Det norske sosiolingvistisk nettverket er i dag blitt svært åpent, og ønsket er å kunne inkludere forskere og studenter fra enda flere fagmiljø. Vi tenker da særlig på norske sosiolingvister som har andre språk enn norsk som sitt forskningsobjekt. Dette vil bli en viktig perspektivutvidelse for nettverket i fremtiden, og styrke arbeidet med å viderutvikle sosiolingvistisk teori og metode, noe som hele tiden har stått sentralt for deltakerne i SONE.
Nye perspektiver har blitt en del av interessefeltet for SONE-nettverket de siste årene, og gjenspeiles blant annet ved innleggene på de årlige konferansene i SONE-regi. Det ene er en økt interesse for språket i skolen og hvordan sosiolingvistikken kan brukes for å forbedre undervisningen i norskdidaktikken. Det andre er den historiske sosiolingvistikken, der særlig sosiolingvistisk teori, men også i noen grad sosiolingvistiske metoder, tas i bruk for å få ny innsikt i historiske språkforhold.