På denne siden vil du se flere av våre ph.d.-prosjekter og bli kjent med våre ph.d.-kandidater.
Fagfelt: Teater
Stipendiat
I det følgende ph.d.-prosjektet vil jeg forske på kollektive minneprosesser gjennom å utvikle et konsept til og produsere en performance og installasjon i samarbeid med Arkivet – freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand.
Prosjektet skal gi et bidrag til feltet teater i kontekst.
Prosjektet er kombinert kunstnerisk-vitenskapelig, og arbeidet vil innebære teater i grenselandet mellom forestilling og utstilling, og undersøke strategier innenfor det stedsspesifikke, dokumentariske og immersive. Det kunstneriske arbeidet skal ta for seg kollektive minneprosesser etter 2. verdenskrig og terrorangrepet 22. juli 2011, og behovet for en agonistisk minnemodus i en samfunnssituasjon med økende antagonisme.
Prosjekt tittel: The human voice – a sensuous approach in how to communicate through voice and movement in music therapy
Målet med studien er å utforske hvordan musikkterapeuter opplever å synge med nonverbale barn i en (spesial)pedagogisk kontekst (barnehager og skoler). Å utforske dette syngende fellesskapet og oversette erfaringene til beskrivelser med ord er en fenomenologisk prosess. Hensikten med studien er å få mer kunnskap om hva musikkterapeuter gjør med stemmen og kroppen i sin sanselige og kommunikative praksis, i tillegg til informasjon om meningsfullheten de erfarer ved å bruke denne tilnærmingen med målgruppen. Studien er tilknyttet Erasmus+ prosjektet SenseSquared, UiS
Jeg er stipendiat i visuelle fag ved fakultetet for kunstfag.
Med bakgrunn i samtidskunst, undersøker jeg i mitt Ph.d. prosjekt hvor
dan elever på barneskolen kan være lekende, skapende og eksperimenterende i arbeid med digitale medier i kunst og håndverk. Jeg vil studere hva som skjer når elever blir produsenter fremfor konsumenter, og det digitale blir et kunstnerisk materiale og medium.
Forskningsprosjektet Kritisk distanse eller euforisk omfavnelse: En undersøkelse av ungdommers opplevelse av scenekunst i Den kulturelle
skolesekken (DKS), gjennom affektiv og performativ kritikk (arbeidstittel) tar utgangspunkt i hennes praksis og bakgrunn som scenekunstkritiker. Gjennom kritikkverksteder vil prosjektet undersøke hvordan performative og affektive spor fra en forestillingsopplevelse kan komme til uttrykk.
Offentlig Ph.D kandidat
Field of study: Theatre and performance
Stipendiat / PhD Research Fellow
Project title: Estuaries – Decolonial, Feminist, Afro-diaspora Perspectives on North European Performance.
The project has a practical-theoretical approach and aims to develop multi-media work discussing paradigms for decolonial and feminist performance. Departing from archive and auto-ethnography, through the dialogue with praxes and discourses by African-heritage women artists born, based or in relation to Northern Europe, Estuaries intends to map existing and develop new concepts for Afro-diaspora performance.
Fagfelt: Visuell kunst
Formålet med ph.d.-prosjektet er å bruka empirisk estetikk til analysera kva kunsterfaringar elevar i ungdomsskolen kan få gjennom dataspel og interaktive medium. Undersøkingane vil ta utgangspunkt i kommersielt tilgjengelege dataspel med kunstnarlege ambisjonar og ein kunstproduksjon for interaktive medium som Den kulturelle skolesekken i Møre og Romsdal utviklar.
Offentlig Ph.D kandidat
Dette prosjektet vil, på bakgrunn av den unike samlingen av fotografier i Nicolai Tangens kunstsamling, undersøke mulighetene for å etablerenye, transnasjonale perspektiver på nordisk fotomodernisme. Dette er perspektiver som så langt har vært fraværende i den nordiske fotohistorieskrivningen, som i stor grad har vært preget av metodologisk nasjonalisme. I tillegg vil prosjektets vektlegging av fotografiet som medium bidra til å utfordre en «kanonisert» kunsthistorisk fortelling om modernismen, ved å fremvise nordisk modernisme som et multimedialt fenomen.
Offentlig Ph.D kandidat
Fagfelt: Visuell kunst
Tittel: Displaying Art History? A Study of Narratives in Art Museums’ Collection Displays
Et museum viser samlingen i en samlingspresentasjon, parallelt med temporære utstillinger. Formålet med ph.d.-prosjektet er å undersøke hvordan aktuelle samlingsutstillinger formidler kunsthistorie. Konkret tar det utgangspunkt i kategorier som kjønn og etnisitet/mangfold, inkludert queer. Dette er tilnærminger som har fått en stadig større plass i kunsthistorien som fag, inkludert museumsfeltet, i kontrast til en mer konvensjonell kunstintern fortelling basert på form og kronologi.
