Minneord om Fader Nikodemos

Fader Nikodemos, abbed ved Limonos-klosteret på Lesbos, døde natt til lørdag 12. november.

Fader Nikodemos. Foto: Jan Arve Olsen

Han hadde som vanlig forrettet messe på klosteret fredag kveld, men møtte ikke til sin morgenmesse lørdag. Han hadde sovnet inn. Dermed har Universitetet i Agder og Studiesenteret Metochi mistet en trofast venn gjennom hele perioden siden klosterannekset Metochi, som sorterte under Limonos, ble tatt i bruk som studiesenter for snart 25 år siden.

Fader Nikodemos var født i 1941. Han vokste opp på en annen gresk øy, Naxos. Han studerte teologi og filosofi ved Universitetet i Aten. Etter tre år som lærer ble han ordinert til prest i den greske ortodokse kirke i 1966. Året etter kom han til Limonos, det store klosteret på Lesbos, årlig besøkt av mange pilgrimer og turister. Klosteret, som på det meste hadde over hundre munker, hadde for lengst passert sin storhetstid. Da Nikodemos kom til Limonos, var det bare tre eldre munker der, fortalte han til Kari Grødum og Georgios Konstantinidis i et intervju som ble publisert i heftet Gjestfrihetens sted. Ti år på Metochi, Lesbos i 2003. Han startet et omfattende restaureringsarbeid på Limonos, og fikk sikret de mange verdifulle kirkeantikvitetene og gamle skriftene på klosteret, slik at det nesten fem hundre år gamle Limonos-klosteret i dag har et uvurderlig viktig museum. Han var også levende opptatt av planter og dyr, og samlet i årenes løp en rik flora og fauna i og omkring Limonos.

Helt siden Haakon Smedsvig Hanssen tidlig på 90-tallet på vegne av Kristiansand lærerhøgskole og Agder distriktshøgskole tok de første kontaktene med Limonos, har Fader Nikodemos vært positiv, generøs og interessert i studiesenterets virksomhet. Han var en tradisjonsbevisst og historieinteressert gresk-ortodoks abbed, men fant det samtidig dypt meningsfylt at gruppe etter gruppe av norske studenter og forskere kunne tilbringe tid for å samtale om humaniora, økologi og andre temaer i gamle klosterbygninger på en gresk øy helt i utkanten av Europa. Vi er mange som har blitt møtt av abbedens vennlige smil i klostergården, og var det en tolk til stede, tok han oss gjerne med rundt på Limonos og viste oss noen av klosterets skatter, eller sang for å demonstrere særtrekkene i bysantinsk musikk.

Han var glad for at Metochi ble tatt i bruk. Noen av oss husker hans entusiasme da han og rektor Ernst Håkon Jahr skulle undertegne en forlengelse av leieavtalen mellom Limonos og det som da var blitt Høgskolen i Agder. Abbeden så opp fra papirene, smilte og sa: «Dette er bare en formsak. Dere har Metochi inntil Kristi gjenkomst.» Dypt from var han, og samtidig åpen og nysgjerrig. Vi er mange som vil savne ham.

Tekst: Pål Repstad på vegne av UiA.