Lyttet til mannlige studenter

I halvannen time fikk lederen av mannsutvalget høre hva mannlige studenter ved Universitetet i Agder mener om sitt liv, ståsted og sin mannsrolle.

Leder av mannsutvalget, Claus Jervell, samt utvalgsmedlem Åsta Lovise Einstabland.

Sørlandsstudentene hadde mye på hjertet etter at Jervell fortalte om sitt oppdrag.

- Når vi skal snakke om likestilling, snakker vi ofte med kvinner, men ikke med menn, sa Jervell da han startet ordvekslingen med et 20-talls mannlige studenter fra ulike studieretninger som hadde møtt opp.

Utvalget hans skal se nærmere på gutter og menns likestillingsutfordringer i Norge. Besøket på Sørlandet er en del av dette arbeidet med fokus på hvordan menn i utdanning har det.

Claus Jervel i samtale med to studenter.

Og Jervell fikk en rekke synspunkter og tanker fra taletrengte studenter. For eksempel:

- Det er bra med et mannsutvalg. Det er viktig å se på likestilling fra et mannsperspektiv.

- Hva er det motsatte av feminisme? Det kan ikke være mannssjåvinisme?

- Unge utenlandske menn blir ikke inkludert på samme måte som andre unge menn.

- Man har frihet til å snakke, men realiteten blir ofte annerledes.

- Kvinnekamp kan ha ført til at kjønn står mot hverandre. Hvordan kan vi heller samarbeide i stedet for at det er polarisering?

Utenforskap blant studenter

Det ble dermed bred tematikk studentene ville ta opp når de hadde lederen av mannsutvalget på besøk.

Flere av de fremmøtte ville dessuten snakke om utenforskap blant gutter og mannlige studenter.

- Mange går her på UiA uten å få en eneste venn, og dette er ofte utenlandske gutter. Jeg kjenner mange folk her i Kristiansand, men ikke på UiA, fortalte student Mohammad Awais Malik Yaqub.

Mohammad Awais Malik Yaqub (til høyre) forklarer. Åsta Lovise Einstabland (til venstre) noterer synspunktene.

Flere påpekte utfordringen ved at åpningsarrangementer ved semesterstart ofte inkluderer alkohol og at det kan medføre utenforskap for studenter som av ulike grunner ikke drikker.

Også utfordringen i sosiale medier var studentene innom. I tillegg var kontroversielle Andrew Tate tema.

En avsluttende runde gav både temaer og forslag til mannsutvalget, alt fra å se på psykisk helse, åpenhet blant menn samt et ønske om mer lek i første skoleår.

Ruben Benjamin Jonathan van Dijk (i midten) er engasjert student.

Det regjeringsoppnevnte mannsutvalget skal bruke tiden frem til våren 2024 med å lage en helhetlig oversikt og foreslå tiltak om gutter og menns likestillingsutfordringer.

Utvalget består av i alt 17 medlemmer. Åsta Lovise Einstabland, leder ved Senter for likestilling ved UiA, er også med i utvalget.

Mannsutvalget har egen nettside der alle kan komme med innspill.

- Det hadde vært spennende å komme tilbake og snakke sammen igjen om ett år, var avslutningsreplikken fra Claus Jervell.

I tillegg til møtet med studentene, rakk han også flere møter på universitetet for å høre mer om rekruttering av mannlige studenter til kvinnedominerte studier, samt om psykisk helse og nedsatt funksjonsevne i akademia.