In the research project Culture for quality in higher education, the researchers focus on Nordic universities and how they reason about and define the quality culture. The starting point for the research is an interest in the Nordic educational systems, especially the universities, and a curiosity about whether Nordic educational co-operation can be discerned in how the universities describe their quality culture.
I dette prosjektet ønsker vi, gjennom flere delprosjekter, å utprøve og utforske programvaren MOSO (Mentoring and Observation Software) i grunnskolelærerutdanningens praksisperioder og forberede oppskalerte forskningsprosjekter.
I prosjektet vil vi prøve ut, beskrive og drøfte hvordan arbeid med Liz Lermans metode "Critical Response System, og kan fungere som veiledningsform i drama / teaterundervisning”. Prosjektet vil også undersøke hvordan arbeid med ”Reflekterende team” påvirker feedback og kvalitet i undervisningen av kunstnerisk arbeid.
I prosjektet «Veiledningssamtaler i politipraksis» utforskes de halvformelle veiledningssamtalene som foregår mellom politistudentene og deres veiledere i løpet av praksisåret.
Prosjektets mål er å øke kvalitetsbevisstheten hos forelesere som skal utvikle videoforelesninger. Målgruppen er hovedsakelig universitets- og høgskoleansatte. Disse har mye kunnskap om formidling av eget fagfelt, men ofte lav eller basiskunnskap på formidling med bruk av video. Målet er å «gi teknologien tilbake til de ansatte» gjennom å lage et nettsted som gir dem faglig begrunnet praktisk støtte til å utvikle videoforelesninger av god kvalitet. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Norgesuniversitetet og Universitetet i Agder.
ADILA - Forskning og utvikling innenfor digital formidling og veiledning
ADILA – Agder Digital Learning Arena - er UiAs forskningsprosjekt for innovasjon med ny digitale læringsteknologi. ADILA har for tiden 6 stipendiater i arbeid med ulike temaer innenfor IKT og læring. ADILA arrangerer hvert år en konferanse der vi presenterer resultater fra ny og pågående forskning og utviklingsarbeid innenfor IKT og læring.
UiA BETA, Senter for læring og undervisning sin åpne delingsplattform for utprøving og diskusjon av digitale verktøy og sosiale medier i læring, undervisning, forskning og formidling. Her inviterer vi til å dele dine erfaringer og å teste ut alt som på en eller annen måte forholder seg til IKT og læring.
Pilotprosjektets overordnede problemstilling er å utprøve og utforske hvordan nettbrett som observasjonsplattform kan bidra til å heve kvaliteten i veiledning av lærerstudenter. Prosjektet gjøres i samarbeid med Universitet i Tromsø og Universitetsskoleprosjektet i Tromsø.
Uformelle veiledningssamtaler i profesjonsutdanning
Prosjektet utforsker betydningen av veiledningslike (uformelle veiledningssamtaler) i studenters praksisopplæring i profesjonsstudier med utgangspunkt i politiutdanningen. Prosjektet gjøres i samarbeid med praksisapparatet ved Politihøgskolen.
Prosjektet utforsker hvordan instruksjon og veiledning av studenter i alpin-/snowboardopplæring kan forbedres ved å bruke digitalisert observasjonsmateriale og gi studentene umiddelbar, supervisert veiledning i utøvelse og trening.
Prosjektets hovedmålsetning er å utvikle digitale bøker/E-books til bruk i arbeidet med studenter som bl.a. skal utvikle studiestrategier og ferdigheter i å skrive akademiske tekster. Prosjektet er i samarbeid med Universitet i Umeå.
The extended Theory of planned behavior and college grades: The role of cognitive and automatic processes in the prediction of students' academic intentions and achievements
The aim of the present study was to examine the utility of the extended Theory of planned behavior (TPB) and the relative impact of cognitive and automatic processes in the prediction of grade intentions and actual grades in the context of higher education.
Prosjektets målsetting er å identifisere komponenter som til sammen konstituerer “den engasjerte underviser”, “den engasjerte undervisning” og “den engasjerte student”.
Gjennom intervjuer og video- og lydopptak søker prosjektet å finne ut om det å undervise i kunstuttrykk skiller seg fra annen form for undervisning, og hva en eventuell forskjell består i.