UiA Nyskaping har vært sentral i utviklingen av DropTech.

Lærdom du ikke kan lese deg til

Fikk én million kroner for å satse på ideen de fikk under masterstudiene.

DropTech så dagens lys da Emil Mühlbradt Sveen og Jørn Folmar Nilsen begynte på det samme faget, produktutvikling og prosjektledelse, i det tredje semesteret av masterstudiet i mekatronikk på Universitetet i Agder (UiA).

- Det er et helt fritt emne hvor vi jobber med produktutvikling. Prosjektet jobbes med hele tiden, og vi har lagt opp en plan som skal ende med et ferdig produkt, sier Sveen.

Forskningsrådet meldte den 9. april at 13 forskjellige såkalte STUD-ENT-prosjekter fra hele landet fikk tildelt 1 million kroner hver. DropTech var den eneste fra UiA som fikk bevilget penger. Totalt 17 entreprenører, investorer, fagspesialister og andre fra industrisektoren har vært med i juryen.

Studentene jobber med en prototype og er snart klare til å teste ut sine teorier i praksis.

Sprøyter inn kjemikalier

For tiden jobber studentene med en prototype for å teste og bekrefte de teoretiske resultatene. DropTech sikter seg i utgangspunktet inn mot olje- og gassnæringen, men ser også på muligheter innenfor landbasert industri.

Emil Mühlbradt Sveen (t.v.) og Jørn Folmar Nilsen skriver masteroppgave om sitt prosjekt, DropTech.

- I olje- og gassrør i dag er det et problem med avleiringer som bygger seg innover i røret. For å motvirke dette benyttes det kjemikalier, men trykket i røret endrer seg hele tiden. Det gjør det vanskelig å få til en nøyaktig innsprøytning av kjemikalier, noe vi har laget en løsning til. Det er et helt nytt konsept som klarer å levere en konstant «flow» av kjemikalier, utformet slik at det passer til alle typer rør, forklarer Nilsen.

Hans egen erfaring fra oljebransjen var nøkkelen til problemstillingen, som han presenterte for sin studiekamerat.

- Jeg jobbet i oljeindustrien i noen år før masterstudiet, og visste om problemet fra før. Men jeg ante ikke hvordan vi kunne løse det, men det gjorde Emil. Nå lager vi en prototype som vi skal bruke til å teste løsningen vår, sier Nilsen.

Viser veien videre

Førstekonsulent Maiken Græsli i UiA Nyskaping.

Underveis i prosessen har UiA Nyskaping vært sentrale i å veilede og sette opp en plan for deres produkt.

- UiA Nyskaping har gitt oss enormt med støtte gjennom hele arbeidet. De gjør ikke jobben for oss, men viser oss veien videre. For å satse, må du ikke være redd for å feile. Dette er lærdom du ikke kan lese deg til, sier Sveen.

Veileder på masteroppgaven var professor Jing Zhou i mekatronikkgruppen. Hun var også mentor for studentenes STUD-ENT FORNY søknad, siden en professor var en nødvendig forutsetning for å koble prosjektet opp mot universitetet.

Maiken Græsli, ansvarlig for studentinkubator ved UiA Nyskaping, tror DropTech kan nå langt.

- Etter at de leverer masteroppgaven får de jobbe med ideen i ett år, og de har allerede vært ute og snakket med bedrifter, så alt ligger til rette for at de vil klare seg bra. De har fått tildelt to studentassistenter som mentorer, som pusher dem videre, sier hun.

I fjor fikk også Ripple Aerospace, som utvikler romraketter som kan skytes ut fra havet, støtte fra Forskningsrådet, og Græsli oppfordrer alle som sitter på en god idé til å ta kontakt.

- Vi informerer alle om mulighetene til å søke støtte. Nå fikk DropTech 1 million kroner på første forsøk, sier hun.