I Noreg er tilnærminga styresmaktene har til digital undervisning, tydelegare enn i Sverige og Danmark.
Med nettbrettenes inntog i klasserommet følger også pedagogisk utviklingsarbeid som tar mye tid. Det handler om å forstå og utnytte mulighetene.
Mer variert undervisning og mer motiverte elever. Det konkluderer forskerne som har fulgt Askers-elevens bruk av Chromebooks i tre år.
Det finnes mange eksempler på at digitale teknologier kan bistå i kampen mot korona. IT-bransjen må inviteres til koordinert og mangfoldig innsats.
Nå må politikerne si tydelig fra hvilket ansvar lærere og foreldre har for barnas skolegang. Foreldrene kan ikke ta hovedansvaret.
Korona-krisen tvinger norske skoler og universiteter ut av klasserommet og inn på nettet.
I krisetider gjøres ofte oppfinnelser eller innovasjoner som det gjerne kalles nå for tiden. Nylig (25.03.20) publiserte Fædrelandsvennen en artikkel om TELMA-prosjektet som hev seg rundt og videreutviklet en app til å overvåke korona-pasienter.
Kan en lett omskriving av en bedehussang uttrykke manges forhold til mobiltelefonen: «Hvilken venn vi har i Mobilen, alt Den vet og alt formår»?