Travel praksisperiode er over

- Spesielt interessant å jobbe med tematikk rundt seksuell trakassering, sier studentene Marie og Maria.

Marie Arildsen (til venstre) og Maria Eriksen samler seg om et av FNs bærekraftmål de synes er viktig: Mindre ulikhet. (Foto: Knut Knudsen Eigeland)

Med jevne mellomrom har vi ved Senter for likestilling studenter i praksis hos oss.

I dag har Maria Eriksen på 19 år og Marie Arildsen på 20 år blitt takket av etter seks ukers praksisperiode der de har fulgt vårt arbeid.

De to er førsteårsstudenter ved sosialt arbeid her ved UiA.

Vi ba dem oppsummere praksisperioden:

Vi er to studenter fra sosialt arbeid, som har vært i praksis hos Senter for likestilling i seks uker.

Vi har syntes det har vært en utrolig kjekk og lærerik praksisperiode!

Når vi kom første dagen var det veldig ukjent og spennende, da vi ikke hadde så mye kunnskap om Senter for likestilling fra før av.

Vi ble fort positivt overrasket, og har stortrivdes. Utrolig snilt og morsomt team, som jobber med utrolig viktig tematikk.

(Oppsummeringen fortsetter etter bildet)

Marie Arildsen og Maria Eriksen har blant annet fått jobbe med FN-målet om mindre ulikhet. (Foto: Knut Knudsen Eigeland)

Vi har lært masse nytt på forskjellige arenaer, da de dekker seks forskjellige fagområder innenfor likestilling. Vi har fått være med på flere forskjellige kurs og arrangementer som de har holdt, og fått være en del av teamet.

Vi har blant annet fått være med på:

• Frokostmarkering på kvinnedagen
  • Innspillmøte om ny stortingsmelding om seksuell trakassering i Stavanger
  • Oversatt deler av en bok om inkluderende kommunikasjon av Tomas Gunnarsson
  • Fått være tilskuer under Tinashe Williamsons paneldebatt om boken hennes «Håndbok for unge antirasister» på FNs markeringsdag for rasisme
  • Lanseringen av rapport for arbeids- og redegjørelsesplikten og LOS-plikten
  • Opplæring i sosiale medier og kommunikasjon
  • Vært med på utviklingsprogrammet på UiA, som tok for seg to dager hvor vi fikk kunnskap om hvordan universitetet og arbeidsplassen i staten forholder seg til et likestilt arbeidsliv
  • Og ikke minst vært med Kompetanseenheten for kjønn og seksualitetsmangfold angående skeiv tematikk på Grim skole.

Hele praksisperioden har vært utrolig lærerik og innholdsrik, og vi har lært utrolig mye om likestilling på de forskjellige arenaene.

Noe som vi syntes har vært spesielt interessant har vært tematikken rundt seksuell trakassering, hvor vi blant annet fikk være med å gå gjennom og påvirke et e-læringskurs rettet mot forebygging av seksuell trakassering.

Vi er utrolig takknemlig for at alle har tatt oss imot med åpne armer, og vært åpen om at de setter pris på tilbakemeldingene og synspunktene våre på de forskjellige områdene.

Vi har tilbrakt mye tid på Senter for likestilling de siste ukene, og det er blitt en gledelig del av hverdagen vår.

Vi synes derfor det er synd at praksisperioden er over, men setter stor pris på alt vi har fått være med på og for at vi har fått bli kjent med de utrolig fine menneskene som jobber der.

Hilsen Marie og Maria

Studenter og deler av staben ved Senter for likestilling. Fra venstre Knut Jagels, Marie Arildsen, Rasha Abdallah, Maria Eriksen, Knut Knudsen Eigeland og Åsta Lovise H. Einstabland.