Tid: 14.11.23, kl. 1415-1600
Sted: B1-001
I både skjønnlitteratur, sakprosa og forskning – ikke minst innenfor autoetnografi – blir de subjektive erfaringene til enkeltmennesker forstått som en sentral kilde til kunnskap. Men hvordan kan vi skrive frem egne og andres livserfaringer uten at det blir for utleverende og navlebeskuende, lukkende eller grenseoverskridende? Til dette seminaret har vi invitert tre personer som på ulike måter og innenfor ulike sjangre har erfaring med å skrive tett opp mot eget og andres liv.
Gaute Heivoll er en kritikerrost og erfaren skjønnlitterær forfatter, oppvokst i bygda Finsland, nå bosatt like ved bykjernen av Kristiansand, to områder han i flere av romanene henter historier og handlinger fra. Anna Aase Ugland er ansatt ved Arkivet freds- og menneskerettighetssenter, men har også i mange år jobbet som lærer. I sin masteroppgave i psykososial helse brukte hun egne opplevelser fra skolen som data for å belyse følelsenes rolle i det profesjonelle arbeidet som pedagog. May-Linda Magnussen er professor i sosiologi ved UiA. Hun skriver særlig om familie- og arbeidsliv i et kjønns- og migrasjonsperspektiv og bruker egen erfaring i akademiske tekster og forskning. Sammen, og i dialog med salen, vil de belyse valg, avveininger og erfaringer med å skrive langsmed sine egne liv i offentliggjorte tekster.
Seminaret blir ledet av Terje Emil Fredwall, professor ved Senter for omsorgsforskning, UiA.
Påmelding (frist 12. november): https://uia.pameldingssystem.no/a-skrive-langsmed-sitt-eget-liv-ndash-i-forskning-sakprosa-og-skjonnlitteratur
___________________________________________________________________________________________
Tid: 31.10.23, kl. 1415-1600
Sted: B3-001
De siste årene har det kommet en rekke nye digitale hjelpemidler som blant annet er ment å forbedre kvaliteten på offentlige tjenester. Hva innebærer det å være en profesjonell yrkesutøver i en verden hvor både kvalitetssystemer og kunstig intelligens (KI) får større og større plass? På dette seminaret vil vi belyse utviklingen av såkalte kvalitetssystemer de siste årene, hva som har drevet dem fram og hva de innebærer i dag, spesielt innenfor velferdsstatens profesjoner. Spørsmålet om hvilken rolle kunstig intelligens har fått og kan komme til å få, vil også bli tatt opp.
Thomas Dahl, er professor i organisasjon og ledelse ved NTNU. Med utgangspunkt i sin bok Statistikk, kunstig intelligens og profesjonelt skjønn. Om ulike former for kunnskaping (Universitetsforlaget 2022) spør han: Hva gjør kvalitetssystemer og kunstig intelligens med den profesjonelle skjønnsutøvelsen? I tillegg til Dahl vil vi få høre perspektiver fra førsteamanuensis ved Institutt for informasjonssystemer ved UiA, Peter André Busch, og universitetslektor ved Institutt for pedagogikk ved UiA, Greta Marthinussen.
Seminaret ledes av professor ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, Ann Christin E. Nilsen.
Påmelding (frist 29. oktober): https://uia.pameldingssystem.no/digitalisert-profesjonalitet
_______________________________________________________________________________
Tid: 11.09.23, kl. 1415-1600
Sted: B3-004
Felles for mange profesjonelle som arbeider med barn og unge, er at dette utøves i relasjoner til foresatte og til familien generelt. Et godt samarbeid kan være avgjørende for den tjenesten som skal utøves. Men dette samarbeidet kan også by på utfordringer både av språklig og tillitsskapende art. På dette PRONETT-seminaret vil bidragsytere fra ulike fagfelt dele kunnskap og erfaringer fra ulike forskningsprosjekter. Vil det være noen fellesnevnere her på tvers av fagfeltene? Og hva kan være viktig å være oppmerksom på i disse samarbeidsrelasjonene?
Cecilie Revheim, førsteamanuensis ved UiA, har forskningsfelt innen fosterhjem, barnevern og familieliv. Hun vil på seminaret ta utgangspunkt i sin ferske bok Hva med oss andre som bor her (2023), og belyse spenninger og utfordringer i møte mellom profesjonelle og fosterfamiliens egne barn. Lisbeth Skreland og Tale Steen-Johnsen, begge førsteamanuenser ved UiA, vil belyse barnehagens møte med flyktningfamilier og ICDP (foreldreveiledningsprogram).
Seminaret ledes av professor ved Institutt for pedagogikk, Aslaug Kristiansen.