Offentlig ph.d. kandidat
Field of study: Art education / Museum education / Art history
Research fellow
Heidi Kukkonen studies museum educational encounters with abstract modernist art in her Ph.D. project "Abstraction in action: Museum Educational Encounters with Abstract Art". Kukkonen curated an exhibition about abstract modernist art for Barnas Art Museum, a section dedicated to children inside Sørlandets Art Museum (4.9.2020-20.3.2021). She has observed children and young people encountering abstract art both in experimental and traditional museum educational settings. While her theoretical framework comes from poststructuralism, Jacques Derrida and Gilles Deleuze, she takes multiple methodological approaches in her project (qualitative and post qualitative, new materialisms, a/r/tography).
This PhD-project explores how persons with dementia and their relatives can use co-singing as an integrated part of communication and interaction in their daily life. The concept of co-singing offers a supplemental approach to (indirect) music therapy and music therapeutic
caregiving and caregiver-singing developed within institutional dementia care. Co-singing highlights singing as a relational activity – a form of togetherness – and draws on the persons’ own experiences with singing throughout their lives. The project is inspired by posthuman and new-materialist theory and philosophy, and theories connected to neuropsychology and neuroscience.
Emner: Klassisk sang, musikkpedagogikk, fremføringspraksis, historisk musikk, post-HIP, embodiment
(English: Topics: classical singing, voice methodology, music education, performance practice, historical music, post-historically informed performance; post-HIP, embodiment
Stipendiat ved fakultet for kunstfag, institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk
Prosjektet tar utgangspunkt i Henry Purcells opera Dido and Aeneas fra 1680-årene, og hovedtittelen er Reconfiguring Dido. Gjennom musikalsk, litterær og retorisk analyse av materialet, og videre arbeid med tolkning og fremføring, utvikles en mer helhetlig forståelse av tilnærmingen til materialet, både som forsker og utøver, samt opplevelsen av materialet og fremføringen. Prosjektet utforsker måter vi kan skape meningsfulle og kunstneriske opplevelser av historisk materiale som kommuniserer inn i vår tid.
I tillegg til et grunnlag av fagkunnskap, vektlegges en kroppslig, kunstnerisk tilnærming med et etisk ansvar for autentisitet, i betydningen av å være tro mot seg selv i den kunstneriske tilblivelsen, i kommunikasjonen og formidlingen. Materialet gjentolkes og rekonfigureres i en ny skapelsesprosess som kan resultere i meningsfulle kunstneriske opplevelser. Gjennom embodiment, slik det defineres hos blant andre Lakoff & Johnson, skapes en kroppslig og sanselig erfaring både for utøver og mottaker, som forholder seg etisk til medmennesker, omgivelser og hele vår verden.
I work as a research fellow at the University of Agder, at the Department of Visual Arts and Drama. For my PhD project I explore my own practice as an art curator. I specifically research how the art curator can work, pedagogically, ethically and aesthetically, with themes related to ecology and the concept of the Anthropocene. I will curate an exhibition for Agder Kunstsenter and Kunstpunkt Lista in 2022 as part of the project.
Visuell kunst i kontekst / sosialengasjert kunst og sorgarbeid
Stipendiat
I prosjektet undersøkes hvordan en sosialengasjert kunstpraksis kan anvendes i forbindelse med bearbeiding av en personlig og/eller kollektiv sorg. Prosjektet er tverrfaglig og knytter seg til både kunstfag og helsefag med fokus på psykisk helse.
Avhandlingen utarbeides i et kunstnerisk-vitenskapelig format som kombinerer egen kunstpraksis med teori. Som del av forskningsprosjektet vil det gjennomføres et deltagende kunstprosjekt i offentlig rom der publikum inviteres inn til å arbeide kunstnerisk og tekstlig med sine egne sorgerfaringer.
Fagfelt: Visuelle fag i kontekst
Stipendiat
Jeg forsker på ett av moderne norsk kunsthistories mest omdiskuterte og ikoniske kunstprosjekter, Marianne Heskes «Prosjekt Gjerdeløa». Det hele startet med at Heske ble invitert som en av tre kunstnere til å representere Norge på den 11. Parisbiennalen i 1980. Som del av sitt bidrag flyttet hun en ca. 350 år gammel utløe fra fjellsiden i Tafjord på Sunnmøre til Pompidousenteret i Paris. Deretter har prosjektet gått igjennom flere faser, fått godt med presseomtale og blitt diskutert, skrevet om og kanonisert gjennom 40 år.
