Vil du være statist i filmprosjekt?

Tirsdag og onsdag 23. – 24. august trenger MatRIC og filmskaper Jo Røislien statister til et filmprosjekt om statistikk. Filmingen vil foregå i Grimstad.

Illustrasjon av filming

Jo Røiselien samarbeider med MatRIC for å lage nye videofilmer om statistikk. Disse skal være med å supplere vårt arkiv av filmer til MatRIC TV

Vi trenger din hjelp for å gjøre filmene så gode og relevante som mulig, og håper du ønsker å være med på dette spennende prosjektet.

Meld deg på den filmdagen som passer for deg. Det blir gratis pizza for alle deltakere på HappyTime begge dager (kl 18-20) når filmingen er ferdig.

GRIMSTAD: Tirsdag 23. august kl 15.00-18.00
Oppmøte: Utenfor Biblioteket i Grimstad sentrum: Påmeldingslenke: https://nettskjema.no/a/277262#/page/1
Tema for filmene: Histogram og søylediagram
Vi trenger 40-50 studenter.

Alle får hver sin lille pappboks og vi skal lage pappkasse diagrammer.
Skriver hhv kjønn, favorittfarge, høyde, reisetid til skolen på hver av de fire sidene med tusj med ulik farge
Samler pappboksene i en container / stor beholder.
Oppstilte bilder av studentene i grupper basert på hva de skrev på boksene.
Vi stabler pappboksene opp i hhv søylediagrammer og histogrammer for de ulike fargene.
Dette bør mao gjøres innendørs / opp mot en vegg slik at ikke boksene blåser / velter.
Studentene kommer bort og peker på boksen sin.

GRIMSTAD: Onsdag 24. august kl 15.00-18.00
Oppmøte: Sparebank 1 Anfi i Grimstad (Terje Løvåsvei 52, 4879 Grimstad)
Påmeldingslenke: https://nettskjema.no/a/277263#/page/1

Navn på filmoppsettet:  ‘Human scatterplot’ (15-25 studenter).
Location: Innendørs i Sparebank1 Amfi. Slik at vi kan henge kameraer i taket og filme ned. Alle som deltar her må enten ha med innesko – eller gå på sokkelesten.
Deltakerne skal lage statistikk-diagram som levende datapunkter.
Tema for filmene: Korrelasjon: ‘Human scatterplot’, Korrelasjon: høy, lav, ingen og Korrelasjon: Pearson vs Spearman

Fakta om Jo Røiselien

Røislien er en prisvinnende, profilert forsknings- og vitenskapsformidler. Han var husmatematiker på Eirik Newths vitenskapsradioshow Superstreng. Høsten 2011 debuterte han på TV som programleder for TV-serien Siffer på NRK1, en serie han var med å utvikle. Siffer ble nominert til to priser under Gullruten i 2012, og serien ble også vist på SVT og Yle 2013. I 2012 var han tidenes første norske programleder på Discovery Channel, og han har siden ledet vitenskapsserier på både Discovery Channel og VGTV. Sammen med regissør Christian Holm-Glad driver han TV- og filmselskapet Bulldozer Film, som blant annet satser på vitenskaps-TV og jobber med vitenskapsformidlere som fysiker Andreas Wahl og kjernefysiker Sunniva Rose.

Røislien har skrevet flere kronikker og tekster om matematikk. Han bidrar jevnlig på radio, TV og i den trykte pressen, både nasjonalt og internasjonalt. Han har holdt flere hundre foredrag om kommunikasjon av komplekse emner, kunnskapsformidling, samt egen forskning.

Fra mars 2015 til september 2018 var han ansatt i en bistilling ved Institutt for matematiske fag ved NTNU, der han var involvert i ulike prosjekter for å popularisere og promotere matematikk til et bredt publikum.

Røislien har fått flere utmerkelser for sin måte å formidle kunnskap på. Han fikk Stavanger Forums Formidlingspris for 2017. Juryen la i sin begrunnelse særlig vekt på livsvitenskapsserien Kampen om livet. Han fikk den svenske utmerkelsen Årets Statistikfrämjare 2013 for Siffer, mens statistikklæreboka Tall forteller fikk sølv under kåringen Årets vakreste Bøker 2013.

(Fakta hentet fra Wikipedia)