Vellykket første alumni-kveld

Det første alumni-treffet er gjennomført og vår første tanke er at «dette må vi gjøre igjen»! Med mange hyggelige tilbakemeldinger fra alumni tror vi at en slik arena er noe våre tidligere studenter har ønsket seg.

– Tidligere i vår ba vi om innspill til hva alumni ønsker seg, og en tilbakemelding som gikk igjen er et samlingssted for alumni uavhengig av studieretning. Vi begynte å undersøke hva slags konsept vi kunne skape som ville passe til dette, sier Maiken Græsli, rådgiver for UiA Alumni.
– Fokuset vårt ønsket å være på nettverksbygging, samtidig som det ofte må være noe faglig eller noe annet program som får alumni til å ta turen.

UiA Alumni utforsket andre alumni-konsepter og tok spesielt med seg innspillene fra Trainee Sørs alumni-treff. Der har de gått bort fra å leie inn eksterne foredragsholdere på arrangementer, og går heller for at deres egne alumni deler kunnskap og erfaringer. Dette konseptet traff godt da UiA Alumni hadde sin første samling tirsdag kveld på Teateret i Kristiansand.

Alumni betyr "tidligere student". UiA har laget et nettverk for tidligere studenter for å holde kontakten mellom studievenner, foreleser og UiA.
UiA Alumni ble lansert juni 2019 og er under oppbygging.

Maiken Græsli startet kvelden med å ønske alle alumni velkommen og fortalte litt om hva alumni kan vente seg av tilbud fremover. Hun var også tydelig på at alumni-nettverket er i en oppstartsfase, og at de mer enn gjerne tar imot innspill fra nåværende og tidligere UiA-studenter.

Bilde fra alumnitreff, gruppebilde

UiA-alumni Karoline Meidell og Mergim Berisha var kveldens erfaringsdelere. Karoline delte villig av sin erfaring som kvinne i en mannstung bransje, og kom med noen innrømmelser på hvordan hun som blond, ung kvinne klarte å få visst frem hva han kan bidra med. Hun kom også med en klar oppfordring om å hjelpe hverandre opp, og at dersom man har en kollega som gjør en fabelaktig jobb må vi være flinkere til å anerkjenne deres kompetanse og innsats.

–Jeg ser deg. Jeg ser hvor dyktig du er, fortsett sånn, sa Karoline.

Mergim Berisha har hatt flere prosjekter og selskaper både mens han studerte og i ettertid. Han fortalte litt om hvordan det er å gå 250.000 kr i minus på en studentfestival, og hvordan en hyggelig og serviceinnstilt banksjef reddet festivalen året etterpå.

Underveis i begges foredrag ble det hyppig stilt spørsmål fra flere av deltakerne, og det ble starten på det som kan bli en kultur for å dele åpent erfaringer. Etter det faste programmet var over ble mange igjen for å bli bedre kjent med hverandre og kveldens foredragsholder. Og konklusjonen fra deltakerne er klar: Jeg kommer neste gang!

De neste datoene for alumni-treff er klare:

24.september - påmelding: https://uia.mira.se/Events/13/Apply
29.oktober