Masterprogrammet i Development Management er lagt opp som et nettbasert fulltidsstudium med to obligatoriske samlinger. Studiet er et samarbeid mellom UiA, ett universitet på Sri Lanka og fire afrikanske universiteter.
Det er prisutvalgets vurdering at studiet synes svært godt planlagt og godt organisert. Det understrekes at for studiet er «sted fleksibelt, men tiden ikke fleksibel». Studiet gjennomføres i et samarbeid mellom personale ved UiA, koordinatorer ved samarbeidsinstitusjonene og tutors, og det stilles store krav til studentenes aktiviteter og samarbeid på nett.
Det er prisutvalgets oppfatning at når det gjelder e-læring, har man generelt en lang vei å gå for å få på plass denne typen studier. Det er særegne utfordringer knyttet til e-læring, og det er krevende å ta i bruk ny teknologi og få det til å fungere godt i studiesammenheng. Organiseringen av masterprogrammet i Development Management og tilretteleggingen for læring via både nett og samlinger, gjør at prisutvalget mener at dette studiet bør kunne fungere som et godt eksempel på et studium som har imøtekommet de utfordringer som e-læring ofte innebærer, og har fått på plass et velfungerende tilbud. På denne bakgrunn mener prisutvalget at de erfaringer som er opparbeidet rundt dette programmet bør kunne ha en overføringsverdi til andre studier ved UiA som også ønsker å legge til rette for/integrere e-læring på en velfungerende måte. Den nettbaserte tilnærmingen bør kunne overføres til andre studier, og gjennom den foreslåtte tildelingen av pris for godt læringsmiljø 2012 håper prisutvalget at modellen skal bli mer kjent og at man på denne måten inspirerer også utenfor fagmiljøet som er ansvarlig for programmet.
Prisutvalget finner det positivt at man i søknaden tydeliggjør ulike jobbmuligheter og at veien inn i et yrke er viktig. Prisutvalget er imponert over den høye gjennomføringsgraden i studiet, ikke minst på grunn av studiets nettbaserte og internasjonale karakter.
Det legges fram en omfattende dokumentasjon i søknaden som prisutvalget finner overbevisende.
I søknaden om pris for godt læringsmiljø er fagmiljøet klare på at man står overfor mange ulike utfordringer. For eksempel er det komplisert med mange partnere, det er omfattende kulturforskjeller, ustabil internettforbindelse, strømbrudd, m.m. Dette er utfordringer man hele tiden må arbeide med. Den høye gjennomføringsgraden i studiet må kunne tolkes som at utfordringene møtes og løses på en god måte.
Prisutvalget har merket seg at man ved masterprogrammet i Development Management allerede har en plan for bruk av prispengene dersom man skulle vinne pris for godt læringsmiljø 2012. Fagmiljøet ønsker i så fall å bruke noe av midlene til å sende uteksaminerte studenter på kompetansegivende kurs i e-læring, for så å kunne ansette flere tutors på masterstudiet blant de uteksaminerte studentene.