Kurset i universitetspedagogikk ved UiA skal bidra til å utvikle, supplere og justere den pedagogiske kompetansen som allerede finnes blant ansatte ved universitetet. Deltakerne skal tilegne seg kunnskaper og nye ferdigheter om planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og veiledning av studenter. Kurset gjennomføres med samlinger på begge kampuser.
Hvem kan være med?
Kurset har plass til 25 deltakere. Nytilsatte og søkere som har undervisning eller veiledning som en del av arbeidsoppgavene ved UiA kommende studieår, blir prioritert.
Tid og sted
Plan for UNIPED-kurset 23/24:
28. og 29. november 2023, Tema: Introduksjon til universitetspedagogikk (samling 1)
5. og 6. februar 2024, Tema: Studentaktive lærings- og vurderingsformer (samling 2)
12., 13. og 14. mars 2024, Tema: IKT i undervisningen (samling 3)
18. og 19. april 2024, Tema: Pedagogisk grunnsyn (samling 4)
5. og 6. juni 2024, Tema: Mikroundervisning (samling 5)
Tema «valgfri modul»: Datoer avhenger av tidsplan for tilbyder (samling 6)
Tema
Undervisningen og lærerrollen
Teknologi i undervisning og veiledning
Undervisningskvalitet i høyere utdanning
Formidling
Veiledning
Studentaktive læringsformer
Sammenhengen mellom undervisning, læring og vurdering
Kursets oppbygging
Arbeid med ulike læringsformer som forelesninger, gruppearbeid, verksted og kollegaveiledning
Videoopptak av undervisning
Diskusjoner
Webinar
Presentasjoner, små utviklingsarbeid og mappeinnleveringer
Mappeinnleveringer av egne bidrag
Arbeidsmengde
For å få godkjent kurset forutsetter vi at du er med på alle samlingene. Arbeidsomfanget tilsvarer 200 timer. Det anbefales at det avsettes ressurser på arbeidsplanen til den enkelte for gjennomføring av kurset.
Deltakerne skal også delta i observasjon av undervisning og kollegaveiledning, samt levere fire praktiske og teoretiske mappeinnleveringer. Arbeidene påbegynnes på samlingene.
Mål
Kurset skal bidra til å videreutvikle, supplere og justere den pedagogiske kompetansen som allerede finnes blant ansatte ved universitetet. Deltakerne skal tilegne seg ny kunnskap og nye ferdigheter om planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning og veiledning av studenter.
Etter fullført emne skal kursdeltakeren kunne:
beskrive og forklare hvordan studenter lærer og hvordan man kan tilrettelegge for studenters læring
vurdere og anvende ulike metoder for å øke studiekvaliteten i egen undervisning
bruke ulike undervisningsformer og reflektere over hvordan disse kan bidra til økt læringsutbytte
planlegge og gjennomføre gode undervisningsforløp
kunne iverksette relevante eksamensformer og reflektere over hvilke konsekvenser disse kan ha for studenters læring
beskrive og evaluere hvordan man kan styrke egne undervisningsferdigheter og veilede kolleger i undervisnings- og veiledningsarbeidet
bruke ulike veiledningsstrategier i skiftende veiledningssituasjoner
bruke digitale redskaper i undervisningen og kunne tilrettelegge for en fleksibel undervisning
Økonomi
PULS dekker kursutgifter knyttet til opphold og bespisning. Reiseutgifter til og fra de ulike kursstedene må dekkes av den enkelte, evt av eget institutt/avdeling.
Deltakere på kurs i universitetspedagogikk forteller om sin opplevelse.
Deltakere om Uniped
Universitetspedagogikk
PULS ved UiA held kurs i universitetspedagogikk. Kurset skal bidra til å utvikle, supplere og justera den pedagogiske kompetanse som allereie fins blant ansatte ved universitetet.
Universitetspedagogikk
Univeristetspedagogikk på Metochi
Hvorfor holde kurs i universitetspedagogikk på Metochi?