Johannessen, A., S. Natland og A.M. Støkken (red.): Samarbeidsforskning i praksis. Oslo: Universitetsforlaget
Andvik, E. (2011): Å forske sammen med mennesker som hører til ”sårbare grupper”- gjør det en moralsk forskjell? i Hummelvoll, J.K., E. Andvik og A. Lyberg (red.): Etiske utfordringer i praksisnær forskning. Oslo: Gyldendal akademisk
Abusland, T. og S.B. Eide (2011): Uklare roller – uklart felt. Forskningsetiske og juridiske utfordringer i HUSK-arbeidet. I Johannessen, A., S. Natland og A.M. Støkken (red.):Samarbeidsforskning i praksis. Oslo: Universitetsforlaget
Borgen, M. og K. Kristiansen (red.)(2009): Medforskning – å forske sammen for kunnskap om psykisk helse. Oslo: Universitetsforlaget
Brox, O. (1989): Praktisk samfunnsvitenskap. Oslo: Universitetsforlaget
Hjemdal, O. K (1991): Brukermedvirkning, et uoppnåelig ideal? I Nordisk sosialt arbeid. Nr. 4. Spesialnummer.
Hummelvoll, J. K., E. Andvik og A. Lyberg (red.): Etiske utfordringer i praksisnær forskning. Oslo: Gyldendal akademisk
Baklien, B. og A. Skatvedt (2013): «Forventning og forvirring – følgeforskningen rotete roller» i Halvorsen, A., E.L. Madsen og N. Jentoft (red.): Evaluering. Tradisjoner, praksis, mangfold. Bergen : Fagbokforlaget.
Jaworski, B. (2006). Theory and practice in mathematics teaching development: Critical Inquiry as a mode of learning in teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 9,187-211.
Lindfors, J. W. (1999). Children's inquiry: Using language to make sense of the world . New York: Teachers College press.
Wells, G. (1999). Dialogic inquiry: Towards a sociocultural practice and theory of education.New York: Cambridge University Press.
Klinge, O. E. (2012) «Capo di ultras»: Om machofokuset innen forskning på italienske fotballsupportere, i Hognestad, Hans K. og Hjelseth, Arve: Kampen om tribunen: fotball, identitet & makt. Trondheim: Akademika forlag, 137-167
Magnussen, M.-L. (2012). Menns forsørgerarbeid. In A. L. Ellingsæter & K. Widerberg (Red.), Velferdsstatens familier. Nye sosiologiske perspektiver: Gyldendal akademisk.
Mjelde, L. (2012). The Everyday World as Problematic. A feminist sociology. Sosiologisk Årbok(1), 139-142.
Mjelde, L. (2012). Innledning. Sosiologisk Årbok(1), 3-9.
Mäkitalo, Å., Seltzer, M., & Vagli, Å. (2012). Dorothy E. Smith. Interview of 7 October 2011 in Oslo. Sosiologisk Årbok, 1, 11-32.
Rua, M. (2012). Erfaringer fra en fengselsstudie - institusjonell etnografi i praksis.Sosiologisk Årbok(1), 101-121.
Rua, M. (2012). Hva gjør fengselsleger? En institusjonell etnografi om isolasjon og helse. Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Universitetet i Oslo: Institutt for kriminologi og rettssosiologi i samarbeid med Akademika forlag.
Selberg, R. (2012). Femininity at work: gender, labour, and changing relations of power in a Swedish hospital. Lund: Arkiv förlag/A-Z förlag.
Widerberg, K. (2004). Institutional ethnography- towards a productive sociology. An interview with Dorothy E. Smith. Sosiologisk tidsskrift, 12(2), 179-184.
Widerberg, K. (2006). Tiredness in the Light of Institutional Ethnography. Sociologisk forskning(3), 74- 82.
Widerberg, K. (2007). Institusjonell etnografi - en ny mulighet for kvalitativ forskning?Sosiologi i dag, 37(2), 28.
Widerberg, K. (2012). Dorothy E. Smith og institusjonell etnografi. Sosiologisk Årbok(1), 123-137.