Påmelding (frist 09. sept): https://uia.pameldingssystem.no/motet-mellom-familien-og-profesjonene#/form
______________________________________________________________________________
SEMINARER VÅREN 2023:
Tid: 27. februar, kl 1415-1600
Sted: B2 007 (Kampus Kristiansand)
I seminaret setter vi søkelys på profesjonelle sine erfaringer med å forstyrre og kritisere egen profesjon innenifra: Hva er rommet for kritikk? Og hva kan vi lære når en slik kritikk utøves, ikke minst når den skjer innenfor profesjoner og institusjoner med stor makt over enkeltmennesket? Tania R. Garthus var en av de første fra politiet som delte metoo-opplevelser offentlig. I sin presentasjon vil Tania redegjøre for sine erfaringer både fra møtet med offentligheten og med «sine egne» i politiet. Neste bidrag gis av Karianne Hammer som har lang erfaring fra arbeidet som fengselsbetjent i et høysikkerhetsfengsler. I sitt innlegg vil hun sette kritisk søkelys på et fengselssystem som etter hennes oppfatning hemmer og tidvis ødelegger muligheten for å endre domfelte på en positiv måte. Og hun vil fortelle om hvordan det kan oppleves å være kritisk til egen praksis innenfor en kriminalomsorg preget av kontroll og sikkerhetstenkning. Begge bidragene er basert på artikler i boken Straffens etikk (2022) redigert av Geir Heivoll og Terje Emil Fredwall. Boken er et bidrag til en tverrfaglig og erfaringsbasert samtale om straffens etiske sider. Terje Emil Fredwall vil kort introdusere boken i starten av seminaret. Randi Kroken vil lede samtalen i etterkant av presentasjonene.
Bidragsytere:
Påmelding (frist 25. februar): https://uia.pameldingssystem.no/forstyrre-egen-praksis-innenfra#/form
__________________________________________________________
Tid: 20. april, kl 1415-1600
Sted: IU 071 (Kampus Kristiansand)
UiA skal være et samskapingsuniversitet. Dette kan blant annet innebære at studenter inkluderes i utforming av undervisning og deltar i forskningsprosjekter. I dette seminaret får vi innblikk i hva slik samskaping kan innebære. Hva kan dette gi, og hva står på spill når akademikere og studenter skal samarbeide? Hvilke betingelser bør være til stede for å lykkes med samskaping med studenter? På dette seminaret ønsker vi å invitere til dialog omkring disse spørsmålene. Hege Mari Johnsen presenterer sitt samarbeid med studenter om digitale verktøy i sykepleierutdanningen. Irene Trysnes og Katja H.-W. Skjølberg presenterer forskning de gjør i samarbeid med studenter. Masterstudent Candice May Reinhard Hansen, vil fortelle om sine erfaringer med å være involvert i forskningsprosjekter med ansatte ved UiA. Viserektor for utdanning, Morten Brekke, vil si noe om hvordan UiA kan legge bedre til rette for samskaping mellom ansatte og studenter.
Bidragsytere:
Påmelding (frist 18. april): https://uia.pameldingssystem.no/samskaping-med-studenter#/form
_____________________________________________________________
Tid: 31.mai, kl 1415-1600
Sted: H1 058 (Kampus Kristiansand)
Institusjonell etnografi er en måte å gjøre samfunnsforskning på som opprinnelig ble utviklet av sosiologen Dorothy E. Smith. I institusjonell etnografi utforskes folks hverdagsliv, med mål om å synliggjøre og utfordre samfunnskrefter som opererer i dem. Fremgangsmåten er mye brukt i profesjonsforskning. I dette arrangementet gir Siv Schrøder og Bård Bertelsen, som begge arbeider ved institutt for psykososial helse, innblikk i hva institusjonell etnografi betydde for Ph.D.-prosjektene deres. Mens Schrøder forsket på ungdoms erfaringer med å komme i kontakt med barnevernet, undersøkte Bertelsen hva som skjer i samspillet mellom foreldre og fagfolk, når forholdet mellom foreldrene defineres som «høykonflikt». Både Schrøder og Bertelsen skriver om hva institusjonell etnografi har betydd for deres forskningsprosjekter i den kommende boka Institusjonell etnografi i praksis, redigert av Ann Christin Nilsen og May-Linda Magnussen, som arbeider ved institutt for sosiologi og sosialt arbeid. Nilsen og Magnussen starter arrangementet med en kort innledning til institusjonell etnografi og den nevnte boka.
Bidragsytere:
Påmelding (frist 29.mai): https://uia.pameldingssystem.no/institusjonell-etnografi#/form
Responsible for this page: Ottar Michael Michaelsen <ottar.michaelsenSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>