Underviser i norsk i USA

Utdannelse: Fagoversetting

Uteksaminert: 1999

Stilling: Language Instructor i Salient CRGT

Hvorfor valgte du å studere bachelor i fagoversetting ved UiA?

En venninne av meg, Lotte Glad, som hadde gått på fagoversetterstudiet tidligere, sa at dette sikkert ville være noe for meg. Jeg hadde studert språk tidligere, engelsk, fransk og tysk, og jeg har en BA in German Studies fra American University i Washington DC.

Hva er dine beste minner fra studietiden i Kristiansand?

Jeg hadde allerede bodd noen år i USA da jeg reiste tilbake til Norge for å studere. Det ble et hyggelig gjensyn med gamle venner i Kristiansand, og jeg ble tidlig med i PR-komiteen for fagoversetterstudiet. Som president arrangerte jeg blant annet studietur/bedriftsbesøk i Oslo et par ganger – det var stor stas. Kjempegøy å besøke CB også med en gjeng flotte medstudenter!

Hva jobber du med i dag?

Jeg har jobbet med norskundervisning siden 2004. Jeg er for tiden konsulent for et firma som heter Salient CRGT, og arbeidsplassen min er Foreign Service Institute i
Arlington, VA. Her kommer føderalt ansatte for ta kurs i mange forskjellige språk, blant annet norsk.

Hvordan ser en normal arbeidshverdag ut for deg?

Jeg underviser norsk språk og kultur 5 timer per dag og har 3 timer til forberedelser og administrativt arbeid.

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Det hadde ikke slått meg at jeg faktisk skulle bli lærer etter endt utdannelse. I en periode jobbet jeg som oversetter/frilanser og drev også med teksting for amerikansk TV. Men da jeg begynte å undervise og skjønte at dette var tingen for meg, var jeg skikkelig glad for at jeg kunne mye grammatikk, både norsk og engelsk. Husker ikke hva læreren min på studiet het, men han fortjener virkelig kudos!

Du har de siste årene bodd og jobbet i USA. Hva fikk deg til å flytte utenlands?

Jeg reiste til USA for å studere engelsk. Etter hvert trivdes jeg så godt at jeg ble.

Hva gjør du om 10 år?

Om 10 år tror jeg nok at jeg fremdeles kommer til å undervise. Trives utrolig godt med det jeg gjør. Eller jeg jobber mer med sosiale medier knyttet til organisasjonsvirksomhet. Jeg er svært involvert i det norske miljøet her i DC og er medlem av mange norske og norsk-amerikanske klubber og organisasjoner. Er for tiden kommunikasjonsansvarlig for Norwegian Society and Church Service i DC. Er også representant for Norwegian Worldwide.

Ingers tre nyttige karrieretips til studenter og alumni som drømmer om å etablere seg i USA:

• Det er ikke så lett å etablere seg i USA, men ikke umulig. Vis at du er god på hva du kan og ikke gi deg før de sier ja!
  • Engasjer deg i frivillighetsarbeid i tillegg til jobb – begynn i det små.
  • Start å bygge nettverk før du reiser over dammen!

Gjør som Inger - registrer deg som alumn.