogisk basiskompetanse eller tilsvarende. Søker må ha arbeidet i minst 50% stilling tre av disse fem årene ved UiA.
1.2 Øvrige prinsipper
Det etableres en felles meritteringsordning for alle fakultetene.
Utlysning hvert annet år.
Kriterier for bedømming er:
Fokus på studentenes læring
En klar utvikling over tid
En forskende tilnærming
Kollegial holdning og erfaringsdeling
Kriteriene defineres i et eget skjema for vurdering som både søkere og bedømmelseskomité har tilgang til. Se vedlegg 1.
Bedømming skjer på grunnlag av profileringsdokument (se punkt 2.1) og komplementerende intervju (se punkt 2.2)
Rektor oppnevner bedømmelseskomité (se punkt 1.3) for vurderingsarbeidet.
Forslag om merittering skal gis med flertall 4:1 eller enstemmighet. Det skal framgå av innstillingen fra bedømmelseskomiteen om den er enstemmig. Eventuell dissens skal begrunnes.
Universitetsstyret tildeler status som merittert underviser på grunnlag av bedømmelseskomiteens innstilling
Det forventes at meritterte undervisere bidrar til kompetanseheving gjennom for eksempel et pedagogisk akademi ved UiA.
1.3 Komitésammensetning
Bedømmer alle søkere
Tilhørighet og kompetanse
1 intern med førstekompetanse leder kommisjonsarbeidet.
1 ekstern med førstekompetanse med erfaring fra UH-pedagogikk-/utdanningskvalitetsarbeid/meritteringsarbeid
1 ekstern som er merittert underviser
1 studentrepresentant fra intern studentorganisasjon (STA)
Rullerer
1 intern rullerende representant fra søkers fakultet.
Fakultetsmedlemmene vurderer bare søker/e fra eget fakultet, men ikke eget institutt.
Hvert fakultet oppnevner i tillegg én vararepresentant ifm eventuell inhabilitet
Intern koordinator, UiA PULS
2) Vurderingsgrunnlag
2.1 Profileringsdokument
Profileringsdokumentet skal være på 7500 ord (pluss/minus 10%) og omfatte følgende tema:
1- Biografi.
Kort beskrivelse av søkeren og dennes karriere i høyere utdanning, herunder ansiennitet som underviser/veileder og på hvilke nivå undervisningen/veiledningen har foregått.
2 - Undervisningsrepertoar.
Hvilke undervisningsformer som har vært særlig brukt, erfaringer med disse, utvikling over tid og hvilke tanker man har om egen videreutvikling.
3 - Syn på undervisning og læring.
Beskrivelse av søkerens pedagogiske grunnsyn og hvordan dette henger sammen med de valg av undervisningsformer som er gjort. Herunder kommer refleksjoner over eget kunnskaps- og læringssyn, forankret i pedagogisk teori, og annen teori med relevans for egen praksis.
4 - Undervisningsplanlegging og bidrag i eget miljø.
Erfaringer med emne- og studieplanarbeid, erfaringer med samarbeid med kolleger og studenter om undervisning samt andre bidrag for å styrke undervisning og læring, særlig ved eget institutt/fakultet.
5 - Andres vurderinger.
Her kan søkeren kort referere til andres vurderinger, f.eks. studentevalueringer eller vurderinger fra kolleger som søkeren finner spesielt betydningsfulle. Dokumentasjon skal foreligge gjennom vedlegg.
6 - Dokumentert pedagogisk utviklingsarbeid, inkludert utvikling av læremidler.
Hvorfor er utviklingsarbeid iverksatt, hva har man oppnådd, hva har man lært og hva er videre planer? Hvordan har søker dokumentert og formidlet egne undervisningserfaringer? Arbeid med terminologi og norsk fagspråk kan tillegges positiv vekt.
7 - Utdanningsledelse.
Erfaring fra lederroller og hvordan søker gjennom disse har bidratt til å styrke undervisningskvaliteten.
8 - Det reflekterte tilbakeblikk.
Her skal søkeren, med forankring i teori, kritisk analysere og reflektere over de ideer og metoder som har preget søkerens praksis, og gjøre rede for hvordan slik analyse og refleksjon har ført til endringer og stimulerer til videre utvikling.
2.2 Komplementerende intervju
Bedømmelseskomitéens vurdering baserer seg på den skriftlige søknaden. Søkere som holder en gitt kvalitet i den skriftlige søknaden (se 2.3) kalles inn til et komplementerende intervju. Dette intervjuet fungerer som en kvalitetssikring. Selv om en søker kalles inn til et intervju er det ikke noe automatikk i at søker vil få tildelt status som merittert underviser.
2.3 Vurderingsskjema
Se vedlegg 1): Vurderingsskjema for merittering av undervisere - 03.09.21.docx
Tidsplan
Tidsplan for ordningen 2023-24 vil komme i løpet av høsten 2023.
Aktiviteter/webinar
Ingen planlagte aktiviteter for tiden.
Spørsmål
Generell kommentar til denne FAQen: Alle svar i denne FAQen er UiAs vurdering og anbefaling. Disse anbefalingene kan likevel overprøves av bedømmingskomiteen.
Hvordan vil bedømming av kandidater som ikke har studenter for tiden, men nå underviser ansatte, foretas?
Å undervise ansatte bør sidestilles med undervisning av studenter.
Når man skal dokumentere evaluering av undervisning og veiledning, hva slags evaluering ser man etter? (fra studenter eller kolleger)
Det anbefales uansett å legge ved minst én studentevaluering.
Forskjeller referanser og vedlegg: Hva bør man legge ved som vedlegg, og hva holder det med å referer til?
Vedlegg kan for eksempel være materiale som ikke er publisert/tilgjengelig fra andre kilder, slik som kursbevis, uttalelser, + +
I utvelgelsesprosessen kan du for eksempel jobbe ut fra «collect – select – reflect»-prinsippet: Etter at du fått en 1) samlet oversikt over hvilke referanser/vedlegg du har tilgjengelig så 2) velger du de som er aktuelle å vise til/legge ved basert på 3) refleksjon over hva du vil skrive om/vektlegge i profileringsdokumentet.
Finnes det rammer for hvor mye tid søkere kan få godskrevet på arbeidsplanen?
Instituttleder er gjennom Instruks for instituttleder (punkt 2i), gitt ansvar for å stimulere til deltakelse i universitetets meritteringsordning.
Det er opp til instituttledere å vurdere hvordan dette praktisk gjennomføres
Samlet informasjon: dokumenter og nettressurser
PS: Dokumentene nedenfor gjaldt for ordningen i 2022. Disse vil byttes ut med dokumenter for ordningen 2023-24 når disse er klare.
Informasjonsdokument om meritteringsordningen ved UiA 2022