Mitt forskningsprosjekt undersøker både selve prosjektet og det som er skrevet om det med ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Min hypotese er at et komplekst kunstprosjekt som «Prosjekt Gjerdeløa» kan være utgangspunkt for en rekke tilnærminger som kan sette spørsmål ved og utfordre tradisjonelle måter å tenke om kunst og kunsthistorieskriving på.
This practice-driven inquiry proposes a series of practical collaborations between adults, children and young people, and attempts to uncover some of the artistic and pedagogic problems, potentials and resistances thought to arise from such constellations. The child is approached as
choreographer and as choreographic material; as a capable performance maker as well as a particular presence on stage. The work seeks to expand the idea of access in participatory and co-creative situations and looks for alternatives to referential movement language and (self)expression as key characteristics in the choreographic process.
Eksternt finansiert Ph.D
Ph.d-projektet ønsker at præsentere en nymaterialistisk tilgang til forskningsundersøgelser indenfor musik. Projektet bygger på en udforskning af musikalske møder mellem saxofonister fra ovennævnte generation og mit eget virke som saxofonist i nogle af mine bands samt min kompositionspraksis med brug af grafisk notation. Gennem tænkning som Gadamers forståelse af horisonter, Butlers performativitets-begreb, Spivaks ”outside-in” og Barads agentiale realisme søger projektet at øge forståelsen af hvad, der er i spil.
Offentlig Ph.D. kandidat
Fysisk aktiv læring i musikkliteracy
I dette prosjektet ønsker jeg å se på metodiske tilnærminger innen fagfeltet musikkliteracy, som er kompetanse i å bruke noteskrift. Målet for prosjektet er å utforske hvordan en multisensorisk (med vekt på fysisk bevegelse) tilnærming til faget endrer lærerens opplevde undervisningssituasjon og undervisningskvalitet. Prosjektet søker også å utvikle supplerende didaktiske modeller og metoder for undervisning i musikkliteracy. Prosjektet tar utgangspunkt i undervisning av barn og unge.
Fakultet for kunstfag, institutt for klassisk musikk og musikkpedagogik
Norsk Kulturskoleråd har visjonen «Kulturskole for alle». Kulturskolen er hjemlet i Opplæringsloven og med dette som bakgrunn er det nærliggende å anta at kulturskoleopplæring er viktig for mange, både elever, lærere og foreldre. Alle kommuner har kulturskole, men de er ulike i utforming og er organisert svært ulikt fra kommune til kommune. Det heter kulturskole og bør følgelig være nært knyttet til grunnskolen. Samhandlingen mellom kulturskole og grunnskole er ofte ulikt organisert og ulikt forankret i kommunens planverk.
Ved å se på ulike organisasjonsmodeller for kulturskole-skolesamarbeid og videre intervjue elever som har instrumentalopplæring tilknyttet disse modellene, ønsker jeg å avdekke om de ulike modellene gir ulikt læringsutbytte i skolesammenheng, både når det gjelder selve instrumentalopplæringen, men også med hensyn til resten av skoledagen.
Hovedproblemstillingen i studien vil være: Hvilken betydning har ulike organisasjonsformer/modeller for samhandling kulturskole/grunnskole for instrumentalopplæringen i kulturskolen?
Studiens formål er å frembringe ny kunnskap som kan gi grunnlag for valg av samarbeidsmodell for den enkelte kommune.
Offentlig Ph.D kandidat
Trained as visual artist and pedagogue, my arts-based research is related to a performative approach to the ancestral technique of wet wool felting.
I joined the PhD program at the University of Agder in 2018, with the project “Performance, experience and intra-active teacher training in visual arts”. The focus on the working process endeavour to disclose what co-making with others can display, that the final product of felted wool does not.
Some of my on-going research and reflections are published in international scientific journals. Here are the links to two of them:
Jamouchi, S. (2020) Affective togetherness in arts education. Lingering on a performative approach to wool felting. In Matter. Journal of New Materialism Research. https://revistes.ub.edu/index.php/matter/article/view/31840/32140
Jamouchi, S. (2019) Exploring a Performative Approach to Felting Wool. An autoethnography for two? In The European Journal of Philosophy in Arts Education. Vol. 4No.01 (2029) http://www.ejpae.com/index.php/EJPAE/article/view/27/23
Eksternt finansiert Ph.D kandidat
Det vil være særlig fokus på opplevelsesdimensjon og meningsskapende prosesser hos deltakeren, samt dramaturgiske strategier i samskapingen av et psykodrama. Det vil benyttes en kombinasjon av kvalitative og kunstbasert forskningsmetodologi i prosjektet.
Disputerte 21. januar 2022.
Disputasintervju
Disputerte 16 November 2021
Disputerte 23.juni 2020
Ansvarlig for siden: webredaksjonen@uia